motorn bluddrar och tappar kraft efter 5 mil

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

motorn bluddrar och tappar kraft efter 5 mil

Post by HenrikW »

Jag har märkliga problem med min bil. Motorn börjar gå på fyra cylindrar (verkar det som) efter 4-5 mil. Om bilen får st 5 min så går den jättebra igen.
Motorn är den vanliga förgasarmodellen på 2,2l.

Jag har haft detta problem till och från de senaste åren. Tidigare trodde jag att det var bränslepumpen eller skit i tanken. Tanken är ursköljd och bränslepumpen levererar rätt mängd bränsle. Bränslepumpen funkar perfekt hemma i garaget, men kanske får fnatt efter 30-40 minuters körning? Bilen går lika illa på alla varvtal, vilket kan betyda att det inte är bränslerelaterat?

Min nya teori är tändsystemet. Kan det vara så att värme i motorrummet gör att tändsystemet försvagas, så att det blir dålig gnista efter 4-5 mil? Kan det vara dåliga/felaktiga tändstift? Problemet har uppstått både med stift från Bosch och Brisk. Problemet uppstår i princip vid långkörning i jämn fart och är lätt på gasfoten.
Kan det vara tändsystemet; stift, modul, tändkablar, brytarspets?
Kan man enkelt bygga om tändsystemet? Det är brytarspets och en tändmodul. Kan man bygga om till konventionellt system med kondensator? Vad finns det för elektronsika alternativ till överkommligt pris?

Snälla, kom med tips!!!
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Hej!
Jag har haft precis samma fel, dock väldigt sällan, typ 1-2 gånger per sommar. Inte än i år, ta i trä.. Jag har gått igenom förgasare, sköljt ur tanken (trodde först på den eftersom nätstrumpan i utloppet var typ tät och samlade på sig flagor.) bytt bränslefilter, soppapump, ny fördelare (Bosch med Petronix brytarlöst i), kablar och stift. Jag trodde ett tag att det hade samband med att bilen var nytvättad, men är osäker på det. Jag misstänker tändboxen, litar inte riktigt på den och kommer montera dit en MSD 6Al istället som jag har liggande, har inte blivit av än dock ( enligt: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=32218 ) Kommer låta original sitta kvar så man enkelt kan koppla tillbaka om MSD´n går sönder.
Om någon har en annan teori är jag också nyfiken.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Rickard, när du kopplar in ett Petronix brytarlöst system, kopplar du inte bort bilens originalmodul då? Då kan inte vara originalmodulen som krånglar!?

Jag har googlat lite på brytarlöst och stött på Petronix. Vad jag förstår på beskrivningen så kopplas sensorn in på tändspolen och det är allt.
Har funderat på att ersätta originalmodulen med en Bosch modul 0227100123 med mina original brytarspetsar. Kan det funka?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Originaltändboxen och brytare är bland det mest driftsäkra vi kan ha i bilarna. Pertronix boxarna och de brytarlösa kiten tenderar att gå sönder titt som tätt.

Originalboxen måste förstås fungera, men det finns ju ett guru (Fredrik Görander) på dem här på forumet.

Tändspolen kan också lägga av när de blir varma. originalspolar är också mycket driftsäkra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag har bytt min tändspole, så det återstår nästan bara originaltändboxen.
Har kollat lite på nätet på Boschmodulen 0227100123.
Den verkar vara ganska enkel att koppla in. Det är bara + från tändnyckel, minusjord, utgång till tändspole och signal in.
Kan signal in kopplas till brytarspets?
Normalt kopplas den med en hallgivare (+ Signal -). Kan ingången till signal kopplas till brytarspetsen?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag trodde bara att den var som en ojusterbar brytarspets?
Image
http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... nt_pg1.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Nu har jag ringt en bilelsverkstad ang Boschmodulen.

De säger att signalen in på modulen ska vara 6-8 v , men försvinner när gnistan ska genereras. Signalen är dvs när spänningen bryts.
Det betyder att man kan spänningssätta brytarspetsen med 12 v (eller 8v med ett effektmotstånd) och använda den som signal till modulen, som sedan styr tändspolen. Om detta funkar så kan man köpa tändmodul på Biltema för ett par hundringar, eller en beg original Bosch på skroten för en hundring. Det kanske är värt att prova.
Post Reply