Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Post by tmcs_gaff »

Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...

Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Motorn är nyrenoverad med ny bättre bränslepump. Efter renovering är denb körd i bänk med uppmätt effekt 175hk (enligt säljaren)
Går riktigt bra upp till 5000 varv där den liksom bara dör.

Har någon ett stalltips på hur jag felsöker detta?

Mina tankar rör sig kring att det kan vara varvtalsregulatorn eftersom det händer oavsett växel. Det som talar mot varvtalsregulatorn är att den liksom dör..svänger inte fram och tillbaka som det brukar bli med varvtalsregultorn.
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?

Det andra är bränsletillförsel, mystiskt varför det händer exakt vid 5000varv på alla växlar. Har försökt acca upp långsamt till 5000 varv och låta flotörkopparna vara fyllda med soppa för att sdan ge fullt. Upplever inte att den får soppa en kort stund utan den svara inte alls.

Min andra fråga rör antalet växlar i 915-lådan som sitter i.
Säljaren upplevde att alla växlar inte gick i (dvs 5:an)
Ettan ligger vänster upp medan backen ligger längst till höger ner.
Hittar bara ett stumt läge där 5:an brukar sitta. Bilen varvar 3100 varv i 100km/h på 4:an.
Normal utväxling för en 4vxl 915 låda eller bör det vara en 5vxl låda?
Kan jag uttyda nåt på lådans märkning?
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Hej
jag skulle kolla varvskyddet som sitter i fördelaren, kan vara en fjäder som inte är som det ska.

Växellådans märkning (årtal-vilken version) sitter instansat i gjutningen som är längst ned på växellådan/kopplingsvajens infästning

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Post by tmcs_gaff »

Problemet med avsaknat drag efter 5000 varv är löst :-)
Visade sig vara strömmatningen till pumpen som glappade lite.

Nu är det bara att krypa under bilen och söka nr på lådan...
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Post by 931Melander »

tmcs_gaff wrote:Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...

Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?
-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Post by tmcs_gaff »

[/quote]

-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.[/quote]

Hittar följande nr:
Fläktkåpa 901 106 101 5R, hittade inget nr längst bak till höger..
Motorblock v 901 101 101 7R
Motorblock h 901 101 102 7R
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Allt det där är reservdelsnummer. Så här hittar man motornumret:

http://www.youtube.com/watch?v=RVFowCRXcic
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Vid det långa vita strecket på bilden visas motornumret med en stjärna i början och slutet av numret, och vid det korta vita strecket finns motortypen (911/92).

Image

Bengt
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Post by tmcs_gaff »

Nu har jag kollat upp motornr:

*6531246* samt 911/57
Enligt killen jag köpte bilen av ska motorn vara renoverad enligt RS-spec..vad det nu är...
enligt bänk hade den 175hk, de hade problem inledningsvis med att upp effekten och en ny bättre bränslepump löste det problemet.

Vad har jag för motor igentligen? :-)
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

det ska vara en 911 -71/-72 T motor från början
911 -72 Rennsport
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

Robert Hansson wrote:det ska vara en 911 -71/-72 T motor från början
Ok dvs det är bytt motor någon gång under bilens historia.
Går det förstå om det är en 2,2 eller 2,4l? (inte för att det spelar så stor roll)

En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?
Ulrik
Posts: 84
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:53 am
Location: Stockholm

Post by Ulrik »

Enl dina motornummer: *6531246* samt 911/57,
så har du en 2,4l motor, från en 911 T från 1973, effekt var 130 hkr.
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

Ulrik wrote:Enl dina motornummer: *6531246* samt 911/57,
så har du en 2,4l motor, från en 911 T från 1973, effekt var 130 hkr.
Tusen tack för info!
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

Har en kompis i kiruna som köpt en Targa med bytt motor, han undrar vad det är för motor.
Någon som kan tyda dessa nr?

*6210709*
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Enligt min red book så är det en 1971 D-series 911E motor.

//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

Flat Six Rally wrote:Enligt min red book så är det en 1971 D-series 911E motor.

//Peter
Ok, hoppas ni orkar med min okunskap men vilken volym var det på den motorn?

/Simon
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
På ElferHelfer kan du hitta det mesta om motornummer/motortyper och vilka bilar de satt i.
http://elferhelfer.de/fzident.htm#

Bengt
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tmcs_gaff wrote: En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Post by tmcs_gaff »

MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror

mvh Simon
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tmcs_gaff wrote:
MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror

mvh Simon
Ja, den varvar nog runt 3000 vid 100, beror på vilka däck jag kör på och min hastighetsmätare är lite "oprecis".
Den gör 175 på gpsen vid 6800 på 3an i alla fall och ~230 på 4an. ;) Men då har jag för låg profil.

Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.

edit: lägre -> högre
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ett tips, de som har bilprovning till yrke brukar lägga i hösta växeln. Köra på 2000 rpm, läsa av hastigheten och halvera.

Då har man farten på 1000 varv. Är fordonet trettiofemmväxlat så blir det surrigt. Är det sextiofemmväxlar så blir det som en modern dieselbil med bra vridmoment!


Att hålla reda på vad det varvar i en viss fart är alltd svårare att komma ihåg...
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.

BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

slutväxel

Post by 931Melander »

felix83 wrote:
MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.

BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.
Det ändrades slutväxel i 915 lådorna ca -81 eller nåt sånt.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Ah, då förstår jag.

Edit: Kollade upp det, Magnus hade rätt från början. Till 1982 års modell ändrades slutväxeln. Jag borde vetat bättre än att ge mig in i denna diskussion... :lol:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det gäller att se upp en smula med lådbeteckningar.

Nollettlådorna, 901 - 00 är en femväxlad.

902 för modell 911 och 912; 4 växlad

902 - 02 är femväxlad för 911/912.


Det gicka att beställa bilen med olika drevsatser (4 olika)och det framgår inta alltid av M (mehrausstattungsnummer) i certifikaten. Dessutom olika slutväxel.
Dessutom hade tävlingsavdelningen fler drevsatser, men sannolikhetan ätt springa på sådana lådor i en svenssonbil är nog nära noll. Givetvis var detta inte speciellt vanligt -och det finns såklart även diffar.

Scenariot har hängt med genom åren - men man kan alltid palla upp bilen eller lägga i en växel och skjuta fram för att kolla utväxlingen. Däckens olia rullradie påverkar inte så att det stör.
Post Reply