Vad väger motorn
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Vad väger motorn
Jag tänkte plocka ur motorn i vinter.
Jag undrar därför:
- hur mycket väger själva motorn
- hur mycket väger växellådan
//Hasse
Jag undrar därför:
- hur mycket väger själva motorn
- hur mycket väger växellådan
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
50
Växellådan är tung att lyfta tex. upp på ett pick up flak. 30 kg är inte så tungt så jag gissar att lådan väger kanske närmare 50 kg.Grubban wrote:Hej Hasse
En 2,2 l motor väger 155 kg utan förgasar och utan svänghjul.
Växellåda vet jag ej men gissa på 30 kg.
Mvh Mikael
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Enligt den här sidan väger en 915 växellåda 123 lbs = 56 kg.
http://www.californiamotorsports.net/915.htm
http://www.californiamotorsports.net/915.htm
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Tack för uppgifterna.
Visst hade det varit bättre om växellådan vägt 30 kg i st f 56 kg men det får väl bli några extrakvällar med skivstång på gymmet.
Gissar en 2,4 l från 1972 väger ungefär lika mycket som en 2,2 l. Så vikten på det som ska sänkas ner blir runt 220 kg. Hade tänkt skaffa ett saxbord eftersom det verkar vara lite enklare att hålla balansen på motorn då.
Någon som har erfarenhet av detta?
//Hasse
Visst hade det varit bättre om växellådan vägt 30 kg i st f 56 kg men det får väl bli några extrakvällar med skivstång på gymmet.
Gissar en 2,4 l från 1972 väger ungefär lika mycket som en 2,2 l. Så vikten på det som ska sänkas ner blir runt 220 kg. Hade tänkt skaffa ett saxbord eftersom det verkar vara lite enklare att hålla balansen på motorn då.
Någon som har erfarenhet av detta?
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Inte meningen att kapa din tråd Hasse som är perfekt såhär inför vinterprojekten men jag har en undran om det finns någon som kan skatta tidsåtgång på att få ur motor + låda?
Självklart förstår jag att det skiljer sig beroende på vem som gör jobbet men mellan tumme & pekfinger, har ju bara 4 cylindrar jag så det borde väga mindre och gå lite snabbare
Mvh
Självklart förstår jag att det skiljer sig beroende på vem som gör jobbet men mellan tumme & pekfinger, har ju bara 4 cylindrar jag så det borde väga mindre och gå lite snabbare
Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Jesse, Har sett olika uppskattningar på 912a. Men det förefaller enkelt - har ett word.doc med instruktioner/checklista om du behöver?. (Har jag din mail? PMa) Där står för övrigt: "EN person, EN domkraft och ANDRA gången gör du det på 40 min."
Detta gäller enbart motorn ur - men att ta ner lådan samtidigt är ju obetydligt mera jobb. Tar du båda slipper du dessutom att säkra upp lådan för att undvika att skada växelstag osv.
// C
Detta gäller enbart motorn ur - men att ta ner lådan samtidigt är ju obetydligt mera jobb. Tar du båda slipper du dessutom att säkra upp lådan för att undvika att skada växelstag osv.
// C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Det dokumentet är jag också intresserad av, kan lägga upp det på min "egen lilla site" !
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Hej Hasse!
Saxbord verkar inte som en så dum idé! Själv har jag ju nervöst balanserat på garagedomkraft några gånger. Det finns en fördel med domkraft dock och det är vinkeln som så att säga går att justera när man sätta tillbaka motorn så att man lätt kan hitta skruvhålen. Men det är en balansakt.
Var hittar du saxborden?
Saxbord verkar inte som en så dum idé! Själv har jag ju nervöst balanserat på garagedomkraft några gånger. Det finns en fördel med domkraft dock och det är vinkeln som så att säga går att justera när man sätta tillbaka motorn så att man lätt kan hitta skruvhålen. Men det är en balansakt.
Var hittar du saxborden?
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Här hittade jag saxborden
http://www.harborfreight.com/1000-lb-ca ... 93116.html
http://www.jonson.com/index.php?article ... roup=20389
Inte helt enkelt att avgöra vem som är billigast.
I båda fallen tillkommer frakt och moms.
//Hasse
http://www.harborfreight.com/1000-lb-ca ... 93116.html
http://www.jonson.com/index.php?article ... roup=20389
Inte helt enkelt att avgöra vem som är billigast.
I båda fallen tillkommer frakt och moms.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
1281:- hos Swedol.
http://handla.swedol.se/images/large/VT-46130.jpg
http://handla.swedol.se/images/large/VT-46130.jpg
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Denna har jag använt när jag inte haft annan utrustning:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3347
Jag svetsade på två halvmeterlånga vinkeljärn på basplattan för en bred bas och satte hjul ute i kanterna på vinkeljärnen.
På den övre platten skruvade eller svetsade jag fast två plattjärn lagom långa att stabilisera motorn under värmekammrarna.
