Material targatakram
Material targatakram
Jag undrar om någon vet vilket material som ramen i targataket är gjort av? Har googlat en del men får lite olika bud. Någon som vet?
För den som undrar så fick taket luft under sig när bilen kördes (tänk fallskärm) och ramen knäcktes rakt av. Nu tänkte jag svetsa ihop det igen.
// Albert
För den som undrar så fick taket luft under sig när bilen kördes (tänk fallskärm) och ramen knäcktes rakt av. Nu tänkte jag svetsa ihop det igen.
// Albert
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
Hade det varit magnesium så hade den inte knäckts av, utan böjts, så det är nog säkert att säja att det är aluminium.
//Peter
//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Jag har ett starkt fälgtvätt medel (Diamant) som innehåller lite caustiksoda. Sprejar men det på rent aluminium så fräter det lite och bildar ett vitt skum, magnesium påverkas inte av det.
Kan inte kemin bakom, men har använt det för att avgöra aluminium vs magnesium några gånger.
Kan inte kemin bakom, men har använt det för att avgöra aluminium vs magnesium några gånger.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Kan man inte knäcka magnesium?Flat Six Rally wrote:Hade det varit magnesium så hade den inte knäckts av, utan böjts, så det är nog säkert att säja att det är aluminium.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
Det beror säkert på vilken typ det är.
Så här reagerar Fuchs vid extrema påfrestningar.
Minilite fälgar i aluminium hade bara blivit smulor....
[/img]
Så här reagerar Fuchs vid extrema påfrestningar.
Minilite fälgar i aluminium hade bara blivit smulor....
[/img]
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Det beror på att fuchs är smidda och inte gjutna.
Fuchs är gjorda av aluminium inte Magnesium. Alla Aluminiumlegeringar innehåller oftast lite magnesium och tvärt om.
Edit: Dåligt ordval med alla och oftast i samma mening, men ni förstår säkert.
Fuchs är gjorda av aluminium inte Magnesium. Alla Aluminiumlegeringar innehåller oftast lite magnesium och tvärt om.
Edit: Dåligt ordval med alla och oftast i samma mening, men ni förstår säkert.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
Targatak
Var till en al-svetsfirma för några år sedan, för att få en del till mitt targatak svetslagat. En av de "äldre medarbetarna", med lång erfarenhet, tog sig an uppgiften, men trots ett flertal försök med olika mtrl. lyckades han inte få det att fästa. Han såg nästan knäckt ut, när han fick erkänna att han inte kunde hjälpa mig. Det är några år sedan och möjligtvis finns det bättre metoder idag. Kanske det kan gå att limma?
Björn
Björn
Jag fick min ram till cabbställningen svetsad på min -86 carrera för två år sedan. Det såg ut precis som targaramen, och kan rimligtvis vara samma material. Den blev som ny! Men jag kan inte säga med absolut säkerhet....
Jag har försökt svetsa insugen, som är i magnesium, och de smälte bara bort.
Med vänlig hälsning, Johan
Jag har försökt svetsa insugen, som är i magnesium, och de smälte bara bort.
Med vänlig hälsning, Johan
Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis
Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Nä, det ska inte glipa.albertc wrote:Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis
Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Får du ned taket i framkanten?
Har du, eller någon annan, bytt några lister?
Kan du ta en bild på hur det ser ut?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Lite off topic i denna tråd, men här är en informativ artikel om fuch-fälgar: http://www.togobeyond.net/porschefuch.html
Fuch
Fuch=Fox
Made in Sizes from 14"-16"
Forged Aluminum
Also 4 lug version for 914 2.0
Gasburnes har väl en högre andel Mg i sig va?
Fuch
Fuch=Fox
Made in Sizes from 14"-16"
Forged Aluminum
Also 4 lug version for 914 2.0
Gasburnes har väl en högre andel Mg i sig va?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Stresstestade limningen "i bänk" för att vara på säkra sidan, då sket det sig. Har försökt pilla bort limrester och limma om med lite förstärkning, sket sig det med x2. Har inte haft möjlighet att fota glipan, och lister är inte bytta som det ser ut, får återkomma med med foto när ramen är SVETSAD. Nu är jag mest trött och grinig efter att nypit mig nåt så in i h**vete på taket vid försöksmontering.MagnusW wrote:Nä, det ska inte glipa.albertc wrote:Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis
Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Får du ned taket i framkanten?
Har du, eller någon annan, bytt några lister?
Kan du ta en bild på hur det ser ut?
Jaha, då får man köra student-grabben med sunkigt plasttak genom samhället, hoppas att det bara är jag som stör mig.
Här är brottet förresten:
albertc wrote:Nu är jag mest trött och grinig efter att nypit mig nåt så in i h**vete på taket vid försöksmontering.
Jag garvar lite lätt i smyg... känner igen mig...
Man tror dessutom man skulle lärt sig efter första gången, vilket man förstås inte gör!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79