Eldriven Porsche 912 1967
Eldriven Porsche 912 1967
Hej på er,
Jag är i Florida sedan några veckor, och har som vanligt tittat runt på lite Porschegrejer. Jag var och hälsade på en kille som heter Paul uppe i West Palm Beach för ett par dagar sedan, efter att ha svarat på en annons på lite delar. Det visade sig att han byggde om porschar till elbilar!
Vi fick en tur i hans 2005 Boxter S med 280 hk elmotor i. Den var helt tyst, förutom däck och lite ljud från transmissionen. Ganska overklig upplevelse! Den hade blybatterier och en räckvidd på 70 km.
Han hade en 1967 912 Coupe också, med lite fler blybatterier och därmed en räckvidd på 100 km.
Vi var runt och tittade på lite olika bilar, för det visade sig att han hade 29 porschar i olika stadier av byggnation. Bla en 356 som tom jag hade nobbat, och då har jag ändå blivit idiotförklarad massor med gånger för att släpa hem skrot....
Tror ni något sådant går att registrera i Sverige? Någon som har funderat på det här tidigare?
Med vänlig hälsning,
Johan
Jag är i Florida sedan några veckor, och har som vanligt tittat runt på lite Porschegrejer. Jag var och hälsade på en kille som heter Paul uppe i West Palm Beach för ett par dagar sedan, efter att ha svarat på en annons på lite delar. Det visade sig att han byggde om porschar till elbilar!
Vi fick en tur i hans 2005 Boxter S med 280 hk elmotor i. Den var helt tyst, förutom däck och lite ljud från transmissionen. Ganska overklig upplevelse! Den hade blybatterier och en räckvidd på 70 km.
Han hade en 1967 912 Coupe också, med lite fler blybatterier och därmed en räckvidd på 100 km.
Vi var runt och tittade på lite olika bilar, för det visade sig att han hade 29 porschar i olika stadier av byggnation. Bla en 356 som tom jag hade nobbat, och då har jag ändå blivit idiotförklarad massor med gånger för att släpa hem skrot....
Tror ni något sådant går att registrera i Sverige? Någon som har funderat på det här tidigare?
Med vänlig hälsning,
Johan
Kul, jag har gått och klurat på alternativa energikällor till porschen för att kunna ha kvar bilen efter 2050 då oljan sinar
Men seriöst så är det kul att någon gör något som detta
Vad går en konvertering på?
Kan man köpa konverteringskit?
Men seriöst så är det kul att någon gör något som detta
Vad går en konvertering på?
Kan man köpa konverteringskit?
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jag väntar till oljan tar slut och då hoppas jag att det går att köpa ett snyggt och välgjort konverteringskit. Alla konverteringar jag sett hittils har haft Åsa-Nisse inblandat både när det gäller konstruktion och utförande.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Oljan tar aldrig slut. Marknadskrafterna ser till att detta inte händer.
Ingen kommer att ha råd att köpa den sista litern.
När jag var liten så skulle oljan vara slut absolut senast 2010.
Men Ruf håller på med skojiga saker på elbilsidan - se bara på Greenster. En smula kostsamt ännu så länge, men det kommer att ändra sig med tiden.
http://www.autoblog.com/2009/03/04/gene ... e-concept/
Ingen kommer att ha råd att köpa den sista litern.
När jag var liten så skulle oljan vara slut absolut senast 2010.
Men Ruf håller på med skojiga saker på elbilsidan - se bara på Greenster. En smula kostsamt ännu så länge, men det kommer att ändra sig med tiden.
http://www.autoblog.com/2009/03/04/gene ... e-concept/
Jo, det var lite Åsa-Nisse kombinerat med jänkemek när det är som bäst....
Men det funkar säkert, jag menar blybatterier och elmotorer har använts i 100 år. Frågan är väl hur vår väderlek påverkar prylarna.
Konverteringen kostade från 20000 USD, och det finurliga är att om man tröttnar är det bara att skruva ur elmotor och i med bensinmotor, för de använder original koppling och låda.
Bilarna var renoverade till gott bruksskick, inget för concouren men ändå bättre än jänkarna brukar göra.
Lite sugen är man, skule vara coolt att ha åtminstone en miljövänlig bil i stallet....
