Detta är det kamdrev som alltså sitter på kammen på min bil. En av kuggarna har eroderat, troligtvis till följd av att bilen stått stilla. Man kan se skador ungefär kl 7 på bilden. Jag behöver ett nytt drev men kan inte hitta det nånstans. Som ni ser är det ett folkadrev och numret är
111.109.111.
Slilnaden mot orginaldrev jag sett är de mindre hålen där 3 piggar passas in. Därjämte finns de vanliga bulthålen.
Det är dags att sätt ihop min motor men jag måste ha tag på ett drev som passar.
Vet nån nåt eller har samma drev till övers så skriv eller ring.
Enligt Harry Pellow's skola så fungerar kamdrev från 36hp bubblamotorn på alla 356/912-motorer - men man måste borra hål för "dowel pins". Jag tror att du kan hitta ett på Dalhems? Det borde inte vara något större problem för en duktig maskinverkstad att fixa hålen heller givet att du har kvar ditt drev att jämföra med...
Har tänkt att det kanske är enklast att köpa nytt och borra hålen. Lite konstigt bara att jag inte hittar ett likadant drev som jag hAr. Trodde vw grejor fanns i uppsjöar.....
Det börjar ta sig med kamdrev men kan nån förklara vad det är för skillnad på det drev som är märkt 0 mot det som är märkt +1?
De drev man köper idag har ej hål för styrstift, varför inte?
Det är storleken på drevet. Det torde finnas från -4 till +4. Om drevet glappar skall det vara större och om kamaxeln hoppar ur sina lager i blocket när man "backar" med vevaxel och kam i ena blockhalvan skall det vara mindre drev. Alltså backar betyder att man vrider vevaxeln motsols, från remskivan sett, då axlarna är i vänster halva.
Jag kollade på bl.a. CSP (csp-shop.de) att det är samma kugghjul som används på nyare VW de säljer som kamdrev till 356/912 motorer. På "nyare" VW typ1 är de där tapparna bortrationaliserade. Man ser bara till att oljepumpens skåra pekar mot timingmärket på drevet.