Problem vid uppstart av motor.(hjälp)

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
patrik
Posts: 8
Joined: Mon Mar 27, 2006 8:35 pm

Problem vid uppstart av motor.(hjälp)

Post by patrik »

Försökte ikväll starta en 2.4 L motor med zenit förgasare för första gången på 17 år.med ingen större framgång det jag skulle vilja veta är hur förgasarna ska fungera för vist ska man kunna titta ner i dom och se hur ackspumparna skvätter ner bensin när man gasar??Jag har renoverat bägge förgasarna med en renoverings sats med nya packningar och jag tyckte mej inte upptäcka några fel i förgasarna när de var isär skruvade.ochbränsle kommer fram till bägge.Skulle vara tacksam om det var några som hadde några smarta förslag på vad det kan vara.Ochså en följdfråga hur många liter olja ca ska det vara i bilen.-73 motor i en -68 kaross :oops: .tack på förhand
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Problem vid uppstart av motor.(hjälp)

Post by Jonas Y »

patrik wrote:hur många liter olja ca ska det vara i bilen.-73 motor
När jag bytte olja (också i en 2,4 motor) så läste jag mej till följande (i 101 Projects):

Mängd motorolja:
Ca 11 1/2 Liter

Ifyllnings princip:
Först fylla i ca 8 1/2 Liter, sen köra runt med bilen till den når "operating temperature", ställa sig på en plan yta, låta motorn gå på tomgång (absolut INTE stänga av motorn), läsa av oljestickan och fylla på efter behov. Skillnaden mellan Low och High är tydligen ca 2 Liter.

Ett annat jäkligt skönt tips jäg läst är att man inte skall ha slip på sej när man mäter oljan då den lätt hamnar i den snurrande fläkten och man riskerar att bli strypt! :o
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Oj, det kan vara vad som helst....

Är allt "grund-inställt", tändning, ventiler, förgasare?

Du har satt tillbaka munstyckena i "rätt" hâl? (det gjorde inte jag en gâng, dom ser ju ungefär likadana ut allihop....men icke!) :oops:

Spjällen är synkroniserade? Kompensationsskruvar till tomgâng, helt in sedan ut 1 1/2 varv osv. enligt "nân manual".... säkert vet nân här pâ forumet bättre.

Det kommer bensin, men hur mycket? Tryck?

Hostar den till om du använder startgas?

Just ax-pumparna har väl nân flotör "moj" de tar bensin ifrân, rätta mig om jag har fel, men motorn skall väl starta även om ax-pumparna inte funkar?

Jag pillade med 356áns förgasare i 2 dagar, det blev bara sämre ju mer jag justerade och dâ fungerade den riktigt hyffsat när jag började. Det är svârt att fâ till det utan mät-utrustning, men det är klart att den "borde" ju starta även om den sedan gâr illa.

Lycka till! Och ta inget för givet!!!!! :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
patrik
Posts: 8
Joined: Mon Mar 27, 2006 8:35 pm

Post by patrik »

Tack för tipset om oljan. Förgasarna är grundinställda och trycket i bränslepumpen är det inget fel på men efter att ha skvätt ner soppa direkt ner i insugen så har jag fått motorn att bakskjuta rätt rejält så jag tror klåparna som hadde bilen innan har plockat loss fördelaren och satt dit den fel så jag ska kontrollera att tändningen är rätt innstäld innan jag försöker igen.Men är det verkligen inte så att man ska kunna gasa fram bensin genom förgasarna?(så att man ser att det skvätter ner i insugen), har för med att det ska gå på alla typer av fallförgasare.
Post Reply