Justermöjligheter rutramar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Justermöjligheter rutramar?

Post by jsoderbe »

Hej,

jag håller på att montera ihop dörrarna på min 911 coupé, och då har jag stött på ett otippat problem; rutramen på förardörren hänger ner för långt i bak-kanten, vilket gör att den tar i bakre sidorutan! Problemet är att dörren sitter som den ska, med jämna springor runt om, och jag kan inte justera upp rutramen så mycket som behövs.

Frågan är; har jag missat någon justermöjlighet här? Eller vad ska jag hitta på?

Till saken hör att jag har bytt bakre sidoruta och rutram, då mina gamla var sådär fint svartlackerade som de flesta varit. Dock så passade dessa jättebra på bilen jag plockade dem ifrån!

Tacksam för tips, jag vet liksom inte var jag ska börja.... :(


Mvh Johan
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Johan, har du löst problemet? Du kanske kan "fila" upp skruv-frigångshålen i dörren så skruven kan flytta sig mer i sidled?

//Dennis
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Dennis,

tack för svaret! Jag har väl halv-löst det, jag filade lite och fick upp den, samtidigt som jag sänkte den lite i framkant. Då såg det bättre ut! Nu ligger den på rätt ställe, ser det ut som.

Dock är något knasigt med vänstra bakre sidorutan, för listerna tar i varandra när jag öppnar och stänger dörren. Riktigt irriterande! Så går det när man slarvar, jag skulle naturligtvis ha provmonterat mina fina blanka rutor och rutramar innan bilen gick på lack. :?


Mvh Johan
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tips på hur man fixar passning på sina dörrar fins i den här filmen vid 2:59.

:lol:

http://www.youtube.com/user/JackOlsen#p ... BcH9CBBI0M
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Justermöjligheter rutramar?

Post by JMB »

Lyfter denna tråden för att försöka hålla samma ämne i en tråd

Min rutram sitter bra i hålet sett från sidan, men ligger inte mot listen i framkant. Vilka skruvar är det man lossar för att kunna vinkla in framkanten av ramen?
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Justermöjligheter rutramar?

Post by Roadrunner »

Vet inte om det löser ditt specifika problem men youtubern Mike’s Restorations har ett avsnitt där han på ganska detaljerad nivå går igenom installationen av rutramarna på sin 67’a. Sök på hans kanal på ett avsnitt som heter ”Porsche chrome door rails and glass installation part-2”
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Justermöjligheter rutramar?

Post by JMB »

Tackar, ska kolla!
Post Reply