Att hitta rätt olja

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Att hitta rätt olja

Post by bsimonson »

Hej,

Eftersom jag vet att olja är ett okontroversiellt ämne tänkte jag att det var bra att starta min första tråd om det. :D

Inför mitt första oljebyte ville jag lära mig lite om vilken olja som passar bäst och baserat främst på det jag har läst i "Ultimate oil thread..." på Pelican och på LN Engineerings sida http://www.lnengineering.com/oil.html har jag försökt hitta en prisvärd olja som är tillgänglig här i Sverige.

Jag har kontaktat Biltema och Agrol (Lantmännen) och bett om lite mer detaljerad information om produkter som jag tyckte verkade lämpliga.

Den olja som jag för närvarande tror är bäst lämpad för äldre Porschemotorer verkar vara Agrol Turbo Super 15W-40. Anledningen är att den har en bra blandning av tillsatser, t ex höga halter av Zn/P (kring 1200 ppm) och certifierad ACEA A2/B2.

De två Biltema oljor jag frågade efter var 5W-50 och 20w-50. 20W-50 oljan har väldigt låga halter av Zn/P (<1000 ppm) och är därför troligen inte lämplig. 5W-50 oljan har ganska bra halter av Zn/P (kring 1100 ppm) men också mycket Ca vilket inte verkar optimalt ur slitage synpunkt.

Har någon erfarenhet av Agrol oljan? Hur har ni gått tillväga för att hitta en lämplig olja?

/Björn
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag läste det försvinnande fåtalet trådar och svar som var skrivna i ämnet på PCS forum, och bestämde mig för Castrol GTX High mileage mineralolja. Detta mest eftersom Perry rekommenderade den. Köpte oljan från http://www.castrolshop.se och filtret från Mekonomen (tillverkare Mahle, f.d. OEM-leverantör).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Jag kör också på Castrol GTX high mileage, förra ägaren till min bil rekommenderade den.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Här är en sammanställning av data kring de produkter som jag har fått svar om hittils. Ska försöka få tag i data kring lite fler för en bättre jämförelse. Om ni sitter på någon intressant information så får ni gärna skicka den till mig så lägger jag in den.

http://dl.dropbox.com/u/11359608/Oils.xls

/Björn
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Det kom ett brev...

Post by felix83 »

Idag fick jag ett e-postsvar på mitt inlägg. Jag infogar brevet i sin helhet här:

Hej Felix,

Jeg så lidt diskussion på early911.se om olier. Forsøgte at lade mig registrere for at kunne svare – men det kunne jeg ikke umiddelbart. Så måske du vil poste et indlæg

En luftkølet Porsche kan blive udsat for forhøjede olietemperaturer ved hård belastning eller forringede køleforhold (varmt, langsom kørsel mv). Derfor anbefaler vi altid at anvende 20w/50, 15w/50 eller 10w/60 olier. En 15w/40 olie bliver unødigt tynd ved højere olietemperaturer, hvilket giver forringet smøring.

Björn taler om oliens slidbeskyttelse målt ved zinc indhold. Under normale forhold rækker det med de 1.000 ppm du finder i mineralsk Castrol Classic XL 20w/50 – ønsker man højere zinc indhold har vi mineralsk Vantage V67S 20w/50 med hele 1800 ppm ..! Alternativ kan men på en renoveret motor anvende helsyntetisk Castrol TWS Motorsport 10w/60 – man kan ikke umiddelbart blot sammenligne disse olier på zinc-indhold alene, da TWS olien får en betydelig del af sin styrke fra sit indhold af ester-olie (som en moderne Castrol R olie).

