Tips inför ventiljustering?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Tips inför ventiljustering?

Post by felix83 »

Jag hade tänkt justera ventilerna innan vårsäsongen drar igång. Efter vad jag har läst mig till rekommenderas det att man tömmer ur oljan ur motorn innan för att slippa oljesöl. Dock bytte jag olja innan avställning, så jag hoppas kunna undvika ett oljebyte "i onödan". Eventuellt kanske det räcker att tömma ur oljan ur blocket. Någon som har några tankar i ämnet?

Finns det något annat man kan passa på att göra när man ändå har ventilkåporna av? Kan man t.ex. kolla ventilsätenas kondition på något enkelt vis? Med risk att framstå som en total nolla, men detta blir första gången jag skruvar av ventilkåporna. There's a first time for everything...

Just nu hoppas jag bara på att slippa otrevliga överraskningar (=hitta brustna pinnbultar)...

Tack på förhand!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Om jag gör det med motorn i bilen så brukar jag starta motorn, 15-20 sekunder så den hinner pumpa tillbaka oljat till tanken. Sen räcker det att lyfta bilen i sidan så man tippar motorn lite. Lyft lagom mycket så man får under en pallbock under torsionsstaven och så man kan ta av hjulet.

Så justerar man den sidan både uppe och nere, sen byter man sida.
Justerar gör man inte jämt förresten, man kontrollerar först. Är det ok så rör man dom inte.

Är det första gången du gör det är det stor risk att du får göra om det igen om en vecka när du inser att du satte dom med för stort spel... ;) Med det vill jag säga att det är lätt att sätta för stort spel.

Ett annat tips är att man inte behöver följa de vanliga beskrivningarna och snurra runt motorn hela tiden och läget på remskivan hela tiden. Kolla istället på om vipporna ligger på bascirkeln på kammen eller inte. Är de där och inte på väg upp på nocken kan man justera dom. Då kan man justera många på samma gång och spara mycket tid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

En sådan här klarar man sig säkert utan men jag tycker den är smidig!
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 0%20%20%20
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

hjälp

Post by 931Melander »

Jag tycker att du ska ha någon bredvid dig som gjort detta förut.
Det kostar ganska mycket om man gjort fel, det är inte en Volvo B20 topp.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: hjälp

Post by MagnusW »

Rickard M wrote:En sådan här klarar man sig säkert utan men jag tycker den är smidig!
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 0%20%20%20
ovärdelig skulle jag nästan påstå.
931Melander wrote:Jag tycker att du ska ha någon bredvid dig som gjort detta förut.
Det kostar ganska mycket om man gjort fel, det är inte en Volvo B20 topp.

Fredde
Ja, är det möjligt så underlättar det att få in känslan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Tusen tack för alla tips! Jag har sedan tidigare investerat i specialbladmåttet (med ett antal extrablad då jag har läst att dessa har en tendens att gå av).
Om jag inte får tag på någon som kan hålla mig i handen under tiden (någon här som har lust på en tur till Åkersberga får gärna PM:a :roll:), så prövar jag på egen hand. Hellre för stort spel än för litet, antar jag?
MagnusW wrote:Ett annat tips är att man inte behöver följa de vanliga beskrivningarna och snurra runt motorn hela tiden och läget på remskivan hela tiden. Kolla istället på om vipporna ligger på bascirkeln på kammen eller inte. Är de där och inte på väg upp på nocken kan man justera dom. Då kan man justera många på samma gång och spara mycket tid.
Bra knep, tack för det!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Tar man det bara lugnt och varsamt går det bra. Kör två eller tre omgångar om du är osäker på det första resultatet innan du skruvar på kåporna med dom nya packningarna. Jag har inte varit med om några större oljespill under mina justeringar.
Mvh: Janne
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har nu inlett projektet, men blev lite undrande när jag såg markeringarna på vevaxelns remskiva. Jag har Z1-markeringen, sedan två markeringar utan tecken (vid 120 och 240 grader) och därefter, strax bredvid Z1-markeringen en markerad med 2 och 5. Betyder det TDC/ÖDP för dessa två cylindrar? Jag har rivit mig i huvudet och jag får inte ihop det alls. Lika bra att ställa frågan här och riskera att framstå som en idiot än att chansa och riskera att förstöra något.

I väntan på svar står bilen där den står och droppar olja... Positivt är i alla fall att jag inte hittade några trasiga pinnbultar! :D

Edit: Det verkar som om den markeringen bara används vid justering av tändningen och inte vid ventiljustering, eller har jag fel?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Du har helt rätt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply