Eldriven Porsche 912 1967

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Eldriven Porsche 912 1967

Post by jsoderbe »

Hej på er,

Jag är i Florida sedan några veckor, och har som vanligt tittat runt på lite Porschegrejer. Jag var och hälsade på en kille som heter Paul uppe i West Palm Beach för ett par dagar sedan, efter att ha svarat på en annons på lite delar. Det visade sig att han byggde om porschar till elbilar!

Vi fick en tur i hans 2005 Boxter S med 280 hk elmotor i. Den var helt tyst, förutom däck och lite ljud från transmissionen. Ganska overklig upplevelse! Den hade blybatterier och en räckvidd på 70 km.

Han hade en 1967 912 Coupe också, med lite fler blybatterier och därmed en räckvidd på 100 km.

Vi var runt och tittade på lite olika bilar, för det visade sig att han hade 29 porschar i olika stadier av byggnation. Bla en 356 som tom jag hade nobbat, och då har jag ändå blivit idiotförklarad massor med gånger för att släpa hem skrot....

Tror ni något sådant går att registrera i Sverige? Någon som har funderat på det här tidigare?


Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Kul, jag har gått och klurat på alternativa energikällor till porschen för att kunna ha kvar bilen efter 2050 då oljan sinar :?

Men seriöst så är det kul att någon gör något som detta


Vad går en konvertering på?
Kan man köpa konverteringskit?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag väntar till oljan tar slut och då hoppas jag att det går att köpa ett snyggt och välgjort konverteringskit. Alla konverteringar jag sett hittils har haft Åsa-Nisse inblandat både när det gäller konstruktion och utförande.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jag får väl starta ett nytt forum, earlyåsanisse911.se men min hemmakonverterade 911.

:wink:
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Oljan tar aldrig slut. Marknadskrafterna ser till att detta inte händer.
Ingen kommer att ha råd att köpa den sista litern.
När jag var liten så skulle oljan vara slut absolut senast 2010.

Men Ruf håller på med skojiga saker på elbilsidan - se bara på Greenster. En smula kostsamt ännu så länge, men det kommer att ändra sig med tiden.
http://www.autoblog.com/2009/03/04/gene ... e-concept/
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jo, det var lite Åsa-Nisse kombinerat med jänkemek när det är som bäst.... :)

Men det funkar säkert, jag menar blybatterier och elmotorer har använts i 100 år. Frågan är väl hur vår väderlek påverkar prylarna.

Konverteringen kostade från 20000 USD, och det finurliga är att om man tröttnar är det bara att skruva ur elmotor och i med bensinmotor, för de använder original koppling och låda.

Bilarna var renoverade till gott bruksskick, inget för concouren men ändå bättre än jänkarna brukar göra.

Lite sugen är man, skule vara coolt att ha åtminstone en miljövänlig bil i stallet....:roll:

Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Köp en 912:a och värna om miljön!


:D :D :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Eldriven Porsche 912 1967

Post by MagnusW »

jsoderbe wrote: Tror ni något sådant går att registrera i Sverige? Någon som har funderat på det här tidigare?


Med vänlig hälsning,

Johan

Man ska nog kolla med SFRO, för det är nog den vägen man måste gå. Då måste man nog också göra ombyggnaden i Sverige.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Himla intressant tycker jag!
Jag har varit sugen på att elkonvertera en early länge men det faller på att det blir ganska dyrt samt att jag inte har nånstans att ladda där jag bor..

Ser fram emot första elkonverteringsprojektet på early911.se!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Den här bilen såg jag på Nürburgring under 24h-tävlingarna 2009. Måste vara en early-el911.
Image
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
tmcs_gaff
Posts: 33
Joined: Mon Mar 26, 2012 3:44 pm
Location: Luleå

Re: Eldriven Porsche 912 1967

Post by tmcs_gaff »

Jag har funderat på detta..så pass att jag köpte en 911 kaross för att påbörja elbilsbygget.
Det går att registrera in, inga större problem. Först besiktning via SFRO sedan en normal bilbesiktning.
Det SFRO verkade mest angelägna om var vikten över framaxeln, den får inte överskrida max akeltryck.

Min målsättning var att totalrenovera karossen för att sedan skruva in ett elmotorkitt (bulta elmotor direkt på växellådan utan koppling) samt att använda blybatterier.

Räknade med en räckvidd på 6-7 mil samt en hastighet på 80-90km/h
Dvs en perfekt pendlingsbil.
Att använda andra batterier (bättre) visade sig vara DYRT...80-100ksek.

Efter det att jag börjat skruva ner bilen så hände nåt...den liksom talade till mig...ehh ja va fanken..elbil och elbil vi siktar på en riktig motor...
Skojjade lite löst om att sätta i en V6 motor i den..min Porschefrälsta kollega sa "Fjanta dig inte" och så blev det.
Köpte en 911T (69:a) med nyrenoverad motor, 915 låda som donator motormässigt.

Nu visade sig denna bil vara i bra skick, besiktades utan anmärkning och hips vips körbar..
Planen är fortfarande att totalrenovera karossen och slänga i en riktig motor, men vi får se... en 2,4l motor var kul men skulle kanske vilja ha en motor med lite mer skjuts i :-)

Är någon intresserad har jag länkar till elmotorkit, batterileverantörer etc.
Post Reply