Så kanske GTX inte är rätt väg att gå i alla fall..?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Kolla på Millers oil också, dom har både race olja och klassiker olja.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag kör då med Biltemas Classicolja och Mahle-filter, nöjd med det, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ic-20W501/
Tror inte deras olja är sämre än andras, måste ju uppfylla klassningarna och tappas säkert på samma ställe som vissa andra. Eftersom inte speciellt många av dagens bilar är luft/oljekylda tyckte jag beskrivningen av denna passar bra, gamla motorer som körs hårt. Men den största vitsen att den är billig så att man kan byta ofta (vilket säkert är det viktigaste) och vi kör ju inte speciellt lång på en finvädersommar heller. Är inte speciellt insatt i tillsatser och grejer men dagens oljor är säkert bra mycket bättre än vad som fanns att tillgå på 70-talet.
Last edited by Rickard M on Fri Oct 01, 2010 9:11 am, edited 1 time in total.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Kör också på Biltemas Classic av samma skäl som Rickard!

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Byta ofta verkar viktigt - haha - det händer däremot även en del positiva saker med viskositeten och styrkan i oljefilmen när dom körts ett tag tydligen...säger dom som kan? Jag har varit nöjd med GTX för normalt gatubruk och "finbilskörning".

Emellanåt - t ex på långresor - petar jag i en svag procent tvåtaktsolja i tanken för lite extra smörjning - (liknande som man kan göra vid inkörning av nyrenoverade motorer). I tillräckligt svag koncentration smörjer det bra, förbränns helt och lämnar inga rester i avgassystemet. Skillnaden är uppenbar t ex när man stänger av motorn och den snurrar två, tre varv innan den stannar - till skillnad mot 1-2 varv utan extra smörjning.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

En undran över viskositeten: Ser att många kör på och rekommenderar tjockare olja, typ 20W-50, medans det i manualen för min bil (911E -72) står rekommenderat SAE 30 olja för sommaren. Varför skall man inte försöka använda 30 viskositet?

Agrololjan verkar intressant och den finns i 10W-30 eller 15W-40 för runt 25kr/l (halva priset av Biltema Classic).

Jag har förresten också blivit rekommenderad att ha lite tvåtaktsolja i tanken (typ en dl till full tank) för att MFI'n skall få lite extra smörjning.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

mikael wrote:En undran över viskositeten: Ser att många kör på och rekommenderar tjockare olja, typ 20W-50, medans det i manualen för min bil (911E -72) står rekommenderat SAE 30 olja för sommaren. Varför skall man inte försöka använda 30 viskositet?
Nu mer är det bara Briggs&Stratton som rekommenderar raka oljor. Nu för tiden finns det bättre oljor är det gjorde på 70 talet, en 20W50 funkar som en 20 olja när det är kallt och en 50 olja när det är varmt (grovt sett). Så motorn kommer jobba med en jämnare viskositet över ett bredare temperatur intervall. En 10w40 olja är väl ganska lagom i en luftkyld motor om man kör normalt.

Jag brukar kolla på API standarden att oljan uppfyllen SL och inte den nyare SM, sen hoppas jag att zddp tillsatserna är tillräckliga. Jag körde Biltemas 5w50 förra året vilket fungerade utmärkt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

MagnusW wrote:Nu mer är det bara Briggs&Stratton som rekommenderar raka oljor. Nu för tiden finns det bättre oljor är det gjorde på 70 talet, en 20W50 funkar som en 20 olja när det är kallt och en 50 olja när det är varmt (grovt sett). Så motorn kommer jobba med en jämnare viskositet över ett bredare temperatur intervall. En 10w40 olja är väl ganska lagom i en luftkyld motor om man kör normalt.

Jag brukar kolla på API standarden att oljan uppfyllen SL och inte den nyare SM, sen hoppas jag att zddp tillsatserna är tillräckliga. Jag körde Biltemas 5w50 förra året vilket fungerade utmärkt.
Jag menar inte att köra en singlegradeolja, finns ingen anledning att inte dra nytta av multigradeoljornas lägre viskositet vid kallstart. Men så fort oljan är uppe i arbetstemperatur är det ju det andra talet i en multigradeoljas benämning som beskriver oljans viskositet, alltså 50 i fallet 20W-50 mot singlegradeoljans 30 viskositet över hela temperaturområdet.

