Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
joredsso
Posts: 3
Joined: Mon Oct 12, 2009 1:27 pm
Location: Malmö/Genarp, Skåne

Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by joredsso »

Hej,

fråga från hyffsat novis, vad ungefär är "rätt" oljetryck på en 911 2.2T från -71. Har gjort fått gjort mycket jobb med motorn men tycker att oljetrycket är lite lågt (iaf på mätaren), men har inga referensramar riktigt på vad det borde ligga på. Går på Castrol Edge idag.

Tacksam för svar från expertisen...
Porsche 911T 2.2 1971
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

En liten fingervisning är väl att oljetrycket skall följa varvtalet någorlunda, dvs. har du 4000rpm bör oljetrycket ligga kring 4bar dvs. ca 1000 rpm/bar.

Om du är osäker på mätarens funktion så testa byt givaren som sitter bakom luftburken om jag minns rätt och se om du får samma resultat.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag her lite lågt oljetryck på min 2,2l från 71.
När motorn är kall har jag jättebra tryck, men sjunker med temperaturen.
Jag har kanske 0,5 bar per 1000 rpm. Enligt Perrys Motor är det inga problem med mitt tryck. Oljan kommer trots trycket fram dit det ska...

Hoppas det stämmer!
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej! Är det inte vid 80 grader man ska ha per 1000rpm/bar, vid högre temp sjunker det en del. Det är en hel del skillnad på vilken olja man kör också, tjockare olja ger högre tryck.

Tvättade ur min nyrenoverade motor med biltemaolja mineral och hade kass tryck speciellt vid temp över 100 grader, när jag bytte blev det mycket bättre.

Vill man öka på trycket lite finns dessa att montera, har dem på min gamla 2.2E motor, Camshaft Oil Line Restrictor Kit http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... am_pg1.htm
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Visst är det så, man kan ju labba en del med viskositeten som Eric säger.

Det var bara en fingervisning, ingen absolut vetenskapligt råd :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

Jag har samma erfarenheter som Eric. Jag tvättade ur min motor med 10W-30 och fick en chock när jag kollade på oljetrycket. Jag vågade inte köra den, så jag bytte till 10W-40 istället och då ökade oljetrycket kanske 30-40%. Så nu vågar jag köra 50 mil för att tvätta ur motorn innan jag häller i 20W-50 som det ska vara.

När jag bytte oljan (10W-30) efter varmkörning var den som vatten i viskositeten!

Som en parantes så tror jag de flesta nyblivna porscheägare fått en chock är oljetrycksmätaren gått ner på 0 vid trafiklyset en varm sommardag. Troligtvis beror detta på motorkonstruktionen, jag gissar att det är därför många uppgraderar till större oljepump. Men, jag tror väldigt mycket på Porsches ingenjörer, och anser de att originalpumpen ger acceptabel livslängd så säger inte jag emot. Dessutom borde väl en kraftigare pump ta effekt från motorn?

Den uppgradering Eric pekar på är ett bra, billigt och beprövat sätt att öka oljetrycket på en äldre motor.


Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Mer att läsa för den intresserade finns bla. här

http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Var det inte så att man under en tid -66 tog bort oljetrycksmätaren för folk blev så oroliga när trycket gick ned under 0,5 vid tomgång.
När sedan mätaren kom tillbaka så lade man in lite "offset" i skalan så att kunderna inte skulle bli så oroliga.

Angående oil restrictors:
Jag har köpt kittet men lite osäker på om jag skall montera det.
Dessa stryper flödet till topparna. och skapar en omfördelning av mottrycket så att veven får mer olja. d.v.s. bra för veven minus för kammarna.

Men spontant så känns det som att jag vill ha oljeflöde i topparna för att smörja kammar och vippor, samt transportera bort värme. så då känns det lite fel att strypa det flödet.

