Vilken bensin?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Vilken bensin?

Post by Henric »

I veteranbilskretsar finns det många rätt och fel vilken bensin man ska köra sina gamla klenoder på. Jag har en 912 och ska nu tanka för första gången och undrar helt enkelt vad kag ska köra på? Shell V-power i all ära men bor man i Östersund=Obygd så får man snällt åka till Ånge, 10 mil, i Österund finns ingen V-power tyvärr.
Så, har nån rekomendation, 95, 98? Blyersättning är väl klokt kan jag tänka.

MVH

Henric
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag kör på V-power, men om inte det finns att tillgå så är det nog 98 oktan som gäller. Det är etanoltillsatsen man vill slippa, och efter vad jag ha hört så gör man det även med "vanlig" 98.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Personligen är jag inte så orolig för lite alkohol i bensinen,
K-sprit har ingen varit rädd för. Visst verkar vara lite aggresivare mot gummi och eventuellt vissa plaster. Så det är bara att tänka igenom var soppan kommer i konakt med plast eller gummi och det blir bränslepump och ledningar. Inget från Biltema så jag är lugn. Köper de mesta förnöderheterna på Swedol eller andra riktiga maskinaffärer.

Jag har en Gammal motorbok författare Berglind från 1947 där beskrivs Motyl 85 d.v.s. vad som nu kallas E85, beskriver hur man konverterar till spritdrift och räknar om förgasarmunstycket, förvärmning, omställning av tändning och så vidare.
Rekomenderar halverat intervall för oljebyte och extra kontroll av bränsleledningar och membran.

Jag pyttsar dock i ½-1 dl 2-takts olja per tank för extra smörjning av Insprutspumpen då jag kommer ihåg.
Har dåligt samvete för att jag ej tillsätter något blyersättningsmedel, avgasventilsätena är härdade men är det tillräckligt?

Angående Oktantal så vill jag minnas att det står i Bosch manualen för MFI pumpen att 93 oktan rekomenderas och att man ej skall köra på högre oktantal då det kan ge motorskador, vilka motorskador som avses nämns ej. Det vi spekulerade i under en långfika på jobbet, är att högoktanigare bränslen kan ha något lägre flamutbredningshastighet som därigenom kan orsaka spikningar. Vet ej om det gäller fortfarande då Specarna på Bensin troligtvis skrivits om de senaste 40 åren och mycket bensin "krackas" nu.
I andra motorbrancher anser vi flamutbredningshastighet, energiinnehåll, ångtryck, och flämpunkt vara av stort intresse, men bil och bensin bolagen verkar köra sina egna race.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Desto högre oktantal desto mindre risk är det för spikningar, en orginalare har ju ganska lågt komp dock och klarar sig nog säkert utmärkt på 95, var väl låga 90 nått på den tiden. Själv kör jag med 98 och tillsats för det "känns" bra bara, har inga tekniska belägg att det behövs alls. Om man trimmar och höjer kompet uppåt typ 11-12 behövs det nog mer oktan, därför många trimnissar etanolkonverterar ju, dels för att det har högre oktan och dels för att det kyler bättre eftersom man måste spruta in mer.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Visst högre oktantal är mindre knack benäget,
Men om inte Flaman orkar / hinner fram kan spontanantändning ske därav behov av dubbeltändning vid hög kompression Stor kolvdiameter eller hög dome på kolven.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Har aldrig någonsin hört att för högt oktantal skulle kunna ge motorskador. Det är inte ett skrivfel i texten?
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det blir väldigt mycket mer kraft i motorn med V-power. Dessutom hackar det rejält när jag tvingats skvätta i på Preem, helst V-power. men vad händer när de lämnar Sverige...
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Post by ak »

Kan tillägga att V-power nu har etanolinblandning.

Statoils 98-oktan innehåller tydligen inte etanol.
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Det som kan vara en nackdel med etanol är att det är mer korrosivt än bensin. Det är främst om man har bilen stående längre perioder det kan vara problem med legeringar (t.ex. förgasaren). Vet inte om det är ett verkligt problem eller inte för har bara kört på max 5% etanol. Med det har det inte varit något problem. Över lag verkar det som det bildas mindre sot med etanol i bränslet.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

V-power är inte heller 99 oktan längre utan 98+.

Jag tror jag läst att Statoils 98 skahålla 98.5 oktan, så det är kanske inte någon större skillnad längre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply