Tips på fjäderbenstag

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Tips på fjäderbenstag

Post by zootcase »

Hej.

Någon som har tips på ett bra fjäderbenstag fram, till en 911 SC 1979?
Har hittat några i USA, men det känns dyrt och långt att beställa, så alla tips mottages.
/Kurt
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

köpte mitt på ebay.de, snabb leverans ca3 dagar och bra kvalitet

Image
911 -72 Rennsport
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Frågan är om man märker någon skillnad, utöver att bagageutrymmet blir mindre.
Om man inte går för en seriös triangulerad variant och kör därefter (slalom/bana).
Jag tror det finns bättre saker att lägga pengarna på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Jag tänker köra slalomcupen med bilen, och de jag har pratat med säger det är den bästa investeringen (även en singel), om man inte vill byta chassi eller liknande.
Om det finns andra erfarenheter är jag ju tacksam för detta!
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Skalstol och bilstein clubsportdämpare är det bästa och enklaste du kan byta om du ska köra slalom. Sen kan du börja med lite hårdare krängningshämmare från en sen carrera 3.2 om du inte vill byta stavarna ännu.

Jag har kört slalom med och utan fjäderbensstag och jag märkte inte ett skit, det är så mycket annat som flexar mer, gummibussningar tex. Skulle den styva upp bilen så gör den det på fel ställe och bilen blir än mer understyrd, vilket den är original. Köper du en så köp ingen Weltmeister.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Tack så mycket för det. Stolarna är inne, så jag får kolla på dämpare 8)
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

håller med Magnus att du inte ska köpa weltmeister, med min bil och hur den är byggd kände jag skillnad direkt med staget monterat, fjäderbenstag typ kryss ska man ha om man bygger om framvagnen med coilover pga. förändrade krafter i chassiet.

det som gör störst skillnad vid slalom är en stol som passar föraren och ett chassi som är bra inställt

det bästa är om man kan få prov köra en bil som redan är moddad för att ha som referens när man filar till sin egen.

Robert
911 -72 Rennsport
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Robert: Sitter som gjuten i stolen. Nästan för gjuten känns det som efter 62 mil i den i dag. Vad heter ditt stag?
Skall testa några OR och tävlingar och känna efter hur hon uppför sig, sen kan hända några av ni "proffs" kan ta en vända i den och ge lite feedback också?
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

den som sitter i min bil är denna

http://cgi.ebay.de/Domstrebe-Wiechers-p ... 35b22bf259

fråga och testa sig fram kommer man långt på


Robert
911 -72 Rennsport
Post Reply