Att plocka ur oljekylaren

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Att plocka ur oljekylaren

Post by Hasse Targa 72 »

Jag har under vintern pysslat med min 2,4 T motor. Pga tidigare oljeläcka så har slangar, packningar mm bytts ut. Motorn har precis monterats in i bilen och igår startade jag upp den för första gången. Det visade sig då att den läcker olja från oljekylaren :( men verkar vara tät på tidigare otäta ställen.

Min fråga: Kan man plocka ur oljekylaren utan att montera ur hela motorn. Hoppas det. :oops:
Vad behöver man i så fall ta bort? Gissar på några motorplåtar och den del av kåpan som leder kylluften ner över oljekylaren. (Och så givetvis slangen som fäster i oljekylaren). Men kommer man åt alla fyra muttrarna som håller oljekylaren?

Tacksam för synpunkter och förslag.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Mer om problemet med oljekylaren

Post by Hasse Targa 72 »

För att närmare ta reda på var oljan kom ifrån så startade jag upp motorn igen. Det visade sig då att oljan rann längs fogen (svets eller hårdlödning?) med start ca 2 cm från toppen
Image
och inte ur det nedre hålet vilket vittnar om att det inte är något fel på isättningen av packningarna (puh, tur för min självkänsla) :wink:
Image
Men grundfrågan kvarstår. Kan oljekylaren plockas ut med motorn kvar i bilen och kan värmekammaren sitta kvar?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har läst att man ska kunna plocka den på plats, men har aldrig behövt prova det.
Man måste ju lyfta lite på plastkåpan så man kommer åt de 2 övre muttrarna, kanske kommer man åt om man plockar bort fläkten.
Kylaren behöver inte komma ut längre än att man får bort den från pinnskruvarna, kanske blir tajt mot oljeröret.

Man kan lossa motorfästena bak och sänka ned motorn rätt mycket utan att behöva något annat. Då får man ganska gott om plats.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Magnus! Tack för svaret.

Kan berätta att jag precis har lyckats få ur oljekylaren :D med motorn kvar i bilen.
Jag lossade höger värmekammare och den långa motorplåten på höger sida. Tog också bort den lilla kåpan som riktar kylluften ner till kylaren.

Med den lilla kåpan och värmekammaren borta så kom jag enkelt åt de fyra muttrarna som håller kylaren.
Med plåten borta fick jag utrymme att dra kylaren åt sidan och med värmekammaren borta så gick det lätt att ta ner den.

Blir säkert svårare att montera tillbaka nya kylaren så att packningarna inte rubbas utan förblir på rätt plats. För att inte tala om värmekammaren. Pinnbultarna pekar ju nedåt så det gäller att kunna balansera brickor och muttrar på varandra innan muttern tar gäng. Kan man lättlimma brickor och muttrar på varandra? :shock:

Och så återstår ännu en utmaning, dvs att finna någon som kan reparera kylaren eller att få tag på en bra begagnad kylare till vettigt pris. :?

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Så bra!

Lite kopparfet på brickan så brukar man kunna klibba fast den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Ska det vara brickor på muttrarna på avgasflänsarna? Har precis monterat dit mina utan brickor och tyckte jag läste reservdelskatalogen så noga.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

jag hade inte några brickor när jag monterade mina nya värmekamrar förra året. Vill minnas att det som rekomenderades var en speciell M8 mutter som var med 12mm skalle, inte 13mm som det brukar vara.
Sen var muttern en "låsvariant med skåra i".
jag vet inte vad den riktiga benämningen på en sådan är :oops:
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

patrik_o wrote:Sen var muttern en "låsvariant med skåra i".
jag vet inte vad den riktiga benämningen på en sådan är :oops:
Kronmutter?
Image
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

nej inte så.
Jag köpte mina på VAG, dom sitter på AUDI , på grenrör och turbo och sitter tydligen mycket bra just när det är stora temperatur växlingar

nu har jag googlat och hittat några bilder så jag kan beskriva hur dom ser ut :)
dom ser ut så här ..
Image

men har en övre krage med ett spår så här ..
Image
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Oj, en sådan har jag aldrig sett... Jag undrade just hur man skulle komma åt att låsa en kronmutter i en värmekammare, men tänkte att "det finns säkert ett sätt". Det gör det alltså inte. :oops:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Kul utveckling min tråd har fått :D från hur man får ur oljekylaren till hur muttrarna ser ut som sitter på avgasflänsarna. Internet - och speciellt vårt forum - är härligt. :D
Att jag kört med låsbrickor och vanlig muttrar resp cylindermuttrar beror helt enkelt på att det var så det var när jag plockade bort värmekamrarna första gången i vintras. Men som amatör gillar jag att lära och utveckla mig. Kör på.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tror inte brickor gör någon skada, de är ju bla till för att man ska få en jämnare åtdragningsmoment.
Låsfunktion tror jag inte behövs, det bästa med muttrarna ovan är att de är i en kopparlegering så att de inte rostar fast och är lättare att få bort.
Original satt det vanliga muttrar och de cylindriska insexmuttrarna. Tänkte aldrig på om det var en bricka under.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply