Hejsan!
Jag har ett litet dilemma.
Just nu sitter det ett par 185/65/15 däck på mina 4,5" kromfälgar, dessa gnuggar mot främre innerskärmarna vid stora rattutslag.
Jag har läst omfolk som kör upp till 195 på tidiga bilar utan att leka med skärmarna, antar att dessa personer då kör fuchsar eller andra fälgar?
Jag har ett par uppsättningar Fuchs, 5,5 or och 6:or (samt 5,5" plåt), skiljer sig dessa från mina kromfälgar i ET dvs. kan jag köra t.ex. 195 :or på fuchsarna?
Spacers vill jag helst vara utan.
Angående däck så kommer jag nog behöva köpa 2 uppsättningar, ett par till fuchsarna, dessa är jag inte så petig med gällande retro look, tips?
Till plåtisarna/kromisarna vill jag ha original look, dvs. 165/70/15 eller något närliggande som ser tidsenligt ut utan att kosta jättemycket, om det nu finns något vettigt?
Tacksam för tips/hjälp!
Däck/fälgval
Däck/fälgval
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
På min tar det i med orginalfälgar 4,5" och 185/70, Och det tar i "rejält" så 165 däck skulle det ta i med också. så jag tror inte att det är något att oroas över. Eller finns det någon som vet om det går att begränsa styrutslaget? Besiktningen kan ju klaga.
Använder nu Cookie cutter 6" ET23 195/60 tar innerskärm vid fullt rattutslag i övrigt så går det fritt med marginal.
Däckval och dimension stod Ralphs Däck för, (vi jobbade ihop en gång i tiden) med instruktionen sätt på något bra.
Han lade på Hankook Ventus 195/60. Motiverade detta med att dessa hade bättre kritik i Tysk fackpress än dubbelt så dyra däck. Ralph tyckte även att det var viktigt att ha ett däck med stark och styv stomme på en 911 och han visste att dessa funkar väl på framtunga bilar som Audi A6.
Jag är mycket nöjd kommer ihåg från tidigt 90-tal då jag hade Michelin MXV? Och då kunde man känna att däcket deformerade och tappade anlägg, men nu önskar jag snarare styvare fjädring.
Kommer inte ihåg vad anledningen till 60 profil var istället för 65 men den var nog välgrundad, tappar därmed 20mm i höjd alternativt sänker bilen 10mm.
Rolig reaktion var från ynglingen som monterade däcken: oj vilka runda fina fälgar man gjorde förr i tiden, Undrar hur lycklig han blivit av ett par Fuchs eller Gasburners, då jag förklarade att detta är ekonomivarianten.
-Bosse
Använder nu Cookie cutter 6" ET23 195/60 tar innerskärm vid fullt rattutslag i övrigt så går det fritt med marginal.
Däckval och dimension stod Ralphs Däck för, (vi jobbade ihop en gång i tiden) med instruktionen sätt på något bra.
Han lade på Hankook Ventus 195/60. Motiverade detta med att dessa hade bättre kritik i Tysk fackpress än dubbelt så dyra däck. Ralph tyckte även att det var viktigt att ha ett däck med stark och styv stomme på en 911 och han visste att dessa funkar väl på framtunga bilar som Audi A6.
Jag är mycket nöjd kommer ihåg från tidigt 90-tal då jag hade Michelin MXV? Och då kunde man känna att däcket deformerade och tappade anlägg, men nu önskar jag snarare styvare fjädring.
Kommer inte ihåg vad anledningen till 60 profil var istället för 65 men den var nog välgrundad, tappar därmed 20mm i höjd alternativt sänker bilen 10mm.
Rolig reaktion var från ynglingen som monterade däcken: oj vilka runda fina fälgar man gjorde förr i tiden, Undrar hur lycklig han blivit av ett par Fuchs eller Gasburners, då jag förklarade att detta är ekonomivarianten.
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Tack för alla tips! Jag är lite orolig för besiktning om det tar i lika mycket, något man behöver oroa sig för? Det är ju "lag" men följer dom detta slaviskt?
Jag har nu kokat ner däckvalet till, Michelin hade vart kul men är $$$
Vredestein Sprint Classic 165 HR15 - "Dyra" men periodkorrekta
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... htweiter=1
Firestone F560 165 R15 - Tillverkas av Bridgestone, konstiga på bild?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... htweiter=1
Gislaved Speed 316 165 R15 - Billiga men ser väldigt moderna ut
http://www.bythjul.com/?page=129&item=3 ... roductfeed
Jag har riktigt dålig koll så jag tar gärna emot alla tips ni har!
