Kamdrev 912 Hjälp gärna

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Kamdrev 912 Hjälp gärna

Post by Henric »

Image

Detta är det kamdrev som alltså sitter på kammen på min bil. En av kuggarna har eroderat, troligtvis till följd av att bilen stått stilla. Man kan se skador ungefär kl 7 på bilden. Jag behöver ett nytt drev men kan inte hitta det nånstans. Som ni ser är det ett folkadrev och numret är
111.109.111.
Slilnaden mot orginaldrev jag sett är de mindre hålen där 3 piggar passas in. Därjämte finns de vanliga bulthålen.
Det är dags att sätt ihop min motor men jag måste ha tag på ett drev som passar.
Vet nån nåt eller har samma drev till övers så skriv eller ring.

MVH

Henric

070-6694996
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

kolla på Porsche 356 sidan där finns en snäll farbror som heter Sören som annonserar en del, han kanske har det du söker,

Hälsa från Ingemar :D :D
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Enligt Harry Pellow's skola så fungerar kamdrev från 36hp bubblamotorn på alla 356/912-motorer - men man måste borra hål för "dowel pins". Jag tror att du kan hitta ett på Dalhems? Det borde inte vara något större problem för en duktig maskinverkstad att fixa hålen heller givet att du har kvar ditt drev att jämföra med...

http://dalhems.se

http://www.norrortsmotor.se/
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Har tänkt att det kanske är enklast att köpa nytt och borra hålen. Lite konstigt bara att jag inte hittar ett likadant drev som jag hAr. Trodde vw grejor fanns i uppsjöar.....
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

här finns det rätt saker:

http://blog.bbt4vw.com/2011/07/04/30-hp ... t=FaceBook



Niklas :D
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Det börjar ta sig med kamdrev men kan nån förklara vad det är för skillnad på det drev som är märkt 0 mot det som är märkt +1?
De drev man köper idag har ej hål för styrstift, varför inte?

Tacksam om nån vet

H
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Det är storleken på drevet. Det torde finnas från -4 till +4. Om drevet glappar skall det vara större och om kamaxeln hoppar ur sina lager i blocket när man "backar" med vevaxel och kam i ena blockhalvan skall det vara mindre drev. Alltså backar betyder att man vrider vevaxeln motsols, från remskivan sett, då axlarna är i vänster halva.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Tack
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Jag kollade på bl.a. CSP (csp-shop.de) att det är samma kugghjul som används på nyare VW de säljer som kamdrev till 356/912 motorer. På "nyare" VW typ1 är de där tapparna bortrationaliserade. Man ser bara till att oljepumpens skåra pekar mot timingmärket på drevet.
Post Reply