Oljeläckage!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Oljeläckage!

Post by Porsche911 »

Hej

När jag köpte min 912 -66 så visste jag att det var ett oljeläckage mellan motor och växellåda.
Nu har jag bytt den ingåendepackningen på motorn men jag tyckte att den som satt såg relativt ny ut, dessutom så var det inte speciellt smutsigt bakom svänghjulet då har jag i för sig tvättat med högtryck.
Vid växellådan däremot så var det ganska oljigt. Är det vanligt att den läcker från växellådan och isåfall är det lätt att åtgärda.

Mvh
Niklas Majak
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hej.

Ja det tror jag är vanligt. Det är en packbox till axeln in i växellådan. Har bytt den på två av mina bilar. Inte så svårt men du får plocka ut växellådan igen. Sitter ipressad i en "grej" som sitter runt axeln med två skruvar. Tätar ut mot "grejen" och in mot axeln.

Nu pratar jag i och för sig 915 växellåda, vet inte om det är likadant på 901 lådan eller vad det är för låda i din bil.

Hälsn/Dennis
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Oljeläckage

Post by Porsche911 »

Hej

Ok. då behöver jag alltså plocka ner växellådan för att komma åt packningen?. Motorn är urtagen för renovering så den är ej monterad.

Krävs det några spevial verktyg?

Mvh
Niklas
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Hej.

Om det är som på 915 lådan behöver du inte plocka ner växellådan. Har du den ute kolla på ingående axel, den som går in mot svänghjulet. Runt den sitter det en hylsa eller vad man ska kalla det som sitter med två kryss-spårsskruvar. Lossa skruvarna och ta bort hylsan. Packboxen sitter inuti hylsan och du behöver trycka ut den. Lägg märke till placeringen så du får dit den nya packboxen likadant.

På den här sprängskissen för en 915 låda är hylsan nr:10, packboxen nr:10A

Men som sagt, det är en 915 låda.

Image
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Jag pratade precis med Peter på Ferdinand och han ska skicka mig packningen i nästa vecka.
Det verkar inte vara så svårt att byta.
Jag hör av mig när jag fått hem delen.

tack för all hjälp tills vidare.

Mvh
Niklas
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Sprängskiss på 901 låda

Post by Porsche911 »

Hej

jag ska montera ny packning på min bil men skulle behöva en sprängskiss vidingåendeaxeln till växellådan.

Mvh
Niklas Majak
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

ojeläckage

Post by Porsche911 »

Hej

Packningen är bytt, den gamla packningen kan ej varit rätt det skillde ganska mycket mellan de båda.
Hoppas oljeläckaget är ett minne blott.

I morgon ska motorn sättas i.

Mvh
Niklas
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Jag startade bilen för ett par dagar sedan för att se att oljeläckage fanns kvar.
Nu har jag lokaliserat läckaget till den utgånde axeln från motorn. Jag bytte packningen tidigare
Hur pass känsligt är det att den hamnar rätt?
Ska det dras åt med 50kg.
Är det någon som vet vad som kan gått fel?
Det finns en viss möjlighet att skjuta in och ut axeln kanska en halv millimeter, kan det vara orsaken till läckaget.

Är det någon som har en packbox för omgående leverans att sälja??

Image[/img]
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Här kommer bilder på packboxen.
Det går att stoppa in kniven innanför packboxen utan att det tar emot, brickan är således lös, ska jag pressa in packboxen mera eller kan det vara något annat fel?
Jag har försökt pressa in den så mycket som möjligt.



Image
Image[/img]
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Radialtätningen (packbox är en sån där med blånor...eller filtring)är förmodligen inte korrekt monterad, förutsatt att det är rätt tätning.

När man byter tätning så kollar man axelns tätningsyta och putsar den lite med ett fint och slitet band av smärgelduk. De skulle kunna vara så att du har lite märken eller rostkant från den tidigare axeln och om tätningen inte är inknackad till samma läge som den tidigare så läcker det.

Mitt förslag, gör så här. Demontera tätningen. Mät med skjutmåttet var tätningsläppen ligger an mot axeln. Hur ser axelns yta ut i det partiet.

Putsa axeln minimalt. Olja in axeln före montering av tätningen. Det händer att det går varmt om man inte smörjer och då bränner man läppen på tätningen.

Om axeln inte var snygg så så köp en ny tätning. Kolla, känn med fingret på den demonterade tätningen så att den inte har skadad kant.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Radialtätningen (packbox är en sån där med blånor...eller filtring)är förmodligen inte korrekt monterad, förutsatt att det är rätt tätning.

När man byter tätning så kollar man axelns tätningsyta och putsar den lite med ett fint och slitet band av smärgelduk. De skulle kunna vara så att du har lite märken eller rostkant från den tidigare axeln och om tätningen inte är inknackad till samma läge som den tidigare så läcker det.

Mitt förslag, gör så här. Demontera tätningen. Mät med skjutmåttet var tätningsläppen ligger an mot axeln. Hur ser axelns yta ut i det partiet.

Putsa axeln minimalt. Olja in axeln före montering av tätningen. Det händer att det går varmt om man inte smörjer och då bränner man läppen på tätningen.

Om axeln inte var snygg så så köp en ny tätning. Kolla, känn med fingret på den demonterade tätningen så att den inte har skadad kant.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ett litet PS, när man knackar in tätningen så måste man ha en dorn som är svarvad så den tar på hela ringen samtidigt; att tex knacka med en hammare på kanten runt om blir vedbodtrimmning som lämpar sig för framhjuldrivna mopeder...

DS
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Jag har nu putsat med våtslippapper på hela ytan runt svänghjulet.

Jag har varit i kontakt med en annan person som nämde att det kan vara axialspelet som är fel, det ska tydligen vara mellan 12-15 hundradelsmillimeter, hur justerar jag det samt hur mäts det?.

Imellan svänghjulet och kamxeln så ska det dessutom sitta en packning så det inte är metall mot metall, den saknar jag. Det borde vara del 7 på skissen.

Är det någon som har tips på hur jag kan låsa svänghjulet när det ska dras åt?

Mvh
Niklas
Post Reply