Pinnbultar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Pinnbultar

Post by insw »

Jaha, då drog man av ett par pinnbultar när värmekammare skulle av, finns det någon som har erfarenhet att borra ur pinnbulten och ersätta med heli coil gänga, ska man gå på med ett litet borr först och sedan ett större som fyller hålet för pinnbultens storlek, tacksam för råd

Värmekammararna ligger numera på golvet efter en komplicerad nedkomst :D
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Re: Pinnbultar

Post by karl-ove »

insw wrote:Jaha, då drog man av ett par pinnbultar när värmekammare skulle av, finns det någon som har erfarenhet att borra ur pinnbulten och ersätta med heli coil gänga, ska man gå på med ett litet borr först och sedan ett större som fyller hålet för pinnbultens storlek, tacksam för råd

Värmekammararna ligger numera på golvet efter en komplicerad nedkomst :D
Jag skulle svetsa fast en mutter i det som är kvar av pinnbulten, brukar funka även om bulten gått av en bit ner eftersom toppen är av alu så svetsen fäster inte i det. Med denna metod får du dessutom rejäl värme på bulten så när den sedan kallnar,(jag brukar kyla ner den) så är den lättare att få lös.
Karl-ove
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Tack för tipsen MEN har ingen svets :(
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Iditt läge skulle jag låna en svets/ svetsare, det är betydligt enklare än att borra och gänga.
Karl-ove
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Svetstekniken är garanterat att föredra.

Om de varit gjutgjärn så kan det som parallell nämnas att det finns speciella elektroder för ändamålet. man kan svetsa i hålet men godset klarar sig. Snacka om hokuspokus!
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Före svetsen åker fram brukar jag pröva med att värma, Enkel Gasol brännare brukar funka bra, (fast klassisk blåslampa med pysljud är mysigast).
Detta förutsätter dock att det finns en liten stump att greppa. Samt en svetstång av god kvalite.
I ett liknade fall använde jag ett litet löst skuvstycke att nypa fast bulten med.

Att borra ur brukar vara svårt, funkar på en lös detalj som går att spänna upp. Bara att få till ett körnslag i centrum är svårt underifrån.
Ger du dig på att borra så satsa på ett vänstergående borr. Slipa plant också är viktigt.
Har du kommit det minsta snett vid borrningen så är det Riktig urdradare som gäller eller Dremmel / 80.000 rpm luftmaskin och roterande fil

Absolut inte "grispitt" jag har aldrig hört talas om någon som lyckats få ur något med en sådan. Slutar bara med att den går av och då sitter man där med en hård spröd bit i hålet man lyckats borra.

Kan även vara ide att kolla runt med mekaniska verkstäder, främst sådanda som håller på med stora och dyra detaljer om någon har en portabel gnist.


Lycka till och ta det försiktigt, Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Svetsa kan säkert fungera, men att svetsa uppåt under bilen är verkligen inte det enklaste.

På Pelicans forum såg jag att någon sålde en borrmall som styr i avgasporten och som sätts fast i den andra pinnskruven. Där den avbrutna pinnbulten sitter har man ett hål som ger styrning till borren.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

HenrikL wrote:Svetsa kan säkert fungera, men att svetsa uppåt under bilen är verkligen inte det enklaste.

På Pelicans forum såg jag att någon sålde en borrmall som styr i avgasporten och som sätts fast i den andra pinnskruven. Där den avbrutna pinnbulten sitter har man ett hål som ger styrning till borren.
Så "enkelt" och uppenbart!
Kan någpn käpa och hyra ut?

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

pinnskruv

Post by Älvis »

HEj!

Jag hade en 2,7 l som hade 4 avdragna pinnskruvar(gängad).

Jag har god erfarenhet av svetsmetoden i vanliga fall. Kör med migsvets.

I detta fall hade jag motorn urlyftad och upp och ner så det gick bra att svetsa. Ändå var det omöjligt att få ut de med svetsning.

Jag borrade ut de och drog ihelicoil. Körnslag, borrade med ca 5 mm först för att centrera hålet och sedan med 8 mm för att få ut skruven , sedan med helicoil borr. Misslyckades med en att komma rätt så den tog jag upp till M10.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Bara lite mer info motor är urtagen och sitter upp och ner i ett motorstativ
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

Svetsa

Post by danielf »

Jag har också god erfarenhet av att MIG svetsa. Drog själv av två stycken pinnbultar när jag fixade mina värmekammare, gick fin-fint att svetsa fast mutter och sen gav dom med sig. Jag har heller aldrig lyckats få loss någonting med grispitt utan dom har bara gått av och sen har det bara blivit värre...
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dutch wrote:
HenrikL wrote:Svetsa kan säkert fungera, men att svetsa uppåt under bilen är verkligen inte det enklaste.

På Pelicans forum såg jag att någon sålde en borrmall som styr i avgasporten och som sätts fast i den andra pinnskruven. Där den avbrutna pinnbulten sitter har man ett hål som ger styrning till borren.
Så "enkelt" och uppenbart!
Kan någpn käpa och hyra ut?

Bosse
Användaren på Pelican kallar sig "A Quiet Boom"
I hans signatur sår det:
"Email me about 911 exhaust stud repair tools,rsr911@neo.rr.com"
Tror det kostar runt $150.

Här är tråden:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... studs.html

Har själv funderat på att köpa ett tills jag ska renovera min 2.7a.

I detta fallet skulle jag nog också prova med MIGen först.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply