I veteranbilskretsar finns det många rätt och fel vilken bensin man ska köra sina gamla klenoder på. Jag har en 912 och ska nu tanka för första gången och undrar helt enkelt vad kag ska köra på? Shell V-power i all ära men bor man i Östersund=Obygd så får man snällt åka till Ånge, 10 mil, i Österund finns ingen V-power tyvärr.
Så, har nån rekomendation, 95, 98? Blyersättning är väl klokt kan jag tänka.
MVH
Henric
Vilken bensin?
Jag kör på V-power, men om inte det finns att tillgå så är det nog 98 oktan som gäller. Det är etanoltillsatsen man vill slippa, och efter vad jag ha hört så gör man det även med "vanlig" 98.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Personligen är jag inte så orolig för lite alkohol i bensinen,
K-sprit har ingen varit rädd för. Visst verkar vara lite aggresivare mot gummi och eventuellt vissa plaster. Så det är bara att tänka igenom var soppan kommer i konakt med plast eller gummi och det blir bränslepump och ledningar. Inget från Biltema så jag är lugn. Köper de mesta förnöderheterna på Swedol eller andra riktiga maskinaffärer.
Jag har en Gammal motorbok författare Berglind från 1947 där beskrivs Motyl 85 d.v.s. vad som nu kallas E85, beskriver hur man konverterar till spritdrift och räknar om förgasarmunstycket, förvärmning, omställning av tändning och så vidare.
Rekomenderar halverat intervall för oljebyte och extra kontroll av bränsleledningar och membran.
Jag pyttsar dock i ½-1 dl 2-takts olja per tank för extra smörjning av Insprutspumpen då jag kommer ihåg.
Har dåligt samvete för att jag ej tillsätter något blyersättningsmedel, avgasventilsätena är härdade men är det tillräckligt?
Angående Oktantal så vill jag minnas att det står i Bosch manualen för MFI pumpen att 93 oktan rekomenderas och att man ej skall köra på högre oktantal då det kan ge motorskador, vilka motorskador som avses nämns ej. Det vi spekulerade i under en långfika på jobbet, är att högoktanigare bränslen kan ha något lägre flamutbredningshastighet som därigenom kan orsaka spikningar. Vet ej om det gäller fortfarande då Specarna på Bensin troligtvis skrivits om de senaste 40 åren och mycket bensin "krackas" nu.
I andra motorbrancher anser vi flamutbredningshastighet, energiinnehåll, ångtryck, och flämpunkt vara av stort intresse, men bil och bensin bolagen verkar köra sina egna race.
Bo
K-sprit har ingen varit rädd för. Visst verkar vara lite aggresivare mot gummi och eventuellt vissa plaster. Så det är bara att tänka igenom var soppan kommer i konakt med plast eller gummi och det blir bränslepump och ledningar. Inget från Biltema så jag är lugn. Köper de mesta förnöderheterna på Swedol eller andra riktiga maskinaffärer.
Jag har en Gammal motorbok författare Berglind från 1947 där beskrivs Motyl 85 d.v.s. vad som nu kallas E85, beskriver hur man konverterar till spritdrift och räknar om förgasarmunstycket, förvärmning, omställning av tändning och så vidare.
Rekomenderar halverat intervall för oljebyte och extra kontroll av bränsleledningar och membran.
Jag pyttsar dock i ½-1 dl 2-takts olja per tank för extra smörjning av Insprutspumpen då jag kommer ihåg.
Har dåligt samvete för att jag ej tillsätter något blyersättningsmedel, avgasventilsätena är härdade men är det tillräckligt?
Angående Oktantal så vill jag minnas att det står i Bosch manualen för MFI pumpen att 93 oktan rekomenderas och att man ej skall köra på högre oktantal då det kan ge motorskador, vilka motorskador som avses nämns ej. Det vi spekulerade i under en långfika på jobbet, är att högoktanigare bränslen kan ha något lägre flamutbredningshastighet som därigenom kan orsaka spikningar. Vet ej om det gäller fortfarande då Specarna på Bensin troligtvis skrivits om de senaste 40 åren och mycket bensin "krackas" nu.
I andra motorbrancher anser vi flamutbredningshastighet, energiinnehåll, ångtryck, och flämpunkt vara av stort intresse, men bil och bensin bolagen verkar köra sina egna race.
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Desto högre oktantal desto mindre risk är det för spikningar, en orginalare har ju ganska lågt komp dock och klarar sig nog säkert utmärkt på 95, var väl låga 90 nått på den tiden. Själv kör jag med 98 och tillsats för det "känns" bra bara, har inga tekniska belägg att det behövs alls. Om man trimmar och höjer kompet uppåt typ 11-12 behövs det nog mer oktan, därför många trimnissar etanolkonverterar ju, dels för att det har högre oktan och dels för att det kyler bättre eftersom man måste spruta in mer.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Har aldrig någonsin hört att för högt oktantal skulle kunna ge motorskador. Det är inte ett skrivfel i texten?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Det som kan vara en nackdel med etanol är att det är mer korrosivt än bensin. Det är främst om man har bilen stående längre perioder det kan vara problem med legeringar (t.ex. förgasaren). Vet inte om det är ett verkligt problem eller inte för har bara kört på max 5% etanol. Med det har det inte varit något problem. Över lag verkar det som det bildas mindre sot med etanol i bränslet.