Hej
Jag provkörde min nyrenoverade 911T motor 2,2 L.
Den går fint men plötsligt upptäcker jag en läcka vid vevaxeln mot
växellådan. Oljan kommen vid axelgenomföringen. Tätningsytan på vevaxeln
är OK förutom spåret från de den gamla axeltätningen. Skulle det ha varit
en annan axeltätning vid en renovering ?
Känner någon till problemet ?
Hälsningar
Affe
Oljeläckage vevaxel.
Tack för Ditt svar Johannes.
Har Du råkat ut för detta själv ? Vi tänkte flytta ut den nya tätningen
någon mm längre ut mot kopplingen så att den inte hamnar i samma spår som den gamla tätningen som satt i från början när motorn var ny.
Vad anser Du om detta ?
Som tur är sitter motorn fortfarande i en provbänk.
Hälsningar
Affe
Har Du råkat ut för detta själv ? Vi tänkte flytta ut den nya tätningen
någon mm längre ut mot kopplingen så att den inte hamnar i samma spår som den gamla tätningen som satt i från början när motorn var ny.
Vad anser Du om detta ?
Som tur är sitter motorn fortfarande i en provbänk.
Hälsningar
Affe
Byt
Jag tycker att packboxen alltid skall bytas om motorn är ur.
Är på semeter nu så jag har ej "momentum art nr" men mät och kolla rotationsriktning så hjälper närmsta Momentum eller annan Maskin-butik dig.
Var noga och ha en bra Hulsa ellet dyligt när nu monterar och var försiktig att inte knacka in den förlångt.
Tummen upp för Johaness tips att smörja axeln lite.
-Bo
Är på semeter nu så jag har ej "momentum art nr" men mät och kolla rotationsriktning så hjälper närmsta Momentum eller annan Maskin-butik dig.
Var noga och ha en bra Hulsa ellet dyligt när nu monterar och var försiktig att inte knacka in den förlångt.
Tummen upp för Johaness tips att smörja axeln lite.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Packboxar finns inte i en porschemotor, möjligen i en ångmaskin.
Givetvis byts alltid radialtätningen (ibland kallat simmerring...)
Detta är standard procedur när man monterar en motor. Visst har jag erfarenhet av det. När ringen moteras bör man ha en svarvad dorn som verkligen passar. Men att alltid byta när motorn är ur tror jag inte är nödvändigt - men heller inte fel, fast det beror ju på hur ofta motorn är ur!
På gamla volvomotorer B18/B20 och för den delen tidigare också så användes en filtring. När de stått ett tag och motorn startades så brann filten upp och det blv inte så tätt som det skulle.
När man polerar ytan så är det bara att ta ett långt band med smärgelduk och lägga runt axeln och dra i resp ände. det behövs bra några drag så är man hemma.
Givetvis byts alltid radialtätningen (ibland kallat simmerring...)
Detta är standard procedur när man monterar en motor. Visst har jag erfarenhet av det. När ringen moteras bör man ha en svarvad dorn som verkligen passar. Men att alltid byta när motorn är ur tror jag inte är nödvändigt - men heller inte fel, fast det beror ju på hur ofta motorn är ur!
På gamla volvomotorer B18/B20 och för den delen tidigare också så användes en filtring. När de stått ett tag och motorn startades så brann filten upp och det blv inte så tätt som det skulle.
När man polerar ytan så är det bara att ta ett långt band med smärgelduk och lägga runt axeln och dra i resp ände. det behövs bra några drag så är man hemma.