Kammdrivning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
patrik
Posts: 8
Joined: Mon Mar 27, 2006 8:35 pm

Kammdrivning

Post by patrik »

Vid instjustering av förgasarna stannade plötsligt motorn och det visar sig senare att kammdrivningen på höger sida motor motor ej fungerar ,kammen står still mens den på vänster sida rörs.så jag undrar därför är det separat kamkedja för varje kam eller är det bara en och isåfall kan det då vara aluminiumdrevet på kammen som gått sönder.Ni som skruvat isär dessa motorer och kanske har någon ide vad det kan vara svara gärna på det här inlägget för jag har ej kunnat hitta nån bra sprängskiss hur drivningen av kammarna är.tack på förhand
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är en separat kedja för varje bank så det troligaste är att en kedja gått av eller att drevet har lossnat. Om det är så har du troligtvis skador på kolvar/ventiler på den felande sidan...

//Roger
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hej, troligen har kamdrevet lossnat och det lilla stiftet som sitter i ett av hålen gått sönder. Jag har sett det på en motor. Det är bra om man drar den stora muttern rätt rejält. Hände det när du drog runt motorn förhand? Om du inte har så högt komp eller vassa kammar kan du ha haft tur......

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
patrik
Posts: 8
Joined: Mon Mar 27, 2006 8:35 pm

Post by patrik »

Det hände när bilen stod på tomgången och jag stod böjd över och justerade förgasarna det lät inget märkvärdigt utan motorn bara stannade jag får väl bara hoppas att ventilerna klarat sig men det får vänta tills hösten innan jag har tid att renovera motorn så det blir väl först då som man får öppna plånboken, så tills vidare är jakten på nån annan kul sommar bil i full fart.
Post Reply