Motorbyte

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Motorbyte

Post by Michael »

Har en hyggligt fin 911 T -70 med 2,2 litersmotor i och "gamla lådan" 901?
Bilen är mycket bra, men motorn skulle väl kanske behöva ses över lite + att den inte är så superkul. Har samtidigt en mycket fräsh komplett Carrera 2,7 911/83 motor ståendes med tillhörande 915 låda. Om jag tar ur 2,2 litern för att långsiktigt renovera denna,
skulle det vara hyggligt lätt att få dit carrramotorn? Självklart vill jag inte göra omfattande modifieringar. Ska man använda sig av den gamla växellådan, eller skall man köra med kombinationen 915l låda och carreramotor? Är detta ett idiotprojekt eller relativt lätt genomförbart? Kommentarer?
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Den största risken med projektet är väl att du aldrig kommer att stoppa tillbaka T-motorn efter att ha kört med en Carrera-motor i bilen.
:D

Jag hade nog stoppat i Carrera-motorn tillsammans med 901-lådan. Dogleg är ballt.
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Post by Michael »

Den risken är jag nog villig att ta ;-)

passar 901 lådan bolt on?

Att ta loss den gmala motorn är väl vad jag kunnat förstå en relativt lätt operation.
Hur mycket jobb är det att få i Carreramotorn sen? enkelt?

/M

Sven wrote:Den största risken med projektet är väl att du aldrig kommer att stoppa tillbaka T-motorn efter att ha kört med en Carrera-motor i bilen.
:D

Jag hade nog stoppat i Carrera-motorn tillsammans med 901-lådan. Dogleg är ballt.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är enklare att få ihop det med 901 lådan, då slipper du mecka med drivaxlar, växelförare etc.

Jag tror din T-bil inte har någon returledning för bensinen, så det måste du stoppa i en. Likaså måste du byta soppapump.
Annars borde det vara enkelt att byta motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Svänghjulet måste också skiftas om det sitter kvar på 2.7:an...
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Personligen skulle jag sålt 2,7 med växellådan för att finansera en renovering + trimning av 2,2an hos tex stig i Vara eller micke svens

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Robert Hansson wrote:Personligen skulle jag sålt 2,7 med växellådan för att finansera en renovering + trimning av 2,2an hos tex stig i Vara eller micke svens

Robert
Eller en 3,6-literskonvertering.... :)

RS-motorn har ju en akilleshäl i att blocken börjar bli sköra. Så jag skulle nog också gjort som Robert föreslår, casha in på motorn medan den är hel och bygg något ännu trevligare för pengarna!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Om det inte är så att den står ytterligare en bil i samma i garage,..
Där 2.7:an med tillhörande låda hör hemma, och när tiden är mogen så hamnar paketet i rätt bil igen.... :)
Post Reply