Material targatakram

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Material targatakram

Post by albertc »

Jag undrar om någon vet vilket material som ramen i targataket är gjort av? Har googlat en del men får lite olika bud. Någon som vet?

För den som undrar så fick taket luft under sig när bilen kördes (tänk fallskärm) och ramen knäcktes rakt av. Nu tänkte jag svetsa ihop det igen.

// Albert
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har inte hört annat än att det är aluminium. Skulle kanske kunna vara magnesium, man jag tror inte det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Hade det varit magnesium så hade den inte knäckts av, utan böjts, så det är nog säkert att säja att det är aluminium.

//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har ett starkt fälgtvätt medel (Diamant) som innehåller lite caustiksoda. Sprejar men det på rent aluminium så fräter det lite och bildar ett vitt skum, magnesium påverkas inte av det.
Kan inte kemin bakom, men har använt det för att avgöra aluminium vs magnesium några gånger.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Flat Six Rally wrote:Hade det varit magnesium så hade den inte knäckts av, utan böjts, så det är nog säkert att säja att det är aluminium.
Kan man inte knäcka magnesium?
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Det beror säkert på vilken typ det är.

Så här reagerar Fuchs vid extrema påfrestningar.
Minilite fälgar i aluminium hade bara blivit smulor.... :shock:

ImageImage[/img]
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det beror på att fuchs är smidda och inte gjutna.
Fuchs är gjorda av aluminium inte Magnesium. Alla Aluminiumlegeringar innehåller oftast lite magnesium och tvärt om.


Edit: Dåligt ordval med alla och oftast i samma mening, men ni förstår säkert.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

I stand corrected :oops:
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Targatak

Post by bjornart »

Var till en al-svetsfirma för några år sedan, för att få en del till mitt targatak svetslagat. En av de "äldre medarbetarna", med lång erfarenhet, tog sig an uppgiften, men trots ett flertal försök med olika mtrl. lyckades han inte få det att fästa. Han såg nästan knäckt ut, när han fick erkänna att han inte kunde hjälpa mig. Det är några år sedan och möjligtvis finns det bättre metoder idag. Kanske det kan gå att limma?

Björn
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag fick min ram till cabbställningen svetsad på min -86 carrera för två år sedan. Det såg ut precis som targaramen, och kan rimligtvis vara samma material. Den blev som ny! Men jag kan inte säga med absolut säkerhet....

Jag har försökt svetsa insugen, som är i magnesium, och de smälte bara bort. :shock:

Med vänlig hälsning, Johan
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Post by albertc »

Tack för alla svar. Jag ska försöka limma ihop brottet och se hur det står sig. Brottet ska inte ta några sidokrafter så att säga, så jag hoppas att det ska duga. Aluminium är som tidigare sagt väldigt svårt att svetsa.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Om jag inte kunde svetsa den skulle jag försöka med något mekaniskt. Tex skära.upp ett spår i bägge delarna lika stort som en bit plattjärn och sedan borra hål igenom för genomgående skruvar på bägge sidor brottet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Post by albertc »

Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis :)

Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

albertc wrote:Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis :)

Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Nä, det ska inte glipa.
Får du ned taket i framkanten?
Har du, eller någon annan, bytt några lister?
Kan du ta en bild på hur det ser ut?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Lite off topic i denna tråd, men här är en informativ artikel om fuch-fälgar: http://www.togobeyond.net/porschefuch.html

Fuch

Fuch=Fox

Made in Sizes from 14"-16"
Forged Aluminum
Also 4 lug version for 914 2.0

Gasburnes har väl en högre andel Mg i sig va?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Post by albertc »

MagnusW wrote:
albertc wrote:Nu var det limmat. Körde epoxy (tvåkomponent) och det verkar funka fint. Har provkört taket upp till 150 knyck, på avgränsad testbana naturligtvis :)

Dock blev jag väldigt besviken över att taket inte sluter tätt mellan tak och "trekantsfönstrets" överkant (rutan man ser backspegeln genom). Det var nästan en hel cm som gapade öppet både på förar- och passagerarsida, det kan väl inte vara tanken?
Nä, det ska inte glipa.
Får du ned taket i framkanten?
Har du, eller någon annan, bytt några lister?
Kan du ta en bild på hur det ser ut?
Stresstestade limningen "i bänk" för att vara på säkra sidan, då sket det sig. Har försökt pilla bort limrester och limma om med lite förstärkning, sket sig det med x2. Har inte haft möjlighet att fota glipan, och lister är inte bytta som det ser ut, får återkomma med med foto när ramen är SVETSAD. Nu är jag mest trött och grinig efter att nypit mig nåt så in i h**vete på taket vid försöksmontering.

Jaha, då får man köra student-grabben med sunkigt plasttak genom samhället, hoppas att det bara är jag som stör mig.

Här är brottet förresten:
Image
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

albertc wrote:Nu är jag mest trött och grinig efter att nypit mig nåt så in i h**vete på taket vid försöksmontering.

Jag garvar lite lätt i smyg... känner igen mig... :wink:

Man tror dessutom man skulle lärt sig efter första gången, vilket man förstås inte gör! :evil:
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply