Tändning 912

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Tändning 912

Post by Henric »

Från min tyska samt engelska vhb försöker jag ställa tändningen, men jag gör nåt fel. Det jag försöker med är
ettans cylinder i topp. Hur gör man det bäst, känner efter med en skruvmejsel typ? Känns ju inte så exakt precis. Jovisst finns det det märke på remskiva och motor och det kan man förhoppningsvis lita på.
OK, med det inställt och rotorn pekande på märket på fördelaren är det bara att sätta på fördelarlock och tändkablar. Mitt för där rotorn märke sammanföll med fördelarens bör ju ettans tändkabel sitta. Sen följer ordningen 4-3-2 medsols, eller hur? Sen ska bilen starta och ta fram stroboskopet, men.....
bilen startar inte. HAr både kört startgas och hällt soppa direkt ner i förgasaren med klent resultat. Bilen tänder till nån gång. det som är mest mysko är att stiften är torra fast man snapsat förgasarna. En sån snaps kanske inte är nog men det känns fel att hälla i decilitervis.
Känns ändå som tändningsfel, tändningen ska väl stå nån grad efter övre dödläge men jag tycker den borde stara om man ställer den efter märkena.

Om nån orkat läsa ända hit ner och har nåt tips så är jag evigt tacksam

Henric
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

So far so good - låter som att allt sitter där det ska. Dock kan ju fördelaren sitta vriden lite hur som helst och din tändning kan vara helt av banan. Har fördelaren varit ur motorn eller är lös?

Rent teoretiskt - (jag tror att jag gjort det nån gång också) kan du lossa fördelaren, hooka upp stroblampan mot 12V och clipsa 1:ans tändkabel, slå på tändningen, sen vrida fördelaren tills du får en "flash" på lampan. Då borde du ligga på TDC. Det borde fungera att för att starta bilen och sen ställa in 32 grader vid >4000varv. (alternativt tomgång och 3-5 grader BTDC.

Om jag minns rätt (osäker!) så står min fördelare med "notchen" ca kl 16-16.30 - men det är ju olika på olika fördelare. Hur du sen vill ställa in beror på vilken fördelare du har. Jag har en 031 med Ignitor i och den trivs bäst 5 BTDC.

Jag tror att du bara får en flash efter att ha slagit på tändningen då spänningen löser ut - samt att dra åt fördelaren igen så att den inte börjar snurra våldsamt när du sen startar bilen.

/ C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Tack för det uttömmande svaret.
Jo visst har fördelaren varit ur bilen, jag har idag köpt en ny med ignitor.
Trodde inte jag fördelaren kunde stå så fel om man ställde den på märket rotorn/fördelarhuset men du har rätt, får ta tll lampan. Kan man använda vanlig testlampa typ skruvmejsel/krokodilklämma då man kör brytarlöst? Eller är strboskopet bättre?
Blir hÅrda startförsök i kväll. Får se hur det går

Henric
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

En lustig sak. Min engelska vhb rekomenderar olika inställningar beroende på årsmodell. 66-67 rekomenderas vanlig lampa och att tändningen ligger 3,8 mm före ÖD. Gällande 69-69 rekomenderas stroboskop och 3,6 mm efter ÖD. Detta beror på olika fördelare gissar jag. Dumt då att jag inte tog relevanta fakta om min nya fördelate vid köpet. Det enda som står på den är: RPT VW06 samt
ZE 170500.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Riktigt illa är kvällens betyg.
Trots ny tändspole, nya stift och kablar samt ny fördelare blir det ingen skillnad. Har dock märk en sak- Svag gnista, pytteliten gul gnista. Visst kan den nya tändspoeln vara dålig men det gick lika illa igår med den gamla spolen.
Känns nästan pinsamt om man måste dra bilen på verkstad för nåt slikt.
Hoppas på bättre tider

henric
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Är du inte helt hundra på att 1:ans cylilnder är i topp när fördelaren pekar på 1:ans tändkabel tycker jag du skall börja där, du kan ju vara 360 grader fel där (kan kanske hända om tändkablarna varit av fördelarlocket och fördelaren varit ur bilen).

Har du hyfsat brytaravstånd? Om det är för fel byggs kanske inte tillräcklig spänning upp i spolen. Brytaravståndet är ju bara en grovinstälnning för att få igång bilen, ställ sedan kamvinkeln när motorn sedan är igång.

Är kondensatorn ok? Annars kanske du laddar ur en del över brytarna istället för tändstiften.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Har haft av ventilkåpan och tycker jag känner att ventilerna är stängda på ettans cylinder. Med den gamla fördelaren pekar då rotorn snett bakåt ca kl 4. Med den nya fördelaren är det tvärtom, där pekar rotorn på kl 10 ca sett bakifrån bilen. Har även kopplat ny jord mellan motorn och kaross samt dragit ström direkt från batteri till tändspole. Den höll nästan på starta men så tog batteriet slut. Då det är det andra jag köpt och laddat ur måste jag nog vänta tills det är laddat igen. Startmotorn går fortfarande segt tycker jag, kan hastigheten på startmotorn ha betydelse? Den går som sagt segt tycker jag.
Funderar åxå på om jag inte riktigt förstår mig på att starta bilen korrekt, att jag är för pigg på att trampa på gaspedalen (kan man vara det?). Det finns ju en startinstruktion i instruktionsboken, på tyska. Dålig hjälp för mig som inte kan tyska. Vi har en folkabuss, 1970, på jobbet som är känslig i starten. Man får trycka ner gasen 1 gång innan man vrider om nyckeln, 1 gång, inte mer, då startar den inte. Den har kanske automatchoke och är känslig därför. Men om nån kan startproceduren så delge gärna den till behövande 912 ägare (dvs mig).
Ännu en dag utan start. Tror nog att det löser sig såsmåningom. Då kommer man skaka på huvudet och inte förstå att man inte fattade vad det var för fel. Bilhobbyn har ju en förmåga att vara så.

