Hur får jag loss hållaren till gummilisten fram?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Hur får jag loss hållaren till gummilisten fram?

Post by Hasse Targa 72 »

Ska sätta på nytt gummi på kofångaren fram och tänkte i sammanhanget snygga till metallhållaren. Kan jag skruva loss själva metallhållaren eller måste jag tag loss hela kofångaren (spoilermodell 72)? Tre muttrar till metallhållaren på varje sida verkar skruvbara men sitter det också någon skruv eller några skruvar mitt fram? Kan varken se eller känna den/dessa.

Om det är nödvändigt att lossa hela kofångaren, hur gör jag det lättast? Ska muttrarna i de små hålen framtill i bagageutrymmet lossas och hur kommer jag åt dem? Känns som om muttrarna inte sitter precis i samma höjd som hålen. Krävs specialnyckel?

Hasse
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Listen sitter med en drös skruvar, 8-9 st, och du bör nog ta loss stötfångaren för att få loss listen, fast det kanske är möjligt att skruva loss de mittre skruvarna med små händer, litet steglöst spärrskaft och tålamod. Däremot brukar listskruvarna ha en benägenhet att rosta så du får räkna med att byta dem... Stötfångaren tar man loss m.h.a. skruvarna i bagageutrymmet, plus att den sitter fast vid skärmarna. Ett rätt enkelt jobb men det underlättar om man är två, i synnerhet när den ska passas in.

Att snygga till listen är inte lätt eftersom den i naturkromaterad aluminium, att putsa den ger således inget vidare resultat utan det bästa är att byta hela rasket, både gummi- och metallist. Runt 2000:- bör det gå att hitta bägge för.

Slutsats, ett jobb som brukar kunna leda till helrenovering: "har man lossat den så kan man ju lika gärna göra..." 8)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Jonas!
Tack för din kommentar.
Jag lyckades faktiskt få loss kofångaren av egen kraft, dvs innan jag såg ditt råd. Det var ju inte så svårt när man bara kom på hur sakerna satt ihop. Tänk att man skulle hinna bli 62 år innan man för första gången fick hålla en kofångare i sina armar. Men nu är det gjort och självförtroendet har vuxit.
Ska gå varligt fram med aluminiumlisten.
Hälsningar
Hasse
Post Reply