Bromsvätskenivå?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Bromsvätskenivå?

Post by felix83 »

Jag upptäckte idag att min bromsvätskenivå verkar en smula låg. Dock kunde jag inte se några markeringar på behållaren. Är det någon som kan svara på var vätskenivån ska ligga?

Image

(Jag ser också att behållaren sitter fel i fästet)

Tack på förhand!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jag brukar fylla upp nästan hela vägen, har funkar bra i 7 år utan bromsproblems.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Kolla beläggen bara, är de slitna ska det vara mindre vätska i burken. Fyller du på och sedan byter till nya belägg kommer bromsvätskan att rinna över när du trycker tillbaks kolvarna, och förstöra lacken i bagageutrymmet. Fråga hur jag vet.... :oops:


Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Eric wrote:Jag brukar fylla upp nästan hela vägen, har funkar bra i 7 år utan bromsproblems.
Tackar!
jsoderbe wrote:Kolla beläggen bara, är de slitna ska det vara mindre vätska i burken. Fyller du på och sedan byter till nya belägg kommer bromsvätskan att rinna över när du trycker tillbaks kolvarna, och förstöra lacken i bagageutrymmet. Fråga hur jag vet.... :oops:
Det låter som en lätt sak att förbise, tack för den varningen! :shock:

Nu till följdfrågan: Vilken bromsvätska använder ni? Enligt instruktionsboken (och locket på behållaren) skall vätskan vara av DOT 3-standard, men numera verkar det bara gå att få tag på DOT 4 eller DOT 5. Spelar det någon roll?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag har alltid använt DOT4, i crosshojar och bilar. Är väl kokpunkt som man skall beakta om man ska pressa bilen annars får man byta ut den efteråt.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Post Reply