911 -88 med elfel??

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

911 -88 med elfel??

Post by Flat Six Rally »

Var ute i regnet förra veckan med min brukis då den började tappa cylinder efter cylinder tills den dog.

Den har stått ute i regn och kyla en månad, men startade utan problem. Den var lite ojämn på tomgången men det försvann vid lite varv och den blev varm.

Nu har den gått en del och det första jag såg var torkade tändkablar, vilket jag nu bytt, men problemet kvarstår.

Jag öppnade i samband med det skyddet för säkringar etc vänster sida i motorummet, då jag såg att det lilla fyrkantiga reläet längst in hade vibrerat löst. Jag satt tillbaka med ny skruv. Kan det vara den som är boven eller är det något annat. Vi helst slippa bogsera den till PC då den ska registreringsbesiktigas efter en och en halv månads väntan på onsdag...



Tacksam för smarta tips.:idea:


//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Vad är det för motor vi pratar om?
Om det är en 3,2 så finns det några altenativ.

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Jo, det är en 3,2.

Den vill starta men går inte på alla cylindrar och väldigt ojämnt...


//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

DME relät är en klassiker...


Även instruktionsbken påpekar att man bör ha ett med sig bland reservglödlamporna. fast det levererades inte med bilen som extra reservdel!
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

fast då kasnke den skulle vara stendöd...


Säker på att du inte har kondensvatten i tanken - en rejälpyts K-sprit...
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Kan det vara nån av dessa rackare som bråkar?
Den främre (I bilen sett) satt lös när jag tog bort skyddet, och kan kanske ha vibrerat sönder..

Image

Image

Visserligen var tanken nästan tom och det var den första tanken sedan jag köpte den så visserligen kan vatten vara en boven.


//P
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Om man försöker översätta det som står på reläet så har det med värmeregleringen av bakrutan att göra...

Gammal bensin i kombination med vatten kan fälla vilken 911 som helst... :D
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Tyschka språket..

Post by Flat Six Rally »

Min tyska är tydligen inte den bästa. :oops:

Tack Sven för att du översatte reläet. :D

Jag ska se om den går gång igen efter det att jag fyllt tanken inklusive K-sprit...

//Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Prova att byta bränsle filter + ny bensin.

Kan även vara så att du får be någon att lyssna efter så att spridarna öppnar, gör dom inte det är det troligt att svänghjulsgivaren strular (den styr även tändningen) hade du varit närmare Smögen hade jag kunnat hjälpa dig på plats.
kolla de här sakerna och blir du inte klokare så kan du slå mig en signal

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Hej,
Nu har jag bytt bränslefilter, dock inte tömt tanken, men fyllt på med ny och K-sprit.
DME relät är bytt och ingen skillnad.(941:- på PC och tydligen 295:- på Ferdinand...)

Gnista finns fram till fördelaren och det är nya tändkablar.

Jag kollade fördelaren och den hade visserligen rejäla avlagringar som jag tagit bort.

Nu går den som tidigare knappt efter ett tags körande på startmotorn på några cylindrar och ger ingen skillnad vid gaspådrag....

Jag skulle kunna byta fördelare och rotor, men är tveksam till att det är orsaken, även om de behöver bytas.

Jag hittade en kabel som går på vänster sida med två in och via en gummitätad skarv som går ut i tre. Den hade vatten i skyddsskalet och mycket ärg i kopplingen. Vet inte riktigt vad den är till för men den verkar gå upp mot bakrutan, så det kanske är bakrutevärmen och har inget med motorn att göra...


Så Robert det kanske är spridarna som inte öppnar ändå. Får klura på hur man kollar det.

Tack igen för alla tips.

Reg. besiktningen är i varje fall flyttad en vecka, så än finns det tid att klura...

Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Spridarna kan man höra genom att sätta en lång skruvmejsel på huset (andra änden mot örat) hörs ett klickande ljud när den öppnar.
Bränsle pumpen går bara när styrboxen får signal att motorn snurrar, så för att kolla den måste man bygla i hållaren för DME reläet.

om du har någon med kunskap om att mäta bränsletryck är det enkelt på 3,2 för den har färdigt på fuelrailsen att koppla in en tryckmätere(jag har en fast monterad, har även det på mina bilar med meck-insprutning)

här är givarna som jag nämnde, behövs lite kunskap för att kolla att de är OK.
Image
911 -72 Rennsport
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Finns inte så jättemycket som kan paja, men bränsletrycksregulatorn är en sån sak. Så väl lågt som högt tryck kan vara orsaken.
En kompis hade problem med så högt tryck att spridarna inte orkade öppna och efter ett tag så sade boxen ifrån och bilen gick inte att starta förän den svalnat.

Så att mäta bränsletrycket är en bra start. Finns nog mätare på biltema.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Gör en nystart:

I princip är det bara två fel. Gnista eller bränsle.

Kolla om du har gnista på stiften? (och hur ser den ut)
Är stiften blöta? (kan ha blivit sur, byt stift i såfall)
Är de snustorra?(Kommer kanske inget bränsle)

Kommer det fram bensin ut spridarna?


Du har en vakumregulator fram på en cylinderbanken (H) den kan stå i olika lägen med hjälp av några slangar som påverkar beroende på driftsfall. Billigt att kolla så att slangarna sitter fast. (en pajad sån köper man på skroten från tex en gammal volvo 140 - den är faktiskt bättre för den har reglerskruv. Porsche center tar annars en polygrip och klämmer på bränsleröret på måfå och debiterar 8 timmars jobb)
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Har nu bytt fördelare och rotor och problemet är borta! :D

Skulle nog följt hela den linjen klart innan jag gick på nästa felsökningsdel, men nu vet man mer till nästa gång.

Stort tack för all a tips.

Mvh

Peter
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Post Reply