Motorrenovering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply

Ska jag lacka eller renovera motor?

Poll ended at Thu Mar 09, 2006 9:18 pm

Lacka om bilen signalgelb
2
17%
Renovera motorn
10
83%
 
Total votes: 12

User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Motorrenovering

Post by alf3001 »

Hej,

Under vintern så har jag gått och grubblat över om jag ska lacka om bilen i originalfärg (signalgelb) eller om jag ska renovera motor och låda.

Idag är bilen... röd. Förre ägaren lackade om den i mitten på 90-talet och det börjar komma lite bubblor framför dörrarna som måste göras vid sinom tid.

Samtidigt ryker motorn, och det är Lützen-dimma när man startar upp efter att bilen stått ett tag. Det är alltså inte "lite vit rök" utan mer "discodimma" och något måste göras åt detta. Jag misstänker att det är ventiltätningen men har ingen aning om vad det skulle kosta att fixa. Tyvärr har jag inte något bra garage här i stan och därför måste det bli ett inlämningsjobb. Någon som har bra rekommendationer?

Mitt val står alltså mellan att ha en bil som ryker när jag startar men som har en bra lack, eller en lite bubblig lack men en bra maskin. Vad göra? Kanske dags för en omröstning?
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Börja med att ring och prata med Perry om vad han tror och vad det skulle kunna benga: 0220-43358. (Han tar ungefär halva timpenningen mot Offner, för att inte tala om K3).

Men det är klart du ska lacka bilen Signalgelb. Du måste ju ha den klar till Taxinge bara :D

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Hälsa från mig om du ringer.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tjena Tommy,

Just nu lutar det alltså mot en dubbelkombo... Först renovering och sen lackering. Fast lackering kanske blir nästa vinters projekt om jag inte ska bränna pengarna till bröllopet på bilen, vilket inte är så populärt.

Jag ska slå Perry en signal och höra med honom. Det finns ju en poäng i att ha en bil som funkar, men med lite häckig lack istället för snygg lack som man inte får upp ur garaget.

-ALF
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

SKa ni gifta er..?
Då får man gratulera.! blir det till sommaren..?

då är det ju bara att renovera motorn och lacka om bilen så kan ni fräsa iväg från kyrkan storstilat..!
:lol:

Jag har faktiskt samma dilemma..
inte det där med bröllopet men motorn är skruttig och lacken håller på att ge sig.. nyfiken på vad det skulle kosta att renovera upp maskinen, vilket jag tror blir prio 1, måste ju kunna hålla jämna steg med er till taxinge i vår..!!!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Yup. Jag ställde frågan i somras, men vi har kommit fram till att det ska bli vinterbröllop så det är inte så mycket stress än.

Hilsen

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Det är klart at du skall renovera motorn först, det finns inget coolare än en brukis-bil som gâr som ett skott!

Vänta med lacken tills absolut sist, för det kommer att hända som med "min" du tycker den är för "fin" att använda. Det är svâra beslut (och lyxiga) men ju finare bilen blir desto mindre verkar man vilja använda den. Det är fânigt men sant. Jag trodde jag skulle vâga "bruxa" till min men varje stenskott skär som en kniv i bröstet!

Sedan har du ju problemet (jag i vartfall) med par psykologin! Det är rätt mycket enklare att fâ godkänt inköp som syns! Du har spenderat 60 000 och den är fortfarande matt i lacken.... förklara den!

(grattis till brölloppet!)
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag röstar på motorn.

När du kör med den nya motorn i 250 blås kommer nyansen och några bubblor på färgen inte att vara något stort problem :P
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Bara för att vara mitt vanliga motvals-jag.
Sälj bilen och leta reda på en bil som redan är fixad. Kommer att kosta dig mindre pengar och ge dig mer. Gör du motorn så vill du fixa lådan, fixar du lack så vill du fixa inredning. Oj, redan 100 000:-. Blev bilen för fin för att köra?

Du borde kunna sälja ditt åk för 80 - 90', kanske lite mer. För 180 000 kan du få en riktigt bra bil om du "lurkar" lite. Svårare ekvation med frun än med det egna förnuftet, kan erkännas. Pensionsförsäkring?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nu har Du fått nåt att fundera på.

Visst är det som Pär skriver. Renoveringar växer snabbt. Samtidigt måste man ju hela tiden ha i åtanke att man vet exakt vad man har när man ägt en bil ett tag. Kankse har du redan fixat en del småplock som inte visar sig i priset vid en eventuell försäljning.

