Ytbehandling av motoblock?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hebster52
Posts: 47
Joined: Tue Nov 01, 2011 9:26 am

Ytbehandling av motoblock?

Post by Hebster52 » Tue Nov 01, 2011 1:09 pm

Börjat putsa på motorkåporna och blockhalvorna nu och undrar om man kan ytbehandla dem på nåt sätt så de blir snyggare? Går ju inte å polera i alla fall såpass poriga som dom ser ut.
Lite funderat på om man kunde lägga på nån färg? Kan ju hända att det blir problem med vidhäftningen pga. oljeimpregnerad magnesium men kunde eventuellt gå om man lägger på ett tunnt lager etsprimer?

Motorn är en 901/03 serienr. 183xx

Image
Image
Image

Fantiserat lite med å lacka block och kamhuskåpor i mattsvart... :oops:

nikke911
Posts: 220
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Kåpor

Post by nikke911 » Tue Nov 01, 2011 2:59 pm

..el så köper du alukåpor som jag har liggande.. :D både bröstkåpor o ventilkåpor finns..

User avatar
Hebster52
Posts: 47
Joined: Tue Nov 01, 2011 9:26 am

Post by Hebster52 » Tue Nov 01, 2011 3:33 pm

Pris? ;)
Passar rakt av på min motor?

Mina ventikåpor är bra men inte domhär kamkedjehuskåporna. (bröstkåporna?)
Kamdrevhusen är också bra.

Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. » Fri Nov 04, 2011 10:00 pm

Jag har sett bilder på sodablästrade block. Verkade vara rätt snygga och det skall ju vara snällt mot materialet så jag planerar att prova med några folkablock. Om det fungerar vågar man säkert föra Porscheblocken till samma behandling. Återkommer senare med rapport.

User avatar
Jesse
Posts: 1523
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Fri Nov 04, 2011 10:53 pm

Jag lät glasblästrade mitt block, vart som nytt!

Får vara noggrann med rengöring bara, isblästring vore att föredra men firman jag hade i åtanke hade lagt ner..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
MagnusW
Posts: 2283
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW » Sat Nov 05, 2011 7:46 pm

Man brukar remommendera att inte blästra för det än nästan omöjligt att få bort allt blästermaterial och skräp.

Original hade magnesiumblocken en Tectylbehandling, kommer inte ihåg exakt vilken, men den går fortfarande att köpa.

Färg sitter inte kvar. Det fanns förr ytbehandlingar på kemisk nivå för magnesium, men de flesta är förbjudna nu för tiden.
Tror man fortfarande kan blanda till nån häxbryggd som gen magnesiumet en mörkbrun-svart yta som är korrosionshämmande.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. » Sat Nov 05, 2011 9:23 pm

En finess med sodablästringen är att man kan tvätta bort blästermedlet. Det är grövre bakpulver man använder så det löser sig i vatten. Det blir lite basiskt så kan vara att tvätten ger fläckar på blocket.

Johannes
Posts: 1306
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes » Sun Nov 06, 2011 7:16 pm

Det är vanligt att pressgjutna detaljer blästras efter gjutning vid tillverkningen.


Det är också vanligt men inget absolut krav att de impregneras. impregnering är en plastmassa som detaljerna doppas i för att det inte skall läcka rakt igenom metallen som ibland kan vara allt för porös.

När detaljerna gjuts skall den smälta metallen snabbt kylas av mot gjutformens yta för att det skall bildas ett skinn - då blir det tätt. Förr i tiden användes vattenglas. Sannolikt har impregneringsvätskan påverkat finnisgen på blockets yta.

En barbetad yta läcker lättare och i synnerhet om den är trycksatt.

http://www.soundseal.se/


Ett exempel på firma finns i länken ovan.


Fast nu handlade det ju egentligen inte om porositeter i gjutgods...

User avatar
Hebster52
Posts: 47
Joined: Tue Nov 01, 2011 9:26 am

Post by Hebster52 » Sun Nov 06, 2011 7:36 pm

Detta verkar dom hylla på diverse andra forum. Bland annat MC folk samt hotrod folk....

http://www.gibbsbrandeurope.com/

http://www.roadsters.com/gibbs/

Post Reply