Fräscha värmekammare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Fräscha värmekammare

Post by Hasse Targa 72 »

I min jakt på att försöka finna orsaken till varför min motor läckte så mycket olja har jag plockat ur motorn. När jag tagit loss och på utsidan rengjort mina värmekammare såg jag att de var i bra skick. Det som jag trott vara rost visade sig till 95 procent vara inbrända oljan som gick att slipa bort. Så nu tänker jag behålla dem.

Nu till mina två frågor:
1 Vilken färg bör jag använda för att snygga till och skydda värmekamrarna mot framtida rostangrepp?
2 Vilket är bästa sättet att göra rent dem på invändigt?

Tacksam för alla goda förslag.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag använde CRC:s zinkfärg på sprayburk till avgaslimpan och det höll bra så det borde fungera på värmekamrarna också.

//Roger
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Tack för tipset. :)
Har också fått förslag på PlastiKote Hi-temp paint, HP 14 Aluminium som sägs klara 815 grader och ska ge en mycket blank yta.
Någon som prövat det? :?:
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Samma ämne: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=514

Personligen hade jag för länge sedan en burk (ej spray) med någon aluminium-färg som också sades klara 815grader, den var grym!

Något med värmefärger är ju att de brukar vara väldigt känsliga innan de blivit varma, du får inte in en kammare i köksugnen va ;)

Annars har du en firma inte så långt ifrån som fixar keramisk coating :)
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Rickard har helt rätt. Min spis är för lite eller så är kamrarna för stora. :(
Kanske kan den närbelägna pizzerian med sin vedeldade ugn hjälpa mig om jag samtidigt köper en calzone med extra av allt. :)

Vad tror ni om att värma kamrarna och avgaslimpan med hårtork eller varmluftspistol inför monteringen i avvaktan på att motorn längre fram i vår kommer på plats och kan startas upp? :?

Då det gäller att göra rent i kamrarna har jag fått förslaget att köpa ett virvelmarsvin och lite gnagarblandning som godis. En liten godishög i var ände och marsvinet kommer att kila fram och tillbaka och rengöra gångarna. Någon som prövat? :shock:
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Hasse Targa 72 wrote:Då det gäller att göra rent i kamrarna har jag fått förslaget att köpa ett virvelmarsvin och lite gnagarblandning som godis. En liten godishög i var ände och marsvinet kommer att kila fram och tillbaka och rengöra gångarna. Någon som prövat?
Se bara till att tupera och spraya pälsen ordentligt först, så att det blir en fin rotborste utav'et.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Ivændig rengørning

Post by Izvor »

Hej!

Det kan kanske vara svårt att få tag på dessa kemikalier som privatperson men det kan vara vært!

Kontakt:
http://www.wilhelmsen.com/services/mari ... ice=168646

Produkt jag skulle andvænda ær antingen Metal Bright eller Carbon Remover
Lænk:
http://www.wilhelmsen.com/services/mari ... fault.aspx

Det hær ær vassa grejer, du kommer inte bli besviken. Jag gjorde bla. rent mina 40 år gammla førgasare med Metal Bright. Den løste upp allt med en vanlig mjuk pensel, samt att den rengør alla kanaler. Man ska bara vara førsiktigt med delar som aluminium, mæssing och brons. Man kan med andra ord inte læmmna det øver natten.
Vætska letar sig precis øverallt och løser upp allt som ær fastbrænt osv.
Den læmmnar ingen fet hinna efter sig.
En otroligt hjælpmedel om man ska tex. renovera motor, man rengør delarna som vanlig disk som har legat øver natten eller helgen..
Vætskan kan man återandvænda många gånger eller så kan man spæda ut den med vatten.

Izvor
Post Reply