Med vänlig hälsning,
Johan
Men det funkar säkert, jag menar blybatterier och elmotorer har använts i 100 år. Frågan är väl hur vår väderlek påverkar prylarna.
Konverteringen kostade från 20000 USD, och det finurliga är att om man tröttnar är det bara att skruva ur elmotor och i med bensinmotor, för de använder original koppling och låda.
Bilarna var renoverade till gott bruksskick, inget för concouren men ändå bättre än jänkarna brukar göra.
Lite sugen är man, skule vara coolt att ha åtminstone en miljövänlig bil i stallet....
Med vänlig hälsning,
Johan
Re: Eldriven Porsche 912 1967
jsoderbe wrote: Tror ni något sådant går att registrera i Sverige? Någon som har funderat på det här tidigare?
Med vänlig hälsning,
Johan
Man ska nog kolla med SFRO, för det är nog den vägen man måste gå. Då måste man nog också göra ombyggnaden i Sverige.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Himla intressant tycker jag!
Jag har varit sugen på att elkonvertera en early länge men det faller på att det blir ganska dyrt samt att jag inte har nånstans att ladda där jag bor..
Ser fram emot första elkonverteringsprojektet på early911.se!
/Calle
Jag har varit sugen på att elkonvertera en early länge men det faller på att det blir ganska dyrt samt att jag inte har nånstans att ladda där jag bor..
Ser fram emot första elkonverteringsprojektet på early911.se!
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Re: Eldriven Porsche 912 1967
Jag har funderat på detta..så pass att jag köpte en 911 kaross för att påbörja elbilsbygget.
Det går att registrera in, inga större problem. Först besiktning via SFRO sedan en normal bilbesiktning.
Det SFRO verkade mest angelägna om var vikten över framaxeln, den får inte överskrida max akeltryck.
Min målsättning var att totalrenovera karossen för att sedan skruva in ett elmotorkitt (bulta elmotor direkt på växellådan utan koppling) samt att använda blybatterier.
Räknade med en räckvidd på 6-7 mil samt en hastighet på 80-90km/h
Dvs en perfekt pendlingsbil.
Att använda andra batterier (bättre) visade sig vara DYRT...80-100ksek.
Efter det att jag börjat skruva ner bilen så hände nåt...den liksom talade till mig...ehh ja va fanken..elbil och elbil vi siktar på en riktig motor...
Skojjade lite löst om att sätta i en V6 motor i den..min Porschefrälsta kollega sa "Fjanta dig inte" och så blev det.
Köpte en 911T (69:a) med nyrenoverad motor, 915 låda som donator motormässigt.
Nu visade sig denna bil vara i bra skick, besiktades utan anmärkning och hips vips körbar..
Planen är fortfarande att totalrenovera karossen och slänga i en riktig motor, men vi får se... en 2,4l motor var kul men skulle kanske vilja ha en motor med lite mer skjuts i
Är någon intresserad har jag länkar till elmotorkit, batterileverantörer etc.
Det går att registrera in, inga större problem. Först besiktning via SFRO sedan en normal bilbesiktning.
Det SFRO verkade mest angelägna om var vikten över framaxeln, den får inte överskrida max akeltryck.
Min målsättning var att totalrenovera karossen för att sedan skruva in ett elmotorkitt (bulta elmotor direkt på växellådan utan koppling) samt att använda blybatterier.
Räknade med en räckvidd på 6-7 mil samt en hastighet på 80-90km/h
Dvs en perfekt pendlingsbil.
Att använda andra batterier (bättre) visade sig vara DYRT...80-100ksek.
Efter det att jag börjat skruva ner bilen så hände nåt...den liksom talade till mig...ehh ja va fanken..elbil och elbil vi siktar på en riktig motor...
Skojjade lite löst om att sätta i en V6 motor i den..min Porschefrälsta kollega sa "Fjanta dig inte" och så blev det.
Köpte en 911T (69:a) med nyrenoverad motor, 915 låda som donator motormässigt.
Nu visade sig denna bil vara i bra skick, besiktades utan anmärkning och hips vips körbar..
Planen är fortfarande att totalrenovera karossen och slänga i en riktig motor, men vi får se... en 2,4l motor var kul men skulle kanske vilja ha en motor med lite mer skjuts i
Är någon intresserad har jag länkar till elmotorkit, batterileverantörer etc.