Oljeläckage vevaxel.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Oljeläckage vevaxel.

Post by Affe »

Hej
Jag provkörde min nyrenoverade 911T motor 2,2 L.
Den går fint men plötsligt upptäcker jag en läcka vid vevaxeln mot
växellådan. Oljan kommen vid axelgenomföringen. Tätningsytan på vevaxeln
är OK förutom spåret från de den gamla axeltätningen. Skulle det ha varit
en annan axeltätning vid en renovering ?
Känner någon till problemet ?

Hälsningar
Affe
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Man brukar polera axeln på tätningsytan, tillse att radialtätningen sitter i vinkel samt smörja med molykote eller liknade för att den inte skall bli överhettad och bränna när man startar motorn första gången.
Isåfall skall det vara riskfritt.


Troligtvis har Du lite jobb frammöver...
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Post by Affe »

Tack för Ditt svar Johannes.

Har Du råkat ut för detta själv ? Vi tänkte flytta ut den nya tätningen
någon mm längre ut mot kopplingen så att den inte hamnar i samma spår som den gamla tätningen som satt i från början när motorn var ny.
Vad anser Du om detta ?
Som tur är sitter motorn fortfarande i en provbänk.

Hälsningar
Affe
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Byt

Post by Dutch »

Jag tycker att packboxen alltid skall bytas om motorn är ur.
Är på semeter nu så jag har ej "momentum art nr" men mät och kolla rotationsriktning så hjälper närmsta Momentum eller annan Maskin-butik dig.
Var noga och ha en bra Hulsa ellet dyligt när nu monterar och var försiktig att inte knacka in den förlångt.

Tummen upp för Johaness tips att smörja axeln lite.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Packboxar finns inte i en porschemotor, möjligen i en ångmaskin.


Givetvis byts alltid radialtätningen (ibland kallat simmerring...)


Detta är standard procedur när man monterar en motor. Visst har jag erfarenhet av det. När ringen moteras bör man ha en svarvad dorn som verkligen passar. Men att alltid byta när motorn är ur tror jag inte är nödvändigt - men heller inte fel, fast det beror ju på hur ofta motorn är ur!


På gamla volvomotorer B18/B20 och för den delen tidigare också så användes en filtring. När de stått ett tag och motorn startades så brann filten upp och det blv inte så tätt som det skulle.


När man polerar ytan så är det bara att ta ett långt band med smärgelduk och lägga runt axeln och dra i resp ände. det behövs bra några drag så är man hemma.
Post Reply