Page 1 of 1

Ytbehandling av motoblock?

Posted: Tue Nov 01, 2011 1:09 pm
by Hebster52
Börjat putsa på motorkåporna och blockhalvorna nu och undrar om man kan ytbehandla dem på nåt sätt så de blir snyggare? Går ju inte å polera i alla fall såpass poriga som dom ser ut.
Lite funderat på om man kunde lägga på nån färg? Kan ju hända att det blir problem med vidhäftningen pga. oljeimpregnerad magnesium men kunde eventuellt gå om man lägger på ett tunnt lager etsprimer?

Motorn är en 901/03 serienr. 183xx

Image
Image
Image

Fantiserat lite med å lacka block och kamhuskåpor i mattsvart... :oops:

Kåpor

Posted: Tue Nov 01, 2011 2:59 pm
by nikke911
..el så köper du alukåpor som jag har liggande.. :D både bröstkåpor o ventilkåpor finns..

Posted: Tue Nov 01, 2011 3:33 pm
by Hebster52
Pris? ;)
Passar rakt av på min motor?

Mina ventikåpor är bra men inte domhär kamkedjehuskåporna. (bröstkåporna?)
Kamdrevhusen är också bra.

Posted: Fri Nov 04, 2011 10:00 pm
by Dr P.
Jag har sett bilder på sodablästrade block. Verkade vara rätt snygga och det skall ju vara snällt mot materialet så jag planerar att prova med några folkablock. Om det fungerar vågar man säkert föra Porscheblocken till samma behandling. Återkommer senare med rapport.

Posted: Fri Nov 04, 2011 10:53 pm
by Jesse
Jag lät glasblästrade mitt block, vart som nytt!

Får vara noggrann med rengöring bara, isblästring vore att föredra men firman jag hade i åtanke hade lagt ner..

Posted: Sat Nov 05, 2011 7:46 pm
by MagnusW
Man brukar remommendera att inte blästra för det än nästan omöjligt att få bort allt blästermaterial och skräp.

Original hade magnesiumblocken en Tectylbehandling, kommer inte ihåg exakt vilken, men den går fortfarande att köpa.

Färg sitter inte kvar. Det fanns förr ytbehandlingar på kemisk nivå för magnesium, men de flesta är förbjudna nu för tiden.
Tror man fortfarande kan blanda till nån häxbryggd som gen magnesiumet en mörkbrun-svart yta som är korrosionshämmande.

Posted: Sat Nov 05, 2011 9:23 pm
by Dr P.
En finess med sodablästringen är att man kan tvätta bort blästermedlet. Det är grövre bakpulver man använder så det löser sig i vatten. Det blir lite basiskt så kan vara att tvätten ger fläckar på blocket.

Posted: Sun Nov 06, 2011 7:16 pm
by Johannes
Det är vanligt att pressgjutna detaljer blästras efter gjutning vid tillverkningen.


Det är också vanligt men inget absolut krav att de impregneras. impregnering är en plastmassa som detaljerna doppas i för att det inte skall läcka rakt igenom metallen som ibland kan vara allt för porös.

När detaljerna gjuts skall den smälta metallen snabbt kylas av mot gjutformens yta för att det skall bildas ett skinn - då blir det tätt. Förr i tiden användes vattenglas. Sannolikt har impregneringsvätskan påverkat finnisgen på blockets yta.

En barbetad yta läcker lättare och i synnerhet om den är trycksatt.

http://www.soundseal.se/


Ett exempel på firma finns i länken ovan.


Fast nu handlade det ju egentligen inte om porositeter i gjutgods...

Posted: Sun Nov 06, 2011 7:36 pm
by Hebster52
Detta verkar dom hylla på diverse andra forum. Bland annat MC folk samt hotrod folk....

http://www.gibbsbrandeurope.com/

http://www.roadsters.com/gibbs/