Garagedomkraft - lyfthöjd?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Garagedomkraft - lyfthöjd?

Post by felix83 »

Är det någon som vet vilken minsta lyfthöjd en garagedomkraft bör ha för att få upp en 911 en lagom bit (om man lyfter mitt under motorblocket)?
Måste man ha en höglyftande (800 mm) eller räcker en som klarar runt 500 mm? Det är ju en viss prisskillnad dem emellan...

Med "en lagom bit" menar jag alltså tillräckligt för att få in ett par ordinära pallbockar under torsionsrörens ändar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag har en AC som lyfter 50 cm och det fungerar okej för att ta ut en motor, även om en 80 cm naturligtvis skulle vara ännu bättre. Anledningen att jag inte valde ACs 80 cm är att det är en rejält stor klump som kräver ett svängrum i garaget som jag inte har.

Vad du än köper så se till att det är bra kvalitet. Jag har genomlidigt ett antal Biltema/Jula etc. domkrafter och har man en gång provat en riktig domkraft vill man inte ta i skiten igen.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Största problemet brukar inte vara att lyfta tillräckligt högt, utan att ha en domkraft som är tillräckligt låg! Det är bara när jag lyft Jeepen som en standarddomkraft funkat utan besvär...

Jag rekommenderar en s.k. "racingdomkraft", d.v.s. en lågbyggd helt eller delvis i aluminium. Finns på både Jula, Biltema, Rusta m.m. för runt 1000-1500 kr. Alla håller tillräcklig kvalitet för en hobbyskruvare. Och inte minst viktigt, man behöver heller inte bryta ryggen av sig för att flytta omkring den i garaget. Lyfthöjden räcker gott för att få upp bilen på pallbockar. Vill man lyfta högre går det ju alltid att köra upp den på pallbockar först och sedan ta ett par decimeter till med en rejäl träbit på domkraften.

En ståldomkraft med ungefär samma lyfthöjd väger som en mindre elefant och man blir rätt less på den till slut. Håller även med om att ståldomkrafterna från Jula/Biltema är rätt kassa, jag har haft flera som läckt och med glapp i mekanismen, men den alu-domkraft jag har nu (tror jag köpte den på Rusta) har funkat helt problemfritt ett bra tag nu.

MVH Jonas
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Tycker den verkar klumpig, ( http://www.verktygsboden.se/?id=53390 som du felix nämde nyss i ett borttaget inlägg) utan att sett den i verkligheten, gillar den här bättre isåfall, "nästan" samma pris.
http://www.verktygsboden.se/?id=80190 Jag behöver låg min-höjd (har fått sektionera min 179kronors några cm nu :))

Eller ännu hellre än i alu som tigerman säger, men den är ju dyrare
http://www.verktygsboden.se/?id=80191

Biltemas ser snarlik ut: Duger säkert gott, biltema har mycket bra grejor också...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ft-15-ton/
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Tack för alla tips! Det låter som att 40-45 cm lyfthöjd räcker, så det blir väl till att äta mera blodpudding och spara ihop till en racingdomkraft... :)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

En sådan här har jag. Dyr, men värd varje krona:

http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/ ... k20-dk20q/
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

HenrikL wrote:En sådan här har jag. Dyr, men värd varje krona:

http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/ ... acks/dk20-
dk20q/
Jag har en AC, DK13HLQ, 1300kg höglyftande (735 mm) domkraft. Fungerar väldigt bra vid motorurtagning på 911:or.
Dyr, men bara en gång. Sedan värd varje krona.

Alla detaljer finns som reservdel.

Fredrik G
Last edited by Fredrik G on Fri Feb 25, 2011 10:04 am, edited 1 time in total.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Oj de såg fina (och dyra ut) kostar på ett ungefär?
med http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/t3/ får man ju nästan en liten billyft. Bra att de är låga.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har Biltemas största, 80cm lyfthöjd. Måste säga att jag är hyggligt nöjd med den. Kan inte klaga på kvaliten, men jag kanske haft tur.

Den är inte jättelåg men den går in under motorn och är tillräckligt lång och låg för att kunna stickas in bakom framhjulet för att lyfta i bärarmsinfästningen.

Det är dock en rejält stor, klumpig och tung pjäs! Man kan inte få allt för 16-1700 kr.

En AC DK13HLQ, som vi har i garaget nu är dock det absolut bästa man kan ha. www.duabhuset.se har några Bacho som är i prisklass mellan "Biltema" och AC.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Mycket pengar men ruskigt bra.
Det där med att slippa lasta av motorn innan man kan få bort den under bilen är inte dumt alls.
Lyfthöjd 855 mm

http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... sn=Lista99
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Rickard M wrote:Oj de såg fina (och dyra ut) kostar på ett ungefär?
Min DK20Q kostade strax under 3000 med moms och frakt. Listpriset tror jag är rätt högt, men det brukar ofta vara kampanj på dessa.
Sven wrote:Mycket pengar men ruskigt bra.
Det där med att slippa lasta av motorn innan man kan få bort den under bilen är inte dumt alls.
Lyfthöjd 855 mm

http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... sn=Lista99
Trodde inte NIKE fanns längre.... De äldre modellerna var rätt tunga och klumpiga, men outslitliga.
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Domkraft DK13HLQ

http://www.centry.se/index.asp?Page=Sho ... rodID=7462

4800kr + moms => 6000kr.

Spontant känns det billigt mot andra priser jag sett på dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det mest beprövade annars är nog de som brukade kallas för Huzellsdomkrafter. Grön hammarlack, från Compac i Danmark. Vill minnas att de fått ny kulör på senare tid. Huzells saluför inte dessa längre, troligtvis är de för dyra nu för tiden. Kostade nån tusenlapp i början av åttiotalet-och då hade de funnits länge på marknaden.

Standard 1A på alla proffsverkstäder under många decennier
Post Reply