Så vad skall man vara mest rädd för Kammarna eller veven?
Vilka ras är vanligast?
Tror även att många skador kan bero på fel ventilspel.
Orenheter i oljan (rostiga oljetankar)

Då jag slutat bruka bilen på vintern så kör jag på Texaco 20W-50 semisyntetisk 650 kr / 20 liter.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Angående restriktorn så har jag läst mycket på PelicanParts och där har olika motorbyggare olika åsikter. Själv vill jag nog ha flödet i kamhuset för att smörja kammarna och transportera bort så mycket värme som möjligt från topparna.

Läser man instruktionsboken tror jag det står något om oljetryck, att det ska vara minst 4 bar vid 5000 varv och 80 grader. Ta mig inte på orden där, för jag är osäker på siffrorna.

Veven klarar sig nog rätt bra, det är bara om man varvar konstant uppåt 7000 som den kan börja få problem. Då bör man korsborra vevaxeln och modifiera lite.
Om man renoverar sin motor kan ju en uppgradering vara på sin plats, med lite vilja kan man stoppa i allt fram till och med GT3ans pump!!
Framför allt se till att den man har är fräsch.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Oljesystemet har tre ventiler, säkerhetsventilen öppnar vid 8 bar, och tryckkventilen vid 5,5 till 7 bar. Den tredje ventilen i filtret finns där men har inte med detta att göra - den är bara till som säkerhet ifall filtret sätts igen. På vissa motortyper byter man alltid kula och fjäder vid renovering - de flesta har säkert skruvat Volvo B18 och där kostade det bara några kronor.

Vevlagren är motorns i särklass mest belastade område. Oljetrycket i vevlagren är flera 10 - (tio)tals bar.

För själva lagersmörjningen behövs det inget oljetryck. Lagren är vad man kallar för hydrodynamiska och det är lagerytornas rörelse som bygger upp trycket. Men det finns ett undantag, vid väldigt låga varvtal erfodras tryck från oljepumpen för att det skall smörja. Ett hydrodynamiskt lager tar den olja det behöver.

Oljetrycket skall säkerställa att oljan når lagren så de kan bygga upp sitt eget tryck. För att transportera bort värme och smuts krävs ett stort flöde och det är helt beroenda av oljetrycket.

Att bara skruva dit en pump med större kapacitet ger kanske inte alltid mycket mer än sämre oljekvalitet. Luftinblandningen i oljan ökar och det är långt ifrån självklart att grovsilen i tanken slår bort alla bubblor.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Möjligen kan man tillägga att det gäller att vara på sin vakt med pumpen. Två liters pumpen räcker på den typen av motorer. Men om man tar isär pumpen så kan man ibland se att den har slitagemärken efter kugghjulet. Isynnerhet på magnesiumpumparna. Vad som ofta är viktigare än att byta pump är att bearbeta vevhuset. Det är ett inre läckage som uppstår i magnesiumhusen. Det pluggas lite och borras så utförandet blir som husen från mitten av 70 talet och framåt. De eländiga magnesium husen måste ju bearbetas ändå. När de klyvs...

Att stoppa i en större pump ger sällan så mycket bättre resultat. Dessutom påverkas oljestickans utslag med en pump som har högre kapacitet på returen. Såvitt jag vet finns det begränsat med nya pumpar att köpa så vissa installationer kräver viss bearbetning för att få plats.
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by Hasse Ingerhage »

Fortsätter lite på den här gamla tråden:
Ska jag uppgradera till restrictors i kamhusen eller inte på en 2,4S -72? Vad säger expertisen idag?
Hasse I
912/911 coupe -65
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by Hasse Ingerhage »

Nån som har några synpunkter på mitt inlägg?
Hasse I
912/911 coupe -65
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by MagnusW »

En del säger bu andra bä, jag står fast vid min åsikt från 2012.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by Hasse Ingerhage »

Tack för synpunkt Magnus. Då behåller jag dom gamla, originalen.
Hasse I
912/911 coupe -65
Ronfor
Posts: 72
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Rätt oljetryck för 911T 2.2 1971?

Post by Ronfor »

Lyfter en gammal tråd.

Har någon koll på om man får adapter(restriktor) med litet hål när man köper del 90110536101 från Porsche eller är det med originalstorlek på hålet?
Post Reply