Målning av fläkt
Målning av fläkt
Tänker lämna in fläkten för målning. Vilka rekommendationer skall jag lämna till målaren ? har ni några tips på vilken alum.färg som skulle vara lämpligt att använda ? den måste framför allt tåla värme samt värme växlingar, tror jag. Någon som har gjort detta med bra resultat kan kanske tipsa mig.
Tack på förhand
Eli
Tack på förhand
Eli
Jag polerade min fläkt och målade den med en special 2 komponents klarlack som är gjord för polerade aluminium fälgar.
Det höll ett år eller två, nu har det börjat ärja in under lacken som långa "maskar".
Om man räknar på det så är hastigheten vid spetsen ca 100 m/s på en tidig bil (1.3*motorvarv) vid 6000 varv per minut. Fläkten drar in smuts, damm, sand och vattendroppar som fläkt bladen träffas av.
Om man har en senare bil (1.6-1.8 ggr), (eller på annat sätt skruvat upp hastigheten) och varvar friskt till 7000 ökar hastigheten till 160 m/s, nu börjar vi närma oss halva ljudhastigheten...
Det ställs stora krav på en ytbehandling som ska klara av detta, tror inte att något gör det uder en längre period...
Det höll ett år eller två, nu har det börjat ärja in under lacken som långa "maskar".
Om man räknar på det så är hastigheten vid spetsen ca 100 m/s på en tidig bil (1.3*motorvarv) vid 6000 varv per minut. Fläkten drar in smuts, damm, sand och vattendroppar som fläkt bladen träffas av.
Om man har en senare bil (1.6-1.8 ggr), (eller på annat sätt skruvat upp hastigheten) och varvar friskt till 7000 ökar hastigheten till 160 m/s, nu börjar vi närma oss halva ljudhastigheten...
Det ställs stora krav på en ytbehandling som ska klara av detta, tror inte att något gör det uder en längre period...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hej Alla !!MagnusW wrote:Skulle jag göra det igen så skulle jag nog använda mig av de två ovanstående metoderna i någon kombination.
Tusen tack för hjälpen. Det blir ingen färg på fläkten, enbart på huset, den statiska delen. Jag var mycket nyfiken att få Era erfarenheter då periferihastigheten är så hög på bladspetsen. Vet någon hur en fackman polerar en alum fälg? det skulle fungera på min fläkt också, någon som vet ?!
Tack på förhand
Eli
Börja med 320 papper för att få bort de grövsta imperfektionerna, sedan finare och finare våtslippapper. 800 papper och du kan gå på med autosol på en stor bommulstrissa på en borrmaskin.
Efter en hård arbetsdag bör du ha en skinande blank fläkt.
Efter en hård arbetsdag bör du ha en skinande blank fläkt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Målning av fläkt
Ingen som har testat att eloxera, eller Anodisera, fläktdelarna efter glasblästring?
/Tomas
/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Målning av fläkt
Tror inte det finns många metoder att korrosionsskydda magnesium. Många är nog inte tillåtna heller längre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 263
- Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
- Location: Stockholm
Re: Målning av fläkt
De renoverade fläktar som jag sett hitintills blir vackra, men för perfekta och pråliga. De påminner inte om originalet. När bilarna lämnade fabriken hade fläktarna en gulaktiga ton. Tror Porsche sprutade på Tectyl 506 eller Cosmoline eller något annat medel för att förhindra korrosion. Fläktarna och fläkthuset hade ursprungligen en ganska grov gjutning och de som renoverats får ofta en helt perfekt jämn yta..De fläktar som du i dag kan köpa från Porsche är inte heller i närheten av original utseendet.
Tills jag hittat något som kan hjälpa mej med att restaurera min fläkt till "original utseende" får den därför vara. Men smaken är som sagt olika. Och detta är inte skrivet för att klanka ned på någon annans vägval.
Mvh Nicklas
Tills jag hittat något som kan hjälpa mej med att restaurera min fläkt till "original utseende" får den därför vara. Men smaken är som sagt olika. Och detta är inte skrivet för att klanka ned på någon annans vägval.
Mvh Nicklas
Last edited by nicklasliljegren on Mon Sep 23, 2019 2:42 pm, edited 3 times in total.
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Re: Målning av fläkt
Magnesium, liksom aluminium, bildar ett oxidskickt som skyddar metallen ganska bra.
Om man polerar upp en fläkt och bara låter den vara, så bildas ett jämnt fint oxidskickt.
Om man polerar upp en fläkt och bara låter den vara, så bildas ett jämnt fint oxidskickt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 263
- Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
- Location: Stockholm
Re: Målning av fläkt
Fläkten målades inte. Utan vid fabriken genomgick magnesiumfläktarna kromatering (den processen skall inte förväxlas med förkromning). Det går fortfarande att få utfört.
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Re: Målning av fläkt
Har för mig det var cosmoline dom sprutades med.
Finns en längre tråd på vår systersida i USA där just det som Nicklas nämner, att det är väldigt svårt att få dom se ut som original
Här finns ett alternativ för den som vill få sin vidgjord; http://www.early911.co.uk/html/cooling_fans.html
Finns en längre tråd på vår systersida i USA där just det som Nicklas nämner, att det är väldigt svårt att få dom se ut som original
Här finns ett alternativ för den som vill få sin vidgjord; http://www.early911.co.uk/html/cooling_fans.html