Renovera förgasare Zenith 40 TIN

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Hebster52
Posts: 123
Joined: Tue Nov 01, 2011 9:26 am

Post by Hebster52 »

Såhär blev mina förgasare. Glömt å lägga upp bild på dom när dom blev klara. :oops:

Image
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Snyggt!
:D
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Se der ja :) Blir spennende å se om motoren går bedre. Fant du noe som var ødelagt eller utett :?:

Når man plukker ned forgasserne fullstendig kan det være lurt å bytte alle delene fra høyre til venstre forgasser og motsatt. Slitasjen på spjeldakslingen og -boringene er størst i den enden hvor gasstagene er festet.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
User avatar
Hebster52
Posts: 123
Joined: Tue Nov 01, 2011 9:26 am

Post by Hebster52 »

Härligt! Nu är den siten uppe igen!
Det är ju exakt samma sidor som förr fanns bakom länken i andra inlägget i denhär tråden.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Hei

Jeg har aldri klart å få motoren min til å gå helt rent, men nå närmer det seg. Den begynte å fuske litt tidligere i sommer, så jeg ble tvunget til å gå over forgasserne igjen. Skudde av begge og demonterte dem, men heller ikke denne gangen klarte jeg å finne noe feil. Jeg kollat flottörnivået, fant ut at det var enten for höyt eller for lavt på et par av kamrene, og satte inn eller tok bort noen shims. Problemet var at ved måling på samme kammer kunne nivået variere ganske mye, for eksempel hvis jeg kjörte en tur med måleren installert og leste av nivået för og etter. Var inne på pelicans forum en tidlig morgen og fant et par tråder med forklaringen:

Måleren fra PMO har en rörstuss som man skrur inn gjennom veggen i flottörkammeret etter å ha tatt bort tappepluggen. Det viser seg at denne er i lengste laget, slik at den på (i hvert fall) to av kamrene kommer i kontakt med flottören. Dermed låser den flottören slik at den ikke kan bevege seg fritt, og indikert bensinnivå blir feil. Jeg la et par ekstra shims på innsiden av plaströret og sjekket nivået på nytt. Det var ca tre mm for lavt på ett kammer. La en 1 mm shim under nåleventilen, og plutselig gikk bilen mye bedre. Faktisk har den aldri gått så bra som nå :) Skulle visst dette for 4-5 år siden, så hadde mye frustrasjon värt spart. Jaja.

Fortsatt er det litt popping på et par sylindre (kan skyldes ventilglapp), men en feilkilde er i hvert fall eliminert. På flere sylindre kommer det bensin inn gjennom akselerasjonspumpens dyser når bilen går på tomgang. Regner med det skyldes at jeg har brukt kobbershimsene for mange ganger (under forgjeves justering av bensinnivået), så dem skal jeg skifte ut.

Her er for övrig en interessant tråd om hvordan man kan tette glappet rundt spjellakslingen. Noen som har forsökt dette :?:
Einar Irgens

1973 911E targa
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

På rallybilar för historiskt så byttes det alltid till webrar så länge det var tillåtet. Ut ur böjarna brukar motorerna sällan gå bra med det äldre fabrikatet. De tyska stortrimmarna ruskar på huvudet på huvudet åt Pmo och de nytillverkade weber ger inte alls lika fin gång som en gammal i gott skick.

Skall man göra det riktigt seriöst så borrar men hål i varje avgasrör, sätter in en mätprobe och kollar värdena för varje cylinder med samma probe och kör på vag ned lap top och bredbandslamda. Men det finns ju inte i varje verktygslåda.

Förgasarmotorerna svar ju så fint på gasen och dit kommer inte insprutningsmotorerna hur man än gör. Fast de mekaniska är inte så långt efter
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: Renovera förgasare Zenith 40 TIN

Post by Einar Irgens »

Einar Irgens

1973 911E targa
Post Reply