Sen hade jag trälappar för att justera höjden så att vikten togs av motorblocket.
Hittade bilder som jag laddade upp här:
http://picasaweb.google.se/magnus.wenne ... directlink
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3347
Jag svetsade på två halvmeterlånga vinkeljärn på basplattan för en bred bas och satte hjul ute i kanterna på vinkeljärnen.
På den övre platten skruvade eller svetsade jag fast två plattjärn lagom långa att stabilisera motorn under värmekammrarna.
Sen hade jag trälappar för att justera höjden så att vikten togs av motorblocket.
Hittade bilder som jag laddade upp här:
http://picasaweb.google.se/magnus.wenne ... directlink
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag använde en liten vagn i framkant under växellådan och en rejäl garagedomkraft under motorn.
Blir det inte svårt att vinkla ned hela paketet när man använder en lyftanordning med en stor plattform mot motorn?
Blir det inte svårt att vinkla ned hela paketet när man använder en lyftanordning med en stor plattform mot motorn?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Jag brukar sätta en domkraft under växellådsfästet som håller uppe växellådsänden tills man sänkt ned resten tillräckligt mycket för att kunna dra hela paketet bakåt. Då låter man i stort sett hela tyngden vila på motorns bakkant.HenrikL wrote:Jag använde en liten vagn i framkant under växellådan och en rejäl garagedomkraft under motorn.
Blir det inte svårt att vinkla ned hela paketet när man använder en lyftanordning med en stor plattform mot motorn?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag tror jag gör så här när det snart är dags att ta ur motorn ur min 914.
En rejäl garagedomkraft funkar bra. Balansen är någonstans mellan växellådan och oljesilslocket vill jag minnas. För att undvika det nervösa momentet just när man har lossat allting och är på väg att släppa ner de första 10-20 centimetrarna så skulle man kunna lägga cellplastblock på sidorna om domkraften.
Skulle man tappa balansen i sidled så landar den bara på cellplasten. Om man köper cellplast (finns på närmsta byggvaruhus) i ca 10-15 cm tjocklek och lägger några lager tills man är uppe i lagom höjd kan man sedan sänka och växelvis ta bort från höger och vänster sida om motorn varefter man sänker på ett säkert sätt tills man är nere i golvnivå och kan dra ut motorn.
Sedan gör man bara samma sak igen fast omvänt när man ska in med motorn igen.
Fördelen med isoleringscellplast är ju att den är hållbar/stabil men ändå tillräckligt mjuk. Dessutom kostar det inte mycket och kan lämnas till återvinningen efteråt.
En rejäl garagedomkraft funkar bra. Balansen är någonstans mellan växellådan och oljesilslocket vill jag minnas. För att undvika det nervösa momentet just när man har lossat allting och är på väg att släppa ner de första 10-20 centimetrarna så skulle man kunna lägga cellplastblock på sidorna om domkraften.
Skulle man tappa balansen i sidled så landar den bara på cellplasten. Om man köper cellplast (finns på närmsta byggvaruhus) i ca 10-15 cm tjocklek och lägger några lager tills man är uppe i lagom höjd kan man sedan sänka och växelvis ta bort från höger och vänster sida om motorn varefter man sänker på ett säkert sätt tills man är nere i golvnivå och kan dra ut motorn.
Sedan gör man bara samma sak igen fast omvänt när man ska in med motorn igen.
Fördelen med isoleringscellplast är ju att den är hållbar/stabil men ändå tillräckligt mjuk. Dessutom kostar det inte mycket och kan lämnas till återvinningen efteråt.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Jag är glad att jag startade den här tråden.
Stort tack till alla som bidragit med konstruktiva förslag och lösningar.
Vi är många som kommer att ha nytta av dessa under vinter-mekandet.
Behovet av att plocka ur min motorn är akut.
Blev nämligen visad av banan av en funktionär idag när jag var ute med ett gäng häftiga Porschar för en kommande artikel i Auto motor & sport. Han ansåg att motorn läckte för mycket olja och att det kunde bli halt. Kanske inte helt fel av honom.
Det kan bli ganska dramatiska effekter med olja på avgasröret en kylig höstmorgon.
Tar bort lite av glansen från en bredvidstående Panamera.
//Hasse
Stort tack till alla som bidragit med konstruktiva förslag och lösningar.
Vi är många som kommer att ha nytta av dessa under vinter-mekandet.
Behovet av att plocka ur min motorn är akut.
Blev nämligen visad av banan av en funktionär idag när jag var ute med ett gäng häftiga Porschar för en kommande artikel i Auto motor & sport. Han ansåg att motorn läckte för mycket olja och att det kunde bli halt. Kanske inte helt fel av honom.
Det kan bli ganska dramatiska effekter med olja på avgasröret en kylig höstmorgon.
Tar bort lite av glansen från en bredvidstående Panamera.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul