Har en hyggligt fin 911 T -70 med 2,2 litersmotor i och "gamla lådan" 901?
Bilen är mycket bra, men motorn skulle väl kanske behöva ses över lite + att den inte är så superkul. Har samtidigt en mycket fräsh komplett Carrera 2,7 911/83 motor ståendes med tillhörande 915 låda. Om jag tar ur 2,2 litern för att långsiktigt renovera denna,
skulle det vara hyggligt lätt att få dit carrramotorn? Självklart vill jag inte göra omfattande modifieringar. Ska man använda sig av den gamla växellådan, eller skall man köra med kombinationen 915l låda och carreramotor? Är detta ett idiotprojekt eller relativt lätt genomförbart? Kommentarer?
Motorbyte
Den risken är jag nog villig att ta
passar 901 lådan bolt on?
Att ta loss den gmala motorn är väl vad jag kunnat förstå en relativt lätt operation.
Hur mycket jobb är det att få i Carreramotorn sen? enkelt?
/M
passar 901 lådan bolt on?
Att ta loss den gmala motorn är väl vad jag kunnat förstå en relativt lätt operation.
Hur mycket jobb är det att få i Carreramotorn sen? enkelt?
/M
Sven wrote:Den största risken med projektet är väl att du aldrig kommer att stoppa tillbaka T-motorn efter att ha kört med en Carrera-motor i bilen.
Jag hade nog stoppat i Carrera-motorn tillsammans med 901-lådan. Dogleg är ballt.
Det är enklare att få ihop det med 901 lådan, då slipper du mecka med drivaxlar, växelförare etc.
Jag tror din T-bil inte har någon returledning för bensinen, så det måste du stoppa i en. Likaså måste du byta soppapump.
Annars borde det vara enkelt att byta motor.
Jag tror din T-bil inte har någon returledning för bensinen, så det måste du stoppa i en. Likaså måste du byta soppapump.
Annars borde det vara enkelt att byta motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Eller en 3,6-literskonvertering....Robert Hansson wrote:Personligen skulle jag sålt 2,7 med växellådan för att finansera en renovering + trimning av 2,2an hos tex stig i Vara eller micke svens
Robert
RS-motorn har ju en akilleshäl i att blocken börjar bli sköra. Så jag skulle nog också gjort som Robert föreslår, casha in på motorn medan den är hel och bygg något ännu trevligare för pengarna!
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm