Däck, vilka ska man välja?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Däck, vilka ska man välja?

Post by jsoderbe »

Hej, jag håller precis på att beställa däck till min 72:a med 3,0 SC och 17" Rota Fuchs. Jag är inne på att gå ner en dimension mot de 225-255 jag har på cabben, till 215/45 och 245/40, för att få lite lägre däcksida.

Men, den stora frågan är vilka däck man ska välja? Tack vare Däckonline har äntligen vi i Sverige samma däckspriser som nere i Europa, så numera har man råd att köpa riktigt bra däck. De jag kollar på kostar i princip samma sak för en uppsättning, dvs runt 5500 kr fraktat och klart:

Conti SportContact 3
Pirelli P Zero Rosso
Bridgestone Potenza RE050 A
Dunlop SP SportMaxx

Någon som har erfarenheter att delge? Jag vet att porscharna är känsliga för alltför mjuka däck, och däck med svag sida, pga massiv tyngd bak. Diskvalificerar det något av de ovanstående?


Mvh Johan
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

På min 944 har jag Bridgestone P, 235/255. De har lågt treadwear, nästan i R-klass :wink: , och väldigt trevligt grepp. Kanske lite hala i regn.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag blev väldigt nöjd med Conti SportContact 2 på min råttsoffa, kändes som en ny bil.

Tror att karaktären även passar bra till Porsche.
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Dunlop SP har jag och de vill jag verkligen inte rekommendera.

Långsam sidlast uppbyggnad som man säger. Bilen blir slingrig.


Finns det fortfarande Michelin Pilot sport? Det hade jag tidigare och de var verkligen bra. man kunde kliva på hur hårt som helst i kurvorna.

Det fanns inte att få i 15 tum så därför blev det Dunlop och det var verkligen fel grejor
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Och bara för att addera till förvirringen, jag körde PZero Rosso på min förra 964. Ett riktigt bra däck. Av de fyra du räknat upp skulle jag personligen ta Pirelli, men vilket som helst av Conti, Bs och Pirelli (eller Michelin) blir du nog nöjd med, i praktiken kan man väl ta de man får bäst pris på.

Dunlop är väl de enda jag skulle hoppa över.

Conti SportContact 2 var ett utpräglat "regndäck", grymt bra i väta men nådde inte upp till Pirelli eller Bs på torrt. 3:an däremot ska tydligen vara bättre även i torrföre.

MVH Jonas
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar för info! Dunlop brukar kunna vara veka i sidorna, precis som du säger Johannes.

Michelin Sport Pilot är fortfarande väl dyra, även om jag instämmer att de är de bästa däck jag någonsin har haft monterade på en bil....

Just nu lutar det åt Continental SportContact 3, de 2.or jag hade var de näst bästa däck jag haft efter sportpilot.


Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej, det blev Conti, 5600 kr för 2 st 215/45-17" och 2 st 245/40-17" fraktade hem till dörren!

Jag återkommer med återkoppling, även om körupplevelsen dröjer till mars eller något.... :D

Mvh Johan
Post Reply