Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 238
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Post by Cleverguy » Sun Jun 03, 2012 4:57 pm

Hej alla,

Jag håller på med att rensa oljetanken, som ät delvis målad - det är det jag ser under all smuts. Rengjorde lite av ytan runt oljenivågivaren och plåten ser väldigt blank ut. Vet någon om oljetanken kan vara av rostfri stål ?? hur har ni renoverad utsidan på tanken ?

Tack på förhand

Eli

User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch » Mon Jun 04, 2012 9:36 am

Tanken är i vanlig plåt, Många hade varit lyckliga om den varit i rostfritt.
Det blanka du hittade är lod.
Tanken är förkopprad på insidan. anlsutningar och fästen är hårdlödda.

Ytbehandling:
Om man skall blästra tanken så behövs stor nogranhet att täta av då blästermedel absolut inte får komma in i tanken. Skulle det gå hål i tanken vid blästringen så behöver den sköljas väl.
P.g.a. sitt utsatta läge så behövs bästa möjliga färg.

På min tank har jag fått TIG svetsa en por. Denna (rost)-por har startat från insidan och gått utåt så risken är väl att den börjar läcka igen på ett nytt ställe i framtiden.

Lackar med 2K epoxi + seg svart maskinfärg.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)

User avatar
gtBen
Posts: 606
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen » Mon Jun 04, 2012 10:10 am

Hej
Jag har hört att de äldre har en förkopprad yta på insidan medan jag tror att de nyare bara har vanlig plåt. Dock verkar tanken ha fått en riktigt bra förbehandling i samband med lackering då plåten på många tankar fortfarande är blank och fin under all färg och rostskydd. Å andra sidan är många tankar upprostade/genomrostade från både in- och utsidan som det verkar.

Image
så här såg min tank ut på min gamla bil – inte såå illa

Image
Efter tvättning / skrapning och roterande stålborste blev den så här blank och fin

Image
…inte så illa

Image
och den såg ut som ny efter pulverlackering, efter montering i bilen sprutade jag även på lite svart bodyschutz där den kommer att vara utsatt för stensprut

Bengt

edit - det hade visst redan kommit in ett svar

Johannes
Posts: 1245
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Post by Johannes » Tue Jun 05, 2012 7:29 pm

Jag säger inte att det inte går att fixa till en tank. Men att vara småsnål kan bil dyrt. En fabriksny tank är nästan gratis jämfört med att en rostflaga kommer in i motorn. Kolla bara vad packningssatsen kostar.

Man kan aldrig vara nog försiktig med vilkentank man monterar

Cleverguy
Posts: 238
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Tvätt inv oljetank

Post by Cleverguy » Wed Aug 22, 2012 7:52 pm

gtBen wrote:Hej
Jag har hört att de äldre har en förkopprad yta på insidan medan jag tror att de nyare bara har vanlig plåt. Dock verkar tanken ha fått en riktigt bra förbehandling i samband med lackering då plåten på många tankar fortfarande är blank och fin under all färg och rostskydd. Å andra sidan är många tankar upprostade/genomrostade från både in- och utsidan som det verkar.

Image
så här såg min tank ut på min gamla bil – inte såå illa

Image
Efter tvättning / skrapning och roterande stålborste blev den så här blank och fin

Image
…inte så illa

Image
och den såg ut som ny efter pulverlackering, efter montering i bilen sprutade jag även på lite svart bodyschutz där den kommer att vara utsatt för stensprut

Bengt

Hej Bengt,

Hur har du tvättat tanken invändigt ? min bil har stått väldigt länge med olja i tanken och jag befarar att det finns sediment i tanken. Kan man komma åt alla hörn och vrå ?

Tack på förhand

Eli

edit - det hade visst redan kommit in ett svar

User avatar
gtBen
Posts: 606
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Tvätt inv oljetank

Post by gtBen » Thu Aug 23, 2012 3:26 pm

Hej
Cleverguy wrote:Hej Bengt,
Hur har du tvättat tanken invändigt ? min bil har stått väldigt länge med olja i tanken och jag befarar att det finns sediment i tanken. Kan man komma åt alla hörn och vrå ?
Tack på förhand
Eli
Jag körde med varmvatten i högtryckstvätten och in genom alla hål som fanns, och även med en balja med avfettning där den låg och drog sig mellan att jag skakade om den då och då. När tankgivaren är borta har jag för mig att man kan lysa in i den och se rätt bra när skräpet är borta.
Sedan mycket tryckluft och lite värme så inget vatten blir kvar.

Bengt

johan_a
Posts: 68
Joined: Wed Sep 15, 2010 7:07 am
Location: Karlshamn

Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Post by johan_a » Tue Mar 24, 2020 2:23 pm

Väcker en gammal tråd till liv igen!

Håller på att renovera oljetanken till min 77:a.
Fattar inte hur man skall få ut oljenivågivaren ur tanken.

Någon som har något tips på hur?
Last edited by johan_a on Tue Mar 24, 2020 5:47 pm, edited 1 time in total.
911 Targa 2.7 -77

User avatar
gtBen
Posts: 606
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Post by gtBen » Tue Mar 24, 2020 3:24 pm

oljetank.JPG
oljetank.JPG (72.94 KiB) Viewed 129 times
Oljenivågivaren sitter fast på insidan av det lilla locket, skruva bort det och tråckla ut givaren.

Bengt

johan_a
Posts: 68
Joined: Wed Sep 15, 2010 7:07 am
Location: Karlshamn

Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Post by johan_a » Tue Mar 24, 2020 5:46 pm

Det är själva tråcklandet som är problemet. Hålet i tanken som givaren skall igenom verkar lite underdimensionerat.
Jag får göra ett nytt försök ikväll.
911 Targa 2.7 -77

johan_a
Posts: 68
Joined: Wed Sep 15, 2010 7:07 am
Location: Karlshamn

Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75

Post by johan_a » Tue Mar 24, 2020 6:37 pm

Som vanligt fegade jag när det gäller hur mycket våld man behöver utöva när man mekar med gamla Porschar :)
Efter lite mer våldsamt tråcklande så är givaren ute ur tanken!
911 Targa 2.7 -77

Post Reply