Insatsgängor i motorblock

Forumet för de tekniska frågorna.
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Insatsgängor i motorblock

Post by loffe911 »

Hej,
Håller på att renovera min 2,0 motor och undrar några saker.
1. Måste/bör man montera insatsgängor vid cylinderbultarna?
2. Ska vipparmsaxeln gå lätt att montera i kamhuset, för att sen spännas med expanderkonan?
3. Måste/bör skenorna som kedjorna åker på, bytas? De är svarta och hela.

Mvh
Loffe
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Insatsgängor i motorblock

Post by Sven »

loffe911 wrote:Hej,

3. Måste/bör skenorna som kedjorna åker på, bytas? De är svarta och hela.

Mvh
Loffe
Varför chansa? De är billiga... Köpte mina hos Ferdinand, fick dem på två dagar.
:D
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hej,
1. I Silumin, nej. I standard 2 liter, nej, även om det är magnesium. Problemet med ryckta pinnbultar kommer när man går upp i volym eller trimmar hårt. Beror alltså på vad du skall göra. Vid magnesium och 160+ skulle jag nog sätta dit "dovelpins".

2. Ja.

3. byt kedjor och renovera sträckare!

Lycka till! Jag tittade i boken 101 Projekt och den hade en ganska bra genomgång i hur man sätter samman en motor. Annars är Bruce Andersons bok toppen.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

1. Inte så vitt jag vet om du har alublock. Men det finns säkert andra som vet bättre.

2. Ja, du kan trycka in dem med fingrarna, sedan spänns de fast av excentern. Men du bör inte känna något glapp före inspänning. Jag har f.ö. varit med om på tre olika maskiner (med tre olika montörer) att en axel börjat krypa ut i samband med körning, vid ett tillfälle med spektakulärt oljespill och en tappad vipparm som följd. Så jag rekommenderar att göra det till en vana att kolla läget på dem i samband med ventiljustering, att ingen axel flyttats ur sitt läge.

3. Som Sven påpekar, de är inte dyra så det är lika bra att byta. Notera, det ska sitta fem svarta och en brun.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

3. och skenor....
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Tack, alla, för snabba svar.

Pär, det ska bli en originalrenovering. Ska skaffa mig 101 projects. Verkar vara en bra "bibel".

/Loffe
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Gänginsatser blir alltid starkare om det finns gods att sätta dem i. Det är av kostnadsskäl som de inte monteras i alla lägen.

Helicoil midgrip är verkligt fina saker. Det är de där med en trekantig tråd i mitten.

Varför skall den geniala skruven med konor i brickorna lossna? För dåligt draget? Den skall dras med 15 Nm vill jag minnas och hjulen med 13 som referens.

Det finns olika varianter på axeln. Och på tävlingsmaskinerna satt det en extra gummipackning.

De allra äldsta motorerna 65 och 66 tror jag har 5 mm skruv innan det blev 6 mm. med den grövre skruven går det att dra betydligt hårdare.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är viktigt att dra fast vipparmsaxlarna med rätt moment eftersom dom lätt spricker om man drar för hårt....

//Roger
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Kanske bör förtydliga att de motorer jag sett med utkrupna axlar har haft skruvar och muttrar kvar. Hela kalaset har dragit iväg från sitt läge. Fråga mig inte varför de krupit ut, men en av motorerna var ihopskruvad av Perry så jag förutsätter att den var monterad med korrekt moment, de övriga två av för mig okända personer.

MVH Jonas
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Ska nu sätta ihop blockhalvorna. Ska man använda packningsmassa eller bara att trycka ihop?
Någon speciell packningsmassa/fabrikat i så fall?

/Loffe
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tror det är loctite 571 som du ska använda. Använd inte vanlig silikon på tub. Det som sticker ut och kan släppa från silikon kan vandra runt i motorn och täppa till oljekanaler medan den andra typen endast härdar i slutna utrymmen och det som sticker ut löses upp och blandas med oljan.

Loctite finns på bla mekonomen och är orange till färgen. Tror även det finns en blå varitant som heter Hylomar som är samma koncept. Loctite 571 använde jag vid montering av kamhus mot toppar av denna anledning och bör vara samma vid blockhalvorna.

Lycka till!
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

loffe911 wrote:Ska nu sätta ihop blockhalvorna. Ska man använda packningsmassa eller bara att trycka ihop?
Någon speciell packningsmassa/fabrikat i så fall?

/Loffe
Loctite 571 är vad Porsche använde.

Problemet är att det härdar snabbt så man måste vara rysligt snabb att montera ihop allting.
Efter att ha läst på PelicanParts, så rekommenderar motorbyggarna (proffsen alltså, inte amatörerna) där att använda 571 vid lagerbanorna och Threebond 1194 (ersätter threebond 1104) på "ytterkanten".

