Bromsok 912.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Bromsok 912.

Post by plåtfälg »

Hej, det verkar som mitt bromsok har rostat fast, vad göra?
Ytbytesok finns det nån som har nån?

a.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Lägg det i dieselbad i ett par dagar!

Kan hjälpa dig med det i veckan om du har monterat loss det!.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Jesse wrote:Lägg det i dieselbad i ett par dagar!

Kan hjälpa dig med det i veckan om du har monterat loss det!.
Otroligt snällt., men jag e out of town...
Kollar med meken runt hörnet.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Ett trick jag använde på mina var att klämma ut kolven med vaselinsprutan. Vanlig smörjnippel passar på jängan där slangen sitter. Fördelen med att klämma ut kolvarna med vaselin är att det sker långsamt och kontrollerat. Nackdelen är att det blir vaselin i kanalerna som man måste putsa bort. Tryckluft kan fungera om det bara är lätt fastrostade. Men det är svårt att stoppa den kolv som lossar först så den andra blir då ofta kvar.
Om man inte renoverar dem ska man givetvis inte pumpa in något främmane i dem.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

med fettsprutan knäcker du loss i stort sett vad som helst.


Stoppar kolven gör man enklast med två järnplattor som man skruvar ihop över den ena kolven och okhalvan dör det redan har lossnat.

Med bromspedalen skulle jag tro att du kan pressa 150 bar, en fettspruta ger väldigt mycket högre tryck.
Post Reply