Henric

Henric
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag tror att du kan lita på TDC- märket på remskivan - men självklart ska du se till att ventilerna är ställda. 0.10 insug och 0.15 avgas om jag inte missminner mig. Obsessa inte över hur fördelaren står - olika fabrikat har olika inställningar. Bosch 031 står typ kl fyra medan Bosch 050 står kl tio?

Har du gnista (även svag) och soppa spelar nog inte startmotorns hastighet nån roll - förr eller senare smäller det.

Testa startgas istället för att snapsa med bensin - det kanske är så att du mättar den? - då blir det ju tungstartat.

När jag kallstartar så brukar jag trampa till två-tre ggr på gasen för att få ut lite soppa i förgasarna och sen vrida om nyckeln. Medan startmotorn går så möter jag försiktigt, försiktigt med gasfoten - inte pumpar! - utan bara öppnar spjällen lite så att det blir mer luftflöde i insugen. Vanligtvis hoppar den igång på stört. 912an har ingen choke och man måste hålla varvet uppe manuellt tills den fått lite värme i cylindrarna. Man justerar ju förgasarna med varmkörd motor så när den är kall behövs det en extra skjuts!

När motorn är varm - vrider jag om nyckeln och trampar ner foten likadant igen - långsamt och försiktigt - oftast startar den på 2-3 varv på startmotorn. Om jag pumpar gasen på en varm motorvarm motor så blir den mättad och hopplös att starta.

"Plötsligt händer det!" :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Tackar för det. Misstänkte man skulle vara försiktig med gasen.
Börjar bli lite frustrerad då inget hjälper. Försöker vara metodisk men man har säkert missat nåt.
Får gå på med Bosse bildoktorns universallösning, kopparpasta, på jordflätan. Det kan väl inte skada i alla fall.
I morgon ska jag förhoppningsvis hämta nylackad huv och baklucka. Det är ju känsligt att lacka om enstaka delar så man får hoppas det blir bra. I och för sig gör det ju inget om det inte är klart. Så länge det är motormek är det ju bara bra om luckan är borta....
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Startproblemet kan kanske vara nära en lösning. Har tyckt att motorn varit trög att dra runt för hand och startmotorn har arbetat dåligt och det har varit klen gnista. Idag satt jag den stora skiftnyckeln på generatorn och jäklar vad tungt den gick.så om jag har jobbigt att dra runt den med en 40 cm lång skiftnyckel så förstår man att startmotor och batteri fått arbeta hårt. Likaså lär ju inte en dålig generator vara befrämjande för bilens startegenskaper. Troligtvis nåt lager som skurit så det får bli renovering om jag inte hittar nån hel. Så om nån har-sälj till mig

Henric
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Hmmm, sitter och letar på nätet om man kan hitta slik generator. Vet nån vad den heter?

henric
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Generatorn på Porsche 912 passar bolt-on om man vill konvertera en äldre Volkswagen med 6V till 12V. Den är därför rätt eftertraktad och brukar kosta kring 2000 kr begagnad.

Varför inte ta din generator till en bilelektrisk verkstad? Är det ett skuret lager borde det inte vara så dyrt att byta.
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Du har rätt. reparation är nog bäst. Ska bara försöka tyda min tysk/engelska verkstadshandbok om hur man får loss den, men det verkar inte allt för svårt.

Henric
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Altt går upp och ner, idag ner. Visst var generatorn inte jättebra men motorn går trögt även då generatorremmen är borta. Jag tror helt enkelt att motorn skurit på ett eller annat sätt. Om man drar runt remskivan går det lätt ett tag sen suger det fast och man får ta i rejält för att fortsätta snurren runt. Samtidigt gnekar det lite grann. Inte bra alls. Han jag köpte bilen av sa att motorn gått 200 mil sen den fått nya ringar och lager hos Perry. Det kanske äger sin riktighet men då har tiden, ca 15 år, gjort sitt.
Nåja, nu ska motorn ner och undersökas närmare.
Fråga; Sitter motor och låda ihop med 4 bultar eller är det fler?

ha det

Henric
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Idag lite uppåt. Vet inte om man vågar säga det, känns lite amatörmässigt men jag och ingen annan är osaken till att motorn gått lite trögt. Varför? Jo då jag påhejad av vissa vänner försökt få igång bilen genom att snapsa lite bensin får det konsekvenser man inte önskar. Lyfte på oljestickan och den luktade gräsklippare, dvs det var bensin i oljan. Bensin son jag fått dit genom att hälla bensin rakt ner i cylindrarna. Det som gick tungt och gnekade lite var naturligtvis att bensinen sköljt cylinderväggarna fri från olja och omöjliggjort smörjning. Klart det gått tungt. och jag mitt dumme f..n har inte tänkt på detta. Tog hem en kompis på lunchen som lista ut detta direkt. Lite olja i cylindrarna var allt som behövdes så gick det genast lättare. Nu har jag lärt mig en läxa och ska lämna bort bilen till en som kan sina saker. Arg på mig själv men glad för att det förhoppningsvis inte är så illa jag trodde igår.
Tog i alla fall hem huven efter lack. Känns 95 % bra. Får nog bli en hellack såsmåningom. Huven duger att köra med, jag får börja med det tekniska så får skönheten komma lite senare.

henric
Post Reply