Bensindoft

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Bensindoft

Post by zootcase »

Första natten för pärlan i garaget i natt.
Jag har garage integrerat i huset, och på morgonen i dag var groventren "fylld" av bensindoft. Precis som om en tank skulle varit öppen.
Kollade under bilen och där är det helt tort.
Ingen doft runt motor, men under huven fram känns det starkare. Det skall vara nya packningar osv. Finnes det nån avluftningsslang jag inte har hittat?
Kan man sätta filter på den i så fall?

Har någon av er samma erfarenhet? Förslag på åtgärd?

Frugan vill inte ha det såhär, och det känns tungt att ha den stående ute halva året.

/ Kurt
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag har lite samma problem, men den största boven var packningen till nivågivaren. Kolla avluftningen, så inte slangarna är spruckna. Den lluktar fortfarande en del för mig när jag mekar, men står bilen orörd så luktar det inget från min bil.

Mvh johan
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag har också garaget i huset och har märkt att det luktar bra mycket mer gammal bil om jag kör in den varm, så den får svalna ute. Inte just besinlukt då kanske. Annars får du väl ventilera garaget bättre också och sätta tätningslist på dörren in mot huset. Packningen i bensinlocket kanske är dålig också?
Lånar en bild ifrån Robert Hanssons någon gammal annons. Avluftning från tanken den där svarta slangen precis vid tankgivaren. Vart tar den vägen för dig då?
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

bensinen som luktar kan komma från avluftningen (skvalpfällan) som fylls med bensin när ni tankar fullt, lite inspirerad körning så stannar lite bensin kvar i fällan.
Jag får känna efter ibland (vid slalom tex.) och det märks direkt om det är bensin kvar

ni ser fällan högst upp till höger på bilden precis framför varvräknaren

hoppas att det är så enkelt för er också :)

Robert
911 -72 Rennsport
Post Reply