Page 1 of 1

Motorhaveri

Posted: Tue May 31, 2011 9:59 pm
by Jesse
Min motor gav upp ikväll. Känns rätt tufft när man just börjat njuta av bilen.


På väg ut till Brostugan började den efterdåna lite och tappade effekt. När jag kom hem drog jag ur oljestickan, bensin.. Och luft som puffar ut ur oljebehållaren. Vänstersidan mycket varmare än höger.. Dock går bilen utan mekaniska/metalliska missljud.

Så går det när man köper en bil som "renoverats" utan papper.. En läxa till lärd.

Är nog en kolvring alt. Kolv som gått!?

Trist

Posted: Tue May 31, 2011 10:30 pm
by Henric
Nä men va f..n. Lider verkligen med dig. Har själv skickat min bil på verkstan idag för översyn av motorn. Förstår lite hur det känns. Vi kanske kan stötta varandra i eländet och kanske hjälpa varandra på nåt sätt. Misstänker att jag åxå har en kolvring som inte är vad den borde. Inom några dar vet jag vad som felar, för motorn känns inte 100% precis.
Nog om min bil, hoppas du hittar felet och att det går att fixa ....

Kämpa på

Henric

Posted: Tue May 31, 2011 10:44 pm
by Sven
Jesse!
Du har mina sympatier - det där står inte överst på önskelistan den 31 maj...
:cry:

Posted: Tue May 31, 2011 10:45 pm
by felix83
Trist är ordet! Hoppas det löser sig.
Tur i oturen ändå att det hände här och inte på någon avlägsen väg ute i ingenstans.

Posted: Tue May 31, 2011 10:48 pm
by Jesse
Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt :D

Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!

Tips mottages gärna.

Posted: Tue May 31, 2011 11:37 pm
by Dizzycap
Helt rätt inställning! Riv, blueprinta och sätt ihop så har du en motor som går 25 år till och så har du lärt dig massor på vägen. Jag kan knappt vänta till vintern så jag får riva min motor :) tänkte blueprinta min T-motor först. Sen får man se om man hittar på nåt trim i framtiden.

Vore jag du skulle jag riva först och sen överväga vilken rutt du ska ta. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är att byta kolvringar. Då är du ute och far igen före midsommar ;) Bara passa på att tvätta allt, mäta upp allt och byta lager och packningar. Lycka till, och vi förväntar oss bilder ;)

Posted: Wed Jun 01, 2011 12:28 am
by Jesse
Tack för de orden!

Jag har länge stört mig på min svartmålade oljefilterbehållare, perfekt läge att lacka om den silvergrå också :D

Det kan ju vara bättre än väntat(vilket det nog sällan är) får bli en powerweek i garaget så skall det nog vara fixat om man får hem delarna som krävs..

Posted: Wed Jun 01, 2011 12:54 pm
by MagnusW
Jesse wrote:Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt :D

Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!

Tips mottages gärna.
Rätt inställning!

I med en 6a kanske. :wink:

Posted: Wed Jun 01, 2011 3:32 pm
by Jesper von Wowern
MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:

Posted: Wed Jun 01, 2011 3:46 pm
by MagnusW
Jesper von Wowern wrote:
MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:
50/50 viktfördelning är överskattat, i alla fall om vikten ligger i den roliga änden :)
Mer pulver åt 912orna!!!

Posted: Wed Jun 01, 2011 5:51 pm
by Sven
Jesper von Wowern wrote:
MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:
Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn... Hur mycket excellens motsvarar det?

Jag håller med MagnusW - mycket pulver är kul 8)

Posted: Wed Jun 01, 2011 6:33 pm
by Jesper von Wowern
Sven wrote:Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn...
60kg bakom bakaxeln är inte så lite. En Carrera-fyra på 140hk eller motsvarande hade förstås inte alls varit fel :wink:

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:35 pm
by Sven
Jesper von Wowern wrote:
Sven wrote:Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn...
60kg bakom bakaxeln är inte så lite. En Carrera-fyra på 140hk eller motsvarande hade förstås inte alls varit fel :wink:
Hmmm, att betala 25 000kr per kilo sparad vikt känns lite fel för mig, förstås... Men, men - det är de rika som har pengarna :D
Då måste det vara mycket bättre för hjärtat med en trimmad VW typ 4-motor - och det kostar som 2-3 kilo sparad vikt...
Och om det känns tokigt att hälla i en VW-motor, så kan man ta en från en 914 8)

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:37 pm
by Rickard M
Tråkigt Jesse, den som gick så fint förra helgen! Spar Porschemotorn på en pall, för du bygger ju ganska enkelt en 2332cc typ1 motor, utan att veta misstänker jag att det är billigare än att
trimma porschespisen till motsvarande prestanda. Dollarn är ju låg nu :) tex: http://www.cbperformance.com/
8)

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:39 pm
by Jesse
I min bil skall det sitta en porschemotor, carrera4:an får vänta ett par år dock..

:D

Vi får se hur mycket jobb som krävs, om jag har tur så är det bara ett bränslematningsfel(hoppas bara det inte dragit med sig för mkt annat)

Nu ska jag käka lite fler sniglar och fortsätta semestra!

Mvh

Posted: Wed Jun 08, 2011 9:08 am
by Jesse
Idag blir det komptest för att kunna komma närmare en lösning.

Hoppas på jämn och fin komp men anar annat...

Vi får helt enkelt se!

Posted: Thu Jun 09, 2011 3:28 pm
by Jesse
Komptest utfört och det såg helt ok ut, cylinder #2s stift var dock paj vilket borde kunna förklara den icke förbrända soppan i oljan... Luften tedde sig helt normal idag, kan ha haft lite panik kvällen innan jag skulle resa bort..

Skall sätta i nya stift och lyssna, känna och förhoppningsvis så var det inte mer än så :shock: :shock: :shock:


Men man vet ju aldrig, time will tell

:D

Posted: Fri Jun 10, 2011 10:56 am
by Jesse
Bytte det felande stiftet och startade för att lyssna. Den går jämnare och på alla 4 cylindrar nu men den har fortfarande ett konstigt, eftersläpande ljud när man släpper gasen och det kommer från motorrummet..

Skall testa om effekten är tillbaka, och byta olja innan jag gör något annat.