Hjelp - får ikke på drivaxel...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Hjelp - får ikke på drivaxel...

Post by Hasse »

Hei,
Har fått tak i nye akslinger, men jeg får ikke disse på plass mellom oppheng og gearkasse.
Det skal nok være litt tight, men det ser ut til at jeg må lösne triangelarmen for å få akslingen på plass. Det gikk relativt lett å få de gamle av, men de nye bör jeg være forsiktig med slik at kuler og fett ikke havner på gulvet.
Er det noen som vet hvilke bolter jeg evt. kan lösne for å få de siste hellige millimetere? Lösnet demperen, men det var ikke nok alene. Har ringet ut noen i tegningen under, og håper noen kan dele av sine erfaringer.


Image
Bakaksel-problem by flisespikkeri, on Flickr
Hans Fredheim
1968 911T
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

På min bil, dock nyare, 964 rs -92 var det också lätt att få bort de gamla drivaxlarna och de nya trodde jag att jag hade fått fel, för de kändes 2cm för långa för att kunna få in vid lådan.
Men lite gummiklubbande underifrån och vips var de på plats.
De gamla såg ut att ha fått sig några slag även de när de monterats.

Vet inte om detta hjälper dig men det verkar ju vara likadant.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

???
Jag har haft av drivaxlarna några gånger utan att det varit monteringsproblem, mer än att hålla ytorna fria från fett.

I bärarmens utfjädrade läge så arbetar drivaxeln i sitt längsta läge. så är det problem att montera med bärarmen i utfjädrat lägen så blir det nog tight när hjulet fjädrar upp.

Ser att du har en -68, kan det vara så illa att du fått drivaxlar till en LWB, d.v.s. lång hjulbase -69 och framåt?

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Post by Hasse »

Hei,
Först, mange takk Blomman og Dutch! Jeg skal tilbake til garaget i kveld, og er veldig takknemlig for svarene.
Jeg mener at det er stor synlig skillnad mellom LWB 69- og SWB -68 når det kommer til drivaxlinger. På pakken fra Pelican står det "911/912 65-68", og det er 6xM8 innfesting i hver ende (ikke 4xM10) - så jeg mener bestemt at de skal passe. Men jeg skal forsøke å løsne litt på sverdet/svingarmen og se om jeg får skviset den på plass. Har gjort jobben en gang tidligere, men da erstattet jeg gamle akslinger med "nye gamle" akslinger, og jeg tillot meg selv å bruke litt mer kraft. Det satt tight den gangen óg.
Hans Fredheim
1968 911T
Post Reply