Så varför skall man köra tjockare olja än vad som föreskrevs -72?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

mikael wrote:
MagnusW wrote:Nu mer är det bara Briggs&Stratton som rekommenderar raka oljor. Nu för tiden finns det bättre oljor är det gjorde på 70 talet, en 20W50 funkar som en 20 olja när det är kallt och en 50 olja när det är varmt (grovt sett). Så motorn kommer jobba med en jämnare viskositet över ett bredare temperatur intervall. En 10w40 olja är väl ganska lagom i en luftkyld motor om man kör normalt.

Jag brukar kolla på API standarden att oljan uppfyllen SL och inte den nyare SM, sen hoppas jag att zddp tillsatserna är tillräckliga. Jag körde Biltemas 5w50 förra året vilket fungerade utmärkt.
Jag menar inte att köra en singlegradeolja, finns ingen anledning att inte dra nytta av multigradeoljornas lägre viskositet vid kallstart. Men så fort oljan är uppe i arbetstemperatur är det ju det andra talet i en multigradeoljas benämning som beskriver oljans viskositet, alltså 50 i fallet 20W-50 mot singlegradeoljans 30 viskositet över hela temperaturområdet.

Så varför skall man köra tjockare olja än vad som föreskrevs -72?
Jag gissar att rekommendationen på 30 olja är en kompromiss.
På min original motorn till min 77a så sjönk oljetrycket när oljan blev uppåt 90 grader med 10w40, så jag körde den på 20w50 istället.
På en nyrenoverad motor kanske man klarar sig bra på en tunnare olja.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

med att byta ofta menade jag en gång per sommar, säg att jag hinner åka 300 mil, så då är väl det relativt ofta jämfört med en vanlig bil.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

olja

Post by 931Melander »

Är det någon som läst ett oberoende test från tex. konsumentverket eller liknande?

De flesta som man läser om/ pratar med har troligen inte börjat med en ny motor och sedan analyserat slitaget efter 20000 mil, utan tycker att det funkar bra med den olja de "valt". Därför kan det kännas som att väldigt FÅ kan svara på vad som ÄR rätt.

Min V70 -07 ska ha long life, men av misstag tog jag vanlig syntetolja vid ett av bytena. Ingen skillnad på förbrukning, startsvårighet eller annat kunde märkas. (Jag bytte var 1500 mil de första 4500 milen) Troligen så får jag aldrig veta om det hänt någoning med motorn.

Vi fick en föreläsning om oljor på ett PCS möte en gång. Det var en säljare/ tekniker som föreläste och där sa han att det bästa är en helsyntetisk olja 5-40 eller 5-50 för oss vanliga dödliga.

Att många som varit med länge tycker att mineraloljor är bättre kan bero på att de varit med på den tiden då bilar skar när de hade bytt till hel- eller delsyntetoljor.
Förr i tiden var det inte så mycket renande tillsatser i oljor, vilket gjorde att det blev koksavlagringar i oljekanaler. När man sedan kom med syntetoljor som hade högrenande additiver så kunde det släppa avlagringar som satte igen oljekanaler.

Numera är det renande tillsatser i alla oljor vilket gör att bilar skär inte för att man byter oljekvalitet.

Vad jag vet är att det finns additiver som ger smörjfilmen styrka och de nöts med tiden som oljan används och det är en av anledningarna till varför man ska byta.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Fick svar från Biltema om lite fler oljor så dokumentet är uppdaterat, http://dl.dropbox.com/u/11359608/Oils.xls.

Det som känns svårt med att läsa på om det här tycker jag är att de flesta som gör egna tester etc på något sätt är partiska genom att de säljer den ena eller andra oljan och som du sa Fredrik, det finns få eller inga test som verkligen klargör vad effekterna av olika nivåer av tillsatser är.

Tyvärr så verkar det ju inte heller vara så enkel att man bara kan gå efter standarder för att avgöra om en olja har rätt sammansättning. T ex har ju Biltema Classic (SJ) mindre Zn/P än Biltema 5W50 (SL) fast man kunde tro att det skulle vara tvärtom.

