Handbroms ligger på, vad göra

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Handbroms ligger på, vad göra

Post by zootcase »

Hej igen.

Först vill jag tacka för ett toppenforum och till alla som har hjälpt migså långt. Allt är åtgärdat hittils, tack vara snabba, bra svar.

Tyvärr parkerade jag i backen vid grannen i går för att visa upp bilen. Sen när jag skulle åka och lossnade p-bromsen, så kändes den konstig i (lite lös).
När jag så gav gas sjönk den ner bak vänster sida och jag fattade direkt att p-bromsen ligger på, men hur åtgärdar jag det? Baksade bilen till garaget (200m), men vill ju komma på vägen så snabbt som möjligt. Kan det bara vara att smörja upp, eller brukar det vara en stor affär?

/Kurt
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

det är nog bara att lossa ok + skiva och rengöra allt, tar inte så lång tid.

kan vara lite jobb med skivan när backarna har fastnat så ta det lungt när du drar av skivan

Robert
911 -72 Rennsport
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Jag har haft samma problem, då var det det nr 5 under bromsar - handbroms, som kommit ur sitt läge/ varit felmonterat. bara att ta isär som Robert skrivit.
http://www.mittelmotor.de/webshop/deutsch/mm.htm

Karl-ove
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Tack Robert och Karl-Ove.

Nu har jag moterat och satt ihop båda sidor. Fick den till slut att släppa direkt på båda hjulen, när jag tar ner handtaget. Nu, å andra sidan funkar dom inte lika bra längre. Är det bara att justera på skruven (den som ser ur som ett kugghjul). Hittar inget hål att komma åt den utifrån. Måste jag montera och sätta ihop allt varje gång jag justerar nåt snäpp och testar?

/Kurt
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Finns ett litet hål i skivan, mellan någon av hjulbultarna, där man kan sticka in en skruvmejsel och bända till när man har skivan roterad i rätt läge med hålet mitt för kugget. (upphissad med hjulet av) Man släpper på vajern, snurrar kugget till det inte går att snurra skivan för hand längre, ställer åt vajern så den precis skall börja jobba, sen backar man kugget några hack så det går fritt igen. Då skall det bli bra i spaken sen.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply