Trasig fönsterhiss

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Trasig fönsterhiss

Post by Hasse Targa 72 »

Fönsterhissen på min Targa har plötsligt slutat att fungera. Jag kan dra veven både med- och moturs utan att något händer. Rutan har fastnat i halvöppet läge. :cry:

Jag har läst Haynes Automotive Repair Manual och Dempseys 101 Projects men inte fått riktigt klart för mig hur jag bör gå till väga för att plocka ut "maskineriet" för att reparera eller byta det. :(

Finns det någon sajt där jag kan få en bra beskrivning (gärna med bilder) eller kan någon av forumets sakkunniga vägleda mig?

Tacksam för alla tips som jag kan få.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

kanske du hittar något tips här viewtopic.php?t=4179
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Fick ett samtal från Ingemar (insw) med en hel del goda råd baserade på hans egen erfarenhet. Tack för dem! :D

Stärkt i anden :twisted: skruvade jag loss mekanismen och lyckades lossa rutan. Bökigt snarare än svårt. Det var relativt lätt att se varför kuggarna glidit ifrån varandra - en "tapp" hade glidit ur sitt hål.

Fäste tappen och bökade/puzzlade/bökade/puzzlade tillbaka mekanismen och rutramen i dörren. Sedan gällde det att passa in lyftarmens fästen i rutans underkant. Mycket arbete måste göras på känn eftersom det är svårt att se in i dörren.

Det här är typiskt en sådan där sak som verkar otroligt komplicerad när du inte har gjort den men som egentligen bara är bökig och tar tid.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply