Gummislisten längs sidorna

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Gummislisten längs sidorna

Post by Hasse Targa 72 »

Ska byta ut mina sunkiga gummilister längs sidorna under dörrarna. Har gjort rent metalldelen och ska nu försöka få dit listen. Ska den skjutas in framifrån/bakifrån och vad ska man i sådana fall smörja spåren med? Har försökt med såplösning, silikonstift men jag klarar bara att få in 60 procent av listen. Eller är det enklare att fästa den i övre spåret och pilla in den undre "gummiläppen" med någon typ av mejsel/spackel.? Riskerar man då att tugga sönder kanten? Värme brukar ju också fungera bra när man hanterar gummidetaljer och jag undrar nu om det blir lättare om jag värmer gummilisten - "kokar upp" den eller blåser på med varmluftspistol?
Är det någon som har erfarenhet av listbyte? Det är den breda S-listen.
Hasse
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Jag bytte både alulisten och gummilisten förra våren. Det är faktiskt inte så svårt som det verkar - bara att trycka i den varefter. Det är lite pill och det gälller att se till att allt som ska in i spåret går in annars blir det knöligt och man får göra om. Har för mig att jag använde spetsen på en skruvmejsel för att pilla in de mest motsträviga partierna. Hoppas du förstår min flummiga förklaring.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Post Reply