Motorhaveri

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Motorhaveri

Post by Jesse » Tue May 31, 2011 8:59 pm

Min motor gav upp ikväll. Känns rätt tufft när man just börjat njuta av bilen.


På väg ut till Brostugan började den efterdåna lite och tappade effekt. När jag kom hem drog jag ur oljestickan, bensin.. Och luft som puffar ut ur oljebehållaren. Vänstersidan mycket varmare än höger.. Dock går bilen utan mekaniska/metalliska missljud.

Så går det när man köper en bil som "renoverats" utan papper.. En läxa till lärd.

Är nog en kolvring alt. Kolv som gått!?

Trist
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 8:27 pm

Post by Henric » Tue May 31, 2011 9:30 pm

Nä men va f..n. Lider verkligen med dig. Har själv skickat min bil på verkstan idag för översyn av motorn. Förstår lite hur det känns. Vi kanske kan stötta varandra i eländet och kanske hjälpa varandra på nåt sätt. Misstänker att jag åxå har en kolvring som inte är vad den borde. Inom några dar vet jag vad som felar, för motorn känns inte 100% precis.
Nog om min bil, hoppas du hittar felet och att det går att fixa ....

Kämpa på

Henric

User avatar
Sven
Posts: 587
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Tue May 31, 2011 9:44 pm

Jesse!
Du har mina sympatier - det där står inte överst på önskelistan den 31 maj...
:cry:

User avatar
felix83
Posts: 805
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 » Tue May 31, 2011 9:45 pm

Trist är ordet! Hoppas det löser sig.
Tur i oturen ändå att det hände här och inte på någon avlägsen väg ute i ingenstans.
/Felix
911 SC coupe -82
924 Targa -77

Instagram: @orebro.classics och @924.resurrection

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Tue May 31, 2011 9:48 pm

Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt :D

Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!

Tips mottages gärna.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

Dizzycap
Posts: 412
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap » Tue May 31, 2011 10:37 pm

Helt rätt inställning! Riv, blueprinta och sätt ihop så har du en motor som går 25 år till och så har du lärt dig massor på vägen. Jag kan knappt vänta till vintern så jag får riva min motor :) tänkte blueprinta min T-motor först. Sen får man se om man hittar på nåt trim i framtiden.

Vore jag du skulle jag riva först och sen överväga vilken rutt du ska ta. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är att byta kolvringar. Då är du ute och far igen före midsommar ;) Bara passa på att tvätta allt, mäta upp allt och byta lager och packningar. Lycka till, och vi förväntar oss bilder ;)

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Tue May 31, 2011 11:28 pm

Tack för de orden!

Jag har länge stört mig på min svartmålade oljefilterbehållare, perfekt läge att lacka om den silvergrå också :D

Det kan ju vara bättre än väntat(vilket det nog sällan är) får bli en powerweek i garaget så skall det nog vara fixat om man får hem delarna som krävs..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
MagnusW
Posts: 2084
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW » Wed Jun 01, 2011 11:54 am

Jesse wrote:Äsch, ska inte grina för mycket över detta. Nu får jag ju chansen att lära mig motorn och jag råkar ju ha 2st som ska renoveras nu helt plötsligt :D

Lika bra att ta båda med detsamma, kanske en av dom borde få lite extra pulver(?)!

Tips mottages gärna.
Rätt inställning!

I med en 6a kanske. :wink:
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 7:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern » Wed Jun 01, 2011 2:32 pm

MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84

User avatar
MagnusW
Posts: 2084
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW » Wed Jun 01, 2011 2:46 pm

Jesper von Wowern wrote:
MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:
50/50 viktfördelning är överskattat, i alla fall om vikten ligger i den roliga änden :)
Mer pulver åt 912orna!!!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
Sven
Posts: 587
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Wed Jun 01, 2011 4:51 pm

Jesper von Wowern wrote:
MagnusW wrote:I med en 6a kanske. :wink:
Och sabba den exellenta viktfördelningen :shock: :shock:
Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn... Hur mycket excellens motsvarar det?

Jag håller med MagnusW - mycket pulver är kul 8)

User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 7:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern » Wed Jun 01, 2011 5:33 pm

Sven wrote:Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn...
60kg bakom bakaxeln är inte så lite. En Carrera-fyra på 140hk eller motsvarande hade förstås inte alls varit fel :wink:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84

User avatar
Sven
Posts: 587
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Wed Jun 01, 2011 6:35 pm

Jesper von Wowern wrote:
Sven wrote:Det skiljer c:a 60 kg i vikt på motorn...
60kg bakom bakaxeln är inte så lite. En Carrera-fyra på 140hk eller motsvarande hade förstås inte alls varit fel :wink:
Hmmm, att betala 25 000kr per kilo sparad vikt känns lite fel för mig, förstås... Men, men - det är de rika som har pengarna :D
Då måste det vara mycket bättre för hjärtat med en trimmad VW typ 4-motor - och det kostar som 2-3 kilo sparad vikt...
Och om det känns tokigt att hälla i en VW-motor, så kan man ta en från en 914 8)

User avatar
Rickard M
Posts: 1015
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Post by Rickard M » Wed Jun 01, 2011 6:37 pm

Tråkigt Jesse, den som gick så fint förra helgen! Spar Porschemotorn på en pall, för du bygger ju ganska enkelt en 2332cc typ1 motor, utan att veta misstänker jag att det är billigare än att
trimma porschespisen till motsvarande prestanda. Dollarn är ju låg nu :) tex: http://www.cbperformance.com/
8)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW 1303S 1975 - till salu

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Wed Jun 01, 2011 6:39 pm

I min bil skall det sitta en porschemotor, carrera4:an får vänta ett par år dock..

:D

Vi får se hur mycket jobb som krävs, om jag har tur så är det bara ett bränslematningsfel(hoppas bara det inte dragit med sig för mkt annat)

Nu ska jag käka lite fler sniglar och fortsätta semestra!

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Wed Jun 08, 2011 8:08 am

Idag blir det komptest för att kunna komma närmare en lösning.

Hoppas på jämn och fin komp men anar annat...

Vi får helt enkelt se!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Thu Jun 09, 2011 2:28 pm

Komptest utfört och det såg helt ok ut, cylinder #2s stift var dock paj vilket borde kunna förklara den icke förbrända soppan i oljan... Luften tedde sig helt normal idag, kan ha haft lite panik kvällen innan jag skulle resa bort..

Skall sätta i nya stift och lyssna, känna och förhoppningsvis så var det inte mer än så :shock: :shock: :shock:


Men man vet ju aldrig, time will tell

:D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

User avatar
Jesse
Posts: 1494
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Fri Jun 10, 2011 9:56 am

Bytte det felande stiftet och startade för att lyssna. Den går jämnare och på alla 4 cylindrar nu men den har fortfarande ett konstigt, eftersläpande ljud när man släpper gasen och det kommer från motorrummet..

Skall testa om effekten är tillbaka, och byta olja innan jag gör något annat.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

Post Reply