Oljemängd

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Oljemängd

Post by p911 »

Någon som har koll på hur många liter olja det går åt vid ett byte av olja och filter på en 911s -71

Mvh Thomas
911 s -71
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

ca 9 liter.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

är det någon som kan berätta mig hur mycket olja det går i en -70-71 2,2 liters motor utan oljekylning.

Jag har nämligen problem med att motorn börjat ryka trots nyrenovering, och jag undrar ifall det kan bero på överfyllning av olja. Saken blir än mer problematisk av att oljetanken inte är original, samt att jag inte vet ifall oljestickan som är i tanken är den rätta.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Är det inte originalmodell av tank är det ju svårt att säga hur mycket.
De flesta tidiga bilar är ligger väl 8-9L+ men har du specialtank kan det möjligtvis vara mindre.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Det verkar bli bara svårare. Har någon goda tips på hur jag kunde bestämma korrekt oljemängd om man inte har original oljetank?

Tack för hjälpen på förhand! :oops:
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tror inte att oljemängden, för ett byte, skiljer sig mellan årsmodellerna. Dessutom är det ca 2 liter mellan min och max på stickan, så så noga är det inte. Har du en originaltank så skaffa rätt sticka till den så borde allt vara grönt.

Vet du vad din tank kommer ifrån?


Ta bort luftningen från oljetanken och dra den till en lös burk. Ryker den fortfarande så är det inte pga överfyllning.

Det är inte helt ovanligt att en ventiltätning kan ha hoppat av.

Kör bilen och kolla på stiften om det är något som avviker.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

tack för tipset Magnus,

problemet är att jag inte med säkerhet vet vilken oljetank jag har, men tippar att det är en 1973+ tank, oljestickan är från en SC, så det blir till att skaffa en ny oljesticka... Eller vet någon ifall dessa passar ihop? Någon som har en oljesticka liggande till en 73+ tank=
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Om man kollar på Pelican Parts så verkar det vara samma oljesticka från -73 fram till 1980 års modell:

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %20Each%20
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Om jag kommer ihåg det kan jag jämföra stickan i min 69a mot min 77 och mot kompisens 73a, men inte förrän till helgen.

Annars kan väl några här mäta sina stickor ände till ände samt från spets till min och max.

Jag vet att jag beställde en ny sticka till min 77a efter att jag tappat min gamla. När jag senare kunde jämföra dom så skiljde sig max-nivån lite (lägre i den nya) men min-nivån var samma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Tack igen!
Jag skall försöka hinna mäta min sticka imorgon på morgonen, samt kolla lite närmare på oljetanken för att se ifall man kunde datera den.

//Johan H
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Några kompletterande frågor:

Hur ny är nyrenoveringen?
Vad är renoverat?
Vilka grejor, Original, pirat eller bättre begagnat?


Att en ventilskaftstätning skulle lossna har jag aldrig råkat ut för på snart 40 års skruvande. Däremot finns det två typer till 911orna. Plast eller gummi med spiralfjäder. De där i gummi gå att montera snett och då fungerar de inte. Men man kan ta bort dem helt och de ryker inte så förfärligt ändå...

Nästa viktiga fråga - NÄR ryker det från motorn, tomgång, pådrag, eller vid pådrag efter gassläpp? Eller vid kallstart?


Ryker det, grått, svart elller blått? kan även dra kraftigt i brunt.


När en skafttätning är utsliten så ryker det vid start. Men det märks väldigt lite på en boxermotor eftersom ventilarrangemanget är som det är. På en motor med lodräta ventiler blir effekten större.

Om styrningen är kass ryker det vid gassläpp och pådrag, tex vid växling.

Det kan vara så att kolvringarna sitter i fel position, eller upp och ner. piratlager på veven som definitivt inte har rätt mått.

Om du har vevhus komp kan det kännas i slangen i motorns främre kant. Lossa och håll handen framför.

vad har du för olja, vissa oljor ryker igenom friska motorer. Vissa typer från biltema stannar inte alls i motorerna, nån agrol vet jag också har runnit igenom motorer som såll. Men då är den ju alltid frisk...
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Tjena,
Renoveringen är gjord ca 3000km sedan
Nya cylindrar, kolvar, lager. LN engineering, samt JE pistons, lagren vet jag inte tillverkare på.

Motorn ryker ca 2-3 sekunder då den stått över natten, samt en rejäl puff då den stått någon timme. Den ryker inte vid motorbroms tomgång eller vid körning. Till saken hör att motorn började ryka för ca 600km, och rykte knappt något före det.

Jag skulle säga att röken är blågrå, d.v.s. olja

Oljan är en 20w60 så den borde definitivt inte vara för tunn.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Då låter det som om det rinner in via ventilstyrningen likväl...
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Ja, via ventilstyrningen låter det som.
Men inte så mycket så jag skulle bry mig om det.

Jag antar att ventilstyrningarna byttes vid renoveringen?
Gjordes det rätt så man hornade in dom till rätt tolerans?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det börjar i sådanfall med en liten puff och ökar i takt med slitage på styrningen. Då syns det vid växling. Eller om man rusar efter en stunds tomgång. Men styrningar skall gå tiotusen mil minst. De honas inte; de brotschas i så fall, men det är inte alltid nödvändigt
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljemängd

Post by JMB »

Finns det något sätt att identifiera dom olika oljestickorna? Om inte, vilka olika längder finns det?

Jag har rätt tank till min 70a men är osäker på om stickan stämmer
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljemängd

Post by henca »

Enligt PET verkar det bara finnas en variant av oljesticka till de tidiga 911orna innan 1974 och den har reservdelsnummer 90110777000. Till senare 911G verkar det vara reservdelsnummer 93010773100 och den skiljer sig utseendemässigt då själva stickan är helt rak till skillnade från den äldre som har böjda markeringar på stickan.

m v h Henrik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Oljemängd

Post by gtBen »

Image
"Top silver stick 930, Long gold stick probably 74, Two short sticks 73"
hittade den på s-reg för ett tag sedan
@lagteknik
Post Reply