Dessutom så är 1194 bättre än 571 på att täta mindre imperfektioner.
Jag läste att -92 så skickades 4% av alla motorer tillbaka pga oljeläckage vid dynokörningen (på fabriken). Det var med helt nya delar och erfaren personal.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Ska lagerbanorna fästas med "klister" också? Jag har bara oljat in lagerskålarna och tryckt fast lagerhalvorna.
Finns det risk att de snurrar med?

/Loffe
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

loffe911 wrote:Ska lagerbanorna fästas med "klister" också? Jag har bara oljat in lagerskålarna och tryckt fast lagerhalvorna.
Finns det risk att de snurrar med?

/Loffe
Nja, det vet jag faktist inte.
Jag menade blockhalvs-ytorna som är vid lagerhalvorna. Vet inte vad det kallas. Det är ju inte nödvändigt att ha något där egentligen för det läcker ju inte någonstans. Däremot hjälper det till att klistra ihop halvorna och göra blocket styvare runt vexaxeln. Säger dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Ok, då är jag på banan igen. Tack! :D
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Threebond 1194 verkar vara bra om man söker på det, men inga svenska träffar så lägg gärna ut var du hittar det någonstans så andra lättare kan hitta om det behövs. Verkar vara motorcykelverkstäder som kan ha sånt. Har sålts som "yamabond" och Kawabond" bla.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

christerL wrote:Threebond 1194 verkar vara bra om man söker på det, men inga svenska träffar så lägg gärna ut var du hittar det någonstans så andra lättare kan hitta om det behövs. Verkar vara motorcykelverkstäder som kan ha sånt. Har sålts som "yamabond" och Kawabond" bla.
Ja, det säljs nog inte i Sverige. Jag köpte 2 tuber från England.

Jag har en oanvänd tub om någon vill köpa den för självkostnadspris, en tub räcker nog till flera motorer...
Det rekommenderas också att användas mellan topp och kamhus, där fabriken använde 571. Det var till det jag köpte den.

Edit: självkostnadspris skulle hamna på 260kr för en 200g tub.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Detta kan vara läsvärt:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... hread.html

Loctite 574 var det Porsche använde inte 571.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Ja ursäkta, 574 står det på min tub inte 571 :)
Christer
914 (6)
993 C2
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

2 pinnbultar har släppt från blocket. Någon speciell loctite de ska fästas med?

/Loffe
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

loffe911 wrote:2 pinnbultar har släppt från blocket. Någon speciell loctite de ska fästas med?

/Loffe
Du menar någon av de runt kanten?
Det behövs nog inget speciellt. Något som är starkt men inte behöver värme för att demonteras.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Jag menade cylinderbultarna. :oops:
/Loffe
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

loffe911 wrote:Jag menade cylinderbultarna. :oops:
/Loffe
ok.
Hur menar du släppt, följde de med ut med insex muttrarna eller är de utdragna ur blocket?

Har de bara blivit utskruvade så använd stark loctite, typ 271. De ska sitta tajt i gängorna.
Du vet att de ska sitta iskruvade till en specifik höjd, 135mm? Det för att insexmuttrarna inte ska bottna eller ha för lite att bita i.

Har skruvarna blivit utdragna behöver man insattsgängor, inte helicoil eller liknande som har en expanderande kraft, utan något som har en större grov gänga, typ Time-Cert. Har man såna ska man följa deras rekommendationer gällande loctite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

De har bara blivit utskruvade. Jag tog gänglåsning LOXEAL 82-01 och fäste dem. Denna låsvätska ska vara demonterbar utan värme. Hittar ingen korsreferenstabell till Loctite 271, men hoppas detta funkar.

/Loffe
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Inte helicoil?

Vad är detta för rappakalja? Vid nykonstruktion i alugods använder man helicoil om man har råd. Annars slarvar man och gängar direkt i gjutgodset.

En gång i tiden konstruerade jag kolvmaskiner med alusilsystem och vi använde alltid helicoil då det behövdes. Förvisso var det mer avancerad kolv/cylinder teknologi än vad som sitter i Porsches motorer. Bla hade vi korta pinnbultar som gick mot en fläns på cylinderfoten. Då får man ett runt lopp även efter inspänningen. Det får man aldrig med dragstänger. inte för att det egemtligen har så stor betydelse för kolvarna skall inte vara runda de heller. oftast är de dubbelt ovala. Teoretiskt rund brukar den vara på en höjd av ca 10 mm i de flesta aplikationer.

Problematiken med låsvätskor är temperaturen. De brukar kunna pulveriseras vid drift så det gäller att kontrollera den parametern.

Låsvätskor typ Locktite är ganska kortlivade och brukar förvaras i kylskåp. Gammal låsvätska har man igen nytta av.

http://www.loctite.de/cps/rde/xchg/henk ... %3Dfull%7C


Lagerhalvor skall inte klistras - möjligen gör det på prylar som tillverkats i Italien...
Post Reply