Frågor ang misljud i oljesystem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Frågor ang misljud i oljesystem

Post by albertc »

Jag är i färd att fylla på olja i motorn pga följande:
- När jag startar motorn så tar det ett par sekunder, sen börjar det låta och "dunka" lite i oljepåfyllningsröret (såpass att man hör det när man sitter i förarsätet).
- När jag stänger av så fortsätter det "klunka" i ett par sekunder.
- När jag kör så visar "OEL" givaren i instrumentpanelen ett lågt värde, strax innanför rödmarkeringen.
- Efter körning när jag kollar i oljepåfyllningen så ryker det en del (kan det vara kondens?)
- Trots detta så visar oljestickan olja en cm ovanför min-nivån när den är varm.

Är det en korrekt analys att det (trots oljestickan) är dåligt med olja och att det är oljepumpen som kluckar? Och är det då OK att fylla på med samma olja som finns där (har en halvliter kvar i flaskan som är 0w-40)?

Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i felbeskrivningen, men alla svar och funderingar är välkomna.

// Albert
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Oljepumpen är i två delar, en som suger från sumpen till tanken och en som suger från tanken och trycksätter motorn.

Den första sugen inte bara olja utan en hel del luft också, vilket är helt normalt. Med varm motor hör man en hel del gurglande och skvalande ljud från oljan, speciellt om man har oljekylare fram. Dunkande är inget jag känner igen..
Om du ligger en centimeter över min med varm motor så har du lite låg nivå, du bör ligga mitt emellan min och max. Det är ungefär 2 liter mellan min och max på stickan. 0w40 är generellt lite tunn olja, men en halvliter sån olja hit eller dit spelar mindre roll, slå i den bara. Köp en 10w40 till nästa oljebyte.

Vid körning så varierar nivån i tanken beroende på varvtal, g-krafter etc, så vad visaren visar är en representation av vad som händer i tanken. En mätare i botten betyder dock inte en tom tank eftersom flottören i tanken inte går så lågt. Men för att se rätt mängd olja i tanken så är det stickan med varm olja (80 grader) på tomgång (rätt varvtal) som gäller.

Det brukar alltid ryka lite från oljan, det är därför man ur miljöperspektiv har en sluten vevhus ventilation och förbränner de gaserna. Det är både eventuell kondens och bränd/varm olja som ryker.


Edit: Generellt låter det mycket om dessa gamla motorer och min erfarenhet är att ljudet förändras ibland, eller så råkar man bara höra något som alltid varit där, huvudet spelar en spratt ibland. Men för det mesta är det bara att tuta och köra... :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Post by albertc »

Mycket givande svar (som alltid) Magnus, tusen tack. Jag är van vid Toyota Aygo så det kanske bara är att lära sig att det låter lite mer med 3 ggr så stor luftkyld 70-talare :lol:

Jag slår nog i mina 5 dl 0w-40 och fixar ny olja till nästa byte.

Följdfråga: Om OEL-mätaren är nästan i botten, vad betyder det? I och med att det är rödmarkerat känns det lite läskigt.
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

albertc wrote:Följdfråga: Om OEL-mätaren är nästan i botten, vad betyder det? I och med att det är rödmarkerat känns det lite läskigt.
Egentligen ingenting. Det står t o m i instruktionsboken att den mätaren är mer eller mindre värdelös - åtminstone om man läser mellan raderna... Utgå alltid från oljestickan!
911SC -82 (såld)
Post Reply