Bensinpump med inkontinens problem. Hjäp!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Bensinpump med inkontinens problem. Hjäp!

Post by Jonas Y »

Drog igång bilen i lördags, allt gick som en dröm MEN grunkan som rimligtviss måste vara besninpumpen läkte som bara fan. (Under tiden jag pumpade däcken på macken, med motorn igång, så han det bildas en pöl stor som en stenkaka - alltså större än en vinyl singel, men mindre än en LP. Eh, nåja.)

Efter lite tittande på pumpen märkte jag att läkaget kom ifrån kanten runt infästningen av den el "hona" som sitter på pumpen (se röda pilens spets på bilden nedan).

När jag tittade riktigt noga så såg jag att den här ytan förmodligen blivit lagad tidigare (det var ett genomskinligt lager som såg ut som lim runt kontaktens infästning, och under det lagret kom bensinen nu ut. Jag köpte (i panik) en "lagning på tub"-grej från Plastic Padding och smetade på - och vipps var problemet ur värden och jag kände mej som värsta grymma MacGyver-killen. Men nu undrar man:

1. Tror ni att man måste köpa en ny pump eller skall man avvakta och se om det här funkar? Det står på tuberna att materialet tål bl.a bensin.

2. Fins det prisvärda pumpar att köpa? Googlade lite och det verkar vara ca 5-6000 kr för en pump som gäller. Suck.

Image

mvh
MacGyver
Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

En läckande pump är "enkelt" att fixa. Det sitter en O-ring som tätar mellan pumphuset och motorn. Den brukar torka ut och bli som hårdplast och då börjar det att läcka precis där du beskrev.
För att byta den så måste du separera pumphuset från motordelen. Det gör du genom att ta en mejsel och böja upp de invikta metallkanterna (4 st) som klämmer fast pumphuset. Sedan är det "bara" att dra loss huset (brukar sitta fast rätt hårt....), byta O-ringen och klämma ihop det hela.
Skruva INTE bort någon av skruvarna på själva pumphuset. Då rubbar du justeringen av pumpen och det är inte helt lätt att få den riktig igen...

Köpte själv en ny pump förra året från Pelican-Parts. Gick på 4000:- inkl. frakt/tull/moms.

//Roger
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Roger det där med justering av pump låter intressant, hur går den till?
Jag hadde isär min pump och bytte alla packningar, efter detta får jag ej fult tryck i pumpen.





Benny 911S -71
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är inte helt lätt att förklara men jag ska försöka...
Den tjocka metallplattan (pumphuset) har hål som är större än de 4 skruvarna som håller fast den. För att ställa in plattan efter t.ex packningsbyte så måste du köra pumpen utanför bilen. Samtidigt som du har pumpen igång lättar du på skruvarna och flyttar runt plattan så att du får den i ett läge där du hör att elmotorns varvtal sjunker lite grann. Sedan drar du åt skruvarna igen, lite i taget på varje skruv och lyssnar på varvtalet så att det inte sjunker mer medans du drar åt.
Observera också att hålet i plattan inte är centrerat så om du inte sätter tillbaks den exakt som den satt innan isärmonteringen så kommer pumpen inte att fungera ok. P.g.a. förslitning i pumphuset så brukar det gå att se hur plattan satt monterad.

//Roger
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Roger, tack för förklaringen ang O-ringen :!:

Tror du att jag kan ta i sär den utan att kopla ur slangarna och ev slippa den bensin fontäng jag ser framför mej? Eller är den kanske oundviklig hur man en gör? Kan man klämma ihop slangen kanske?

Jag funderar lite på att ha en luciakrona med levand ljus på mej när jag tar mej an det här projektet. :lol:

Nån som vet var man får tag på den rackarns O-ringen, jag har sökt lite utan resultat.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är nog ingen bra idé att försöka plocka isär pumpen med slangarna i. Dessutom så är hela pumpen inklusive elmotorn bensinfylld så det lär läcka ut bensin hur du än gör. Jag köpte o-ringar till bensinpumparna i en butik i Stockholm för ett antal år sedan men dom har tydligen lagt ner verksamheten. Håller på att kolla upp var jag kan hitta nya då mitt lilla lager har tagit slut. Återkommer när jag vet mer.

//Roger
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Tack för svaret Roger!



Benny 911S -71
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Roger, blev min pump tät?

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply