Bälte bak

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Bälte bak

Post by Rickard M »

Det har ju varit upp tidigare, sökte igenom forumet igår men hittade inte så mycket exempelbilder, är det någon som barnsäkrat baksätet? Finns ju bra färdiga fästen för fast 2-punkt vid sittskålarna där bak. Funderade annars på ett sådant här för Juniordragsters: http://www.simpsonshop.se/?category_id=10&item_id=29025
Bultat även genom förstärkt hatthylla.
Image

Går det annars att få till en rull 3-punktare på något bra sätt?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Så hær gjurde jag..

Post by Izvor »

Hej

Jag monterade 3-punkts bælte bak, till min son. Jag har inte satsat på några rullar då jag tyckte att det var mer tidsenligt utan. Jag ville helst slippa ha en rulle på hatthyllan.
Ångar lite nu før det hadde varit mycket smidigare att andvænda bælten med rullar, speciellt då barn ska gøra det sjælva.

Hur som helst så fick jag goda tips från en slæktning som jobbar på Volvos krockcenter. Jag har inte andvænt mig av de fæstpunkterna som sitter høgre upp utan jag har borrat længst in i hørnen på sittbrunnen. Det ær vældigt viktigt før vid ev. krock så finns det risk om fæstena sitter høgre upp och inte starmar åt øver høftet ær att kroppen glider under bæltet som i sin tur gør att man knæcker ryggen. En vældigt viktig punkt. Han menade att før høgt satta bælten gjorde mer skada æn nytta.
Førstærkt då men en større tæckbricka från utsidan. Infæstningen som går øver axeln så har jag skurit igenom hatthyllan dær det ær tænkt att dra några band. Infæstningen før sækerhetsbæltet ligger då på plåten och ær genombultat. En stor tæckbricka i motorrummet.

En sæmmre bild på hura jag har fått till det..

Image
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Tack. Din 67a saknade fästen helt va? VAr det ledpunkter för ryggstödet som satt för högt?
Googlade lite bilder nyss, detta är visst en 65a:
Image

När kom dessa?: Man kan ana muttrar för tvåpunkt enligt de påklädda bilderna nedan
Image

Enligt PET
Image

Var ju lite smutt rulle:
Image

Image

Image

3-punkt

Image

Image

Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Hej Rickard.

Du har helt rætt, jag saknar originala fæspunkter før bælten bak. Det var just de ledpunkter som jag syftade på. Jag utgick från att Porsche andvænde dem då man børjade montera bælten bak.

Jag har næmligen sett på några bilar dær man har andvænt de ledpunkter før infæstningar av bælten bak. Det ær alltså varken originalt eller nåt att rekomendera.

Mina infæstningar bak i brunnen monterade jag ganska långt bak och ner, bakom mattan Så att det enda som sticker ut ær sjælva bæltet (dær moattorna øverllapar varrandra. Infæstningar/bultar ser man knappt.

Jag køpte mina bælten på Mekonomen, modell universal som hadde en fina och smala metallplattaor før infæstningar.

Izvor
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Re: Bälte bak

Post by 931Melander »

Rickard M wrote:Det har ju varit upp tidigare, sökte igenom forumet igår men hittade inte så mycket exempelbilder, är det någon som barnsäkrat baksätet? Finns ju bra färdiga fästen för fast 2-punkt vid sittskålarna där bak. Funderade annars på ett sådant här för Juniordragsters: http://www.simpsonshop.se/?category_id=10&item_id=29025
Bultat även genom förstärkt hatthylla.
Image

Går det annars att få till en rull 3-punktare på något bra sätt?
Jag monterade 3p i min SC -83a. Det rymdes under hatthylleinklädnaden. Köpte bälten på mekonomen och kortade det lite, eftersom att ryggen är så kort i Porschen så rullar det inte in det sista. Sean kortade jag även fästet så att det skulle komma på barnens höft och inte mitt på magen.
Tror att det finns bilder på montaget under min SC-83a, annars kan du få ett mail.
Tänk på att 4p är både förbjudet på väg, samt farligt om man skulle mot förmodan köra av vägen och volta. Meningen är att man ska kunna falla sidledes med 3p.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Har aldrigt riktigt förstått det förbudet, trodde det berodde på att folk inte fattar att det går att knäppa upp dem snabbt. Borde ju vara en orsak att motorsporten använder fler punkter. Barnstolar med integrerat bälte har ju 5punkter och det var liknande en sådan det borde bli, den där lilla baljan till stol som baksätet är. Menar du man faller in mot mitten i en trepunkt? Jag var nere i holland hos TNO på krockprovning för ett par veckor sedan, så såg nyttan med bälte... vi mätte upp över 50 g i golvet och då gick det inte speciellt fort.
Edit:
Läste nå regler nu att man kan få taket i huvudet om man slår runt utan båge och då sitter mer fixerad upprät.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Post by 931Melander »

Rickard M wrote: Menar du man faller in mot mitten i en trepunkt?
Edit:
Läste nå regler nu att man kan få taket i huvudet om man slår runt utan båge och då sitter mer fixerad upprät.
Det var väl egentligen det jag menade, typ att skallen o nacken kommer inte undan ett tak som trycks in. Har man 3p så tippar man i sidled. Ang. små barn så har de stolar som är högre i ryggen än överst på huvudet, vilket gör att barn kan o ska sitta i 4p bälten i sina babyskydd.
Fredrik Melander
PCS 8349
Post Reply