/Björn
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

engelska

Post by 931Melander »

Någon kan väl läsa o sammanfatta, tack.

http://www.sportrider.com/tech/146_0308_oil/index.html
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Intressant artikel, här är det jag fastnade för:

Oljans uppgifter är att; smörja, transportera smuts och partiklar till filtret, skydda mot korrosion samt kyla motorn. Helsyntetisk olja har typiskt högre filmstyrka och håller ofta sin viskositet längre. Helsyntetisk olja tenderar också att hantera höga temperaturer (250 grader) bättre (tydligen kan det bli så varmt på lokala punkter i motorn).

Tillsatserna (ca 10-20% av volymen) hjälper till att förbättra oljans förmåga att uppfylla dessa krav.

P och Zn (och moly) finns för att minska slitaget. Dom aktiveras av hetta och tryck och fungerar som back-up till oljan genom att forma ett tunt lager mellan metallytor som annars kunde ha kommit i direktkontakt (har läst på andra ställen att det i våra bilar främst är vid kammarna som det kan bli problem).

Ca, Mg och Boron finns för att neutralisera syror som uppkommer vid förbränningen. Hur bra oljan är på att hantera syror indikeras av TBN (total base number) - högre innebär bättre förmåga men en blandning av de olika ämnena verkar vara att föredra framför ett högt innehåll av endast en. Ett lågt TBN innebär inte att oljan är dålig men att man måste byta lite oftare (byter man var 1500 - 3000 km kan man bortse från det helt).

Sen finns det även andra tillsatser för att minska skumning och modifiera viskositeten. http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_additive

Om man inte kör bilen på vintern bör man byta olja innan man parkerar den för att förhindra korrosion.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

För sent att ändra sig nu...

Post by felix83 »

Nu har jag i alla fall beställt ny olja och jag kör vidare på GTX. Anledningarna är många; Jag har kört med den i sommar och oljetrycket har varit mycket hälsosamt, Perry rekommenderar den (och vem är jag att argumentera med honom?) och, som Magnus W uttryckte det i en tråd i PCS-forumet; "olja blir så lätt religion".
Så! Nu ska jag sluta både googla om och grubbla över detta.

EDIT: Nej se den gubben gick inte. Tydligen så har GTX utgått ur sortimentet, så det blir Classic 20W50 i alla fall. Nå, det är lite skönt att valmöjligheterna har blivit en färre. ;)
Last edited by felix83 on Mon Oct 04, 2010 10:57 am, edited 1 time in total.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Skönt för dig! =)

Jag måste nog grubbla lite till och se vilka alternativ som finns och vad de innebär ekonomiskt. Helst skulle jag köra Motul 300 V, men det blir ju 2000.- för ett oljebyte...

Är det någon som vet var man kan få tag Brad Penn 20W-50 förresten?

/Björn
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

bsimonson wrote:
Är det någon som vet var man kan få tag Brad Penn 20W-50 förresten?

/Björn
Kolla på 944sverige forumet, tror Wasp racing säljer till ett mycket förmånligt pris.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

En snabb googling (jag ska sluta googla nu, jag lovar!):

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17441
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Med risk för att sticka ut hakan är jag inte speciellt nervös över oljan i mina entusiastbilar. Få mil och frekventa byten, samt det faktum att de flesta oljor i dag är mycket bättre än när bilen var ny.

(I bruksbilen däremot, med 2500 mils oljebytesintervall, brukar jag lägga in ett extra byte mitt i intervallet, trots dyr longlife-olja.)
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Ok, efter att att ha funderat lite till på det hela och konstaterat att tjejen lägger 1500.- på hårfärgning var tredje månad så ska jag kosta på med Brad-olja iaf. Ska däremot bli intressant att se hur Agrols Classic olja kommer att te sig när dom kan skicka ett analysresultat på den (om några månader trodde dom). Får öppna upp den här tråden då.

Skönt, nu kan jag börja obsessa över något annat istället...däck kanske :wink:
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

bsimonson wrote:Skönt, nu kan jag börja obsessa över något annat istället...däck kanske :wink:
Får tipsa om tändstift eller blyersättningsmedel. Sådana forumtrådar kan ge upphov till samma hetsiga stäming som olja. :)
Post Reply