Renovering av blinkershus

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Renovering av blinkershus

Post by Jesse »

Jag vet att jag någonstans läst om ett bolag som renoverar/ytbehandlar blinkershus.

Är det någon som har koll på detta område? Känns trist att sätta tillbaka gamla muggiga när allt övrigt är iordninggjort.

Att hitta ett par NOS till SWB kostar mer än det smakar, för en vedbodstrimmare som en själv.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Jag vet inte hur mycket som behöver åtgärdas på dina, menar du metallhöljet med den kromade kanten? Lampglas finns ju repro att köpa, det går tydligen att lossa de gamla med en lödpenna och stoppa dit nya glas. Tycker däremot inte reproglasen ser så roliga ut.
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Hej!

Jag menar själva huset invändigt, dvs. området innanför linsen som skall reflektera lite.

Jag har fått tag på ett par NOS främre glas, tycker också reproduktionerna ser risiga ut, speciellt de bakre.

Jag skall kika förbi hos min granne ytbehandlarn imorgon och höra om de kan hjälpa mig, de utför s.k. försilvring. Vet inte vad de är ytbehandlade med, original, någon som vet?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Nu har jag ingen framblinker framför mig men jag knäppte ett foto på ett bakljus. Utsidan är kromad (eller kromlik) men jag skulle säga att finishen på insidan är nära vanlig silverfärg. Själva reflektorerna som är nitade fast är ju mera "glansiga" dock. Kanske alu-folie eller alu-tejp skulle funka på dem?

För LWB blinker har jag sett att man lackar med silver och/eller vit färg, kolla Pelican, tror det finns trådar med beskrivning.

Förresten, du har inte SWB bakljus tillövers? Söker vänster bakljus eller ett par.

Image
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag skall plocka fram mina blinkershus och syna dem närmre! Tack för tipsen!! Jag tänkte att man kanske kunde använda någon reflekterande färg, vet att det skall finnas något sådant och reflektorerna kanske man tom. kan försilvra, det torde man kunna göra hos Fintlings.

Jag ska kolla i gömmorna om jag har några extra par, vet att jag har amerikanska iaf.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Post by 914POWER »

jag använde biltemas aluminiumtejp och ett rakblad på mina framblinkers/positionsljus
det blev bra tycker jag
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag kan ordna reflektor-aluminium, 0,5mm tjock och plastbelagd så att man ta i och forma den.

Bengt
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Intresserad!

Kan du skicka mig ett PM med info?

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Den där reflektoraluminumen låter riktigt intressant! Kompisen har en 31:a A-Ford hotrod, och i helgen stod vi och kliade oss i skägget över "glansen" i hans +80 år gamla lyktinsatser :)
Var kan man få tag på sådan alufolie?
Tips på försilvring mottages också tacksamt.
Post Reply