Jag har nu kokat ner däckvalet till, Michelin hade vart kul men är $$$
Vredestein Sprint Classic 165 HR15 - "Dyra" men periodkorrekta
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... htweiter=1
Firestone F560 165 R15 - Tillverkas av Bridgestone, konstiga på bild?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... htweiter=1
Gislaved Speed 316 165 R15 - Billiga men ser väldigt moderna ut
http://www.bythjul.com/?page=129&item=3 ... roductfeed
Jag har riktigt dålig koll så jag tar gärna emot alla tips ni har!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Hej!
Jag måste erkänna att jag köpte de billigaste på www.dackonline.se
Märket är Nankang eller nåt. Jag har inte åkt många mil i med dem men för mina behov är de helt OK. 165/80 R15
Jag är bara ute och söndagsåker. När jag krängde av mina gammla så noterade jag att dem såg väldigt lika ut i mönster osv. jämfört med originaldäcken.
Skulle jag behöva köpa däck igen så skulle jag nog köpa likadana. Men som sagt så är det bara lugnkörning i fint väder.
Izvor
Jag måste erkänna att jag köpte de billigaste på www.dackonline.se
Märket är Nankang eller nåt. Jag har inte åkt många mil i med dem men för mina behov är de helt OK. 165/80 R15
Jag är bara ute och söndagsåker. När jag krängde av mina gammla så noterade jag att dem såg väldigt lika ut i mönster osv. jämfört med originaldäcken.
Skulle jag behöva köpa däck igen så skulle jag nog köpa likadana. Men som sagt så är det bara lugnkörning i fint väder.
Izvor
Det går väl att begränsa styrutslaget? När man köper turbo styrstag så följer det med en tjock bricka som ska begränsa utslaget. Har inte funderat på hur den fungerar, men man borde kunna sätta något i ändarna på styrväxeln som begränsar utslaget.
912an är ju inte lika tung i baken som en 911, så bakdäcken har gissningsvis ett enklare jobb.
Jag har kört gammal 911 med billiga däck (billigaste Kuhmo däcket)) som varit för mjuka i stommen och det är inte roligt, riktigt skrämmande faktist i farter i drygt 100. Var inte alls beredd (inte min bil) på det och trodde jag skulle fara av vägen vid en omkörning.
Har också kört med andra billiga däck som verkat bra, men som så fort det blev blött blev skitläskiga, värre än r-däck. Alltså inte vattenplaning, bara blöt väg. Inte roligt det heller.
Vad jag vill komma fram till är att snåla med däcken är bland det absolut klantigaste man kan göra oavsett vad ändamålet med bilen är. Man vet aldrig vilka manövrar man behöver göra på en glassätar tur, eller om man hamnar i ett åskregn.
Däcken är i mitt tycke det mest kritiska ur säkerhets synpunkt efter bromsar och bälten. 1000kr per däck är BILLIGT, jämför det med vad man lägger på resten av bilen, eller i tanken.
Man får sällan ett dåligt däck om man köper ett märkesdäck. Köper man mer budget ska man köpa deras dyrare däck.
912an är ju inte lika tung i baken som en 911, så bakdäcken har gissningsvis ett enklare jobb.
Jag har kört gammal 911 med billiga däck (billigaste Kuhmo däcket)) som varit för mjuka i stommen och det är inte roligt, riktigt skrämmande faktist i farter i drygt 100. Var inte alls beredd (inte min bil) på det och trodde jag skulle fara av vägen vid en omkörning.
Har också kört med andra billiga däck som verkat bra, men som så fort det blev blött blev skitläskiga, värre än r-däck. Alltså inte vattenplaning, bara blöt väg. Inte roligt det heller.
Vad jag vill komma fram till är att snåla med däcken är bland det absolut klantigaste man kan göra oavsett vad ändamålet med bilen är. Man vet aldrig vilka manövrar man behöver göra på en glassätar tur, eller om man hamnar i ett åskregn.
Däcken är i mitt tycke det mest kritiska ur säkerhets synpunkt efter bromsar och bälten. 1000kr per däck är BILLIGT, jämför det med vad man lägger på resten av bilen, eller i tanken.
Man får sällan ett dåligt däck om man köper ett märkesdäck. Köper man mer budget ska man köpa deras dyrare däck.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79