Skulle du köpa en bil du inte känner till rejält så är det inget som säger att den inte börjar ryka dan efter att du köpt den, även om sannolikheten kanske är låg. Styrningar som du troligtvis behöver byta är enkelt jobb och bör inte kosta en förmögenhet att fixa till. Däremot hamnar man lätt i ett läge att - lika bra att riva hela maskinen när den ändå är ur. Hur som helst så är det kanske lite svårare att sälja en bil som ryker utan att sänka priset.

Hinner du med karossen på två månader? Sen står ju majmånad för dörren?

Själv hade jag tagit av topparna och bytt styrningar!

Lycka till
AJ
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Fattar jag rätt om det är vit rök som ryker? Finns det någon 911 som inte ryker vit kondensrök efter att den stått. Räcker med att den står över natten bara. Motorkonstruktionen gör att så blir fallet.

Om röken är blå + att det inte sluta ryka utan fortfarande ryker blått under belastning, då kan det vara läge att se över ventilstyrningarna.

Det behöver inte bli dyrt med lack. Gå in på en firma och prata med någon som jobbar där om de kan fixa. Lackerare är nog ett bland de bästa yrkena för en extra inkomst om man säger så.

Hälsn/Dennis
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Jo, det är nog som Pär säger med renoveringar. När man väl börjar dra i sakerna så sticker det lätt iväg och en motorrenovering kan bli en dyr affär när man sen ska ha allt annat i samma skick. Planen är dock inte att über-renovera utan att ha en bruxare som går att köra även om det har regnat, och som pallar åka till sommarstugan i Blekinge ibland. Idag ryker den vitt, men det är inte en liten vit puff som kommer utan det är verkligen ett vitt moln. Sådär mycket så att folk stannar till och stirrar... Sen drar den olja som en Saab 94, och det känns inte helt rätt.

Just nu lutar det åt precis det som Dennis och Johannes nämner, fixa styrningarna (inte jag, men Perry) och sen fixa kaross nästa vinter. Om jag säljer den så hoppas jag få ut mer än 80-90 dock... :wink:

-ALF
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Sorry, var inte ment att "dissa" sin bil. Jag ville bara visa att de 100 000:- som en "fixning" drar iväg med lätt kan ersättas med en billigare "uppgradering".
Sälj för 120 000:- och hämta hem en något rostfritt från CA. Min -73 E står mig i 115 000:-. Nu verkar priserna gått upp, mina vänner där säger att jag idag skulle få betala 20 000 USD, blir lite under 200 000 SEK innan det är hemma.

Min neggo-bedömning: Ryker den så mycket så måste styrningar bytas, då de verkar fet-slut så bör ventiler bytas, är det dags för det så bör kedjor och sträckare bytas, är det dags för det så kommer inte kolvar och cylinderlopp se kul ut, väl där så vill man ändå byta lager och då ser man att oljepumpen har sett sina bästa dagar......osv

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Pär,

Jag är med på vad du menar och har faktiskt gått i dessa tankar. Var i CA för två veckor sedan men hann inte åka runt och titta på objekt, men ska dit igen till hösten och ska seriöst överväga att ta hem något.

Anna och jag har faktiskt snackat om att köra från kust till kust på bröllopsresan, och vad kunde vara bättre än att köra sin nyinförskaffade -72 E från LA till NY? 8)

-ALF
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Man blir lätt kär i den bil man har. Det tråkigaste som finns är att sälja en Porsche. Samtidigt är det roligt att köpa!

Man kan ju inte ha "rätt" i detta ämne men jag tycker du börjar röra dig åt rätt håll. Skall man sedan lägga all denna tid och peng gör du inget om objektet isig medverkar till att man också höjer försäljningsvärdet. En fin S är dyrare än en fin E som är dyrare än en T. Skillnaden i kostnad för renovering reflekterar inte dessa skillnader i värden. Medges att det är "tråkigt" med bönräknare. Man gör som man vill, kan bara vara en poäng att tänka sig för innan man sätter igång.

Budget för min S-renovering ligger nu på 250 000:-.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tesen om att det är billigare och bättre att byta upp sig än att fixa brukar vara korrekt. På dessa gamla bilar är ju utbudet så begränsat att man kanske inte skall övervärdera tron på att det alltid är bästa att byta.

Håller inte med Dennis om att slitna styrningar ryker vid belastning:

Det börjar med att tätningen till skaften slits, och det ryker vid start. Sen blir det mer och mer allt eftersom styrningen slits. En sliten styrning ger ventilen sämre kylning och slitaget accelererar med ökad rökdimma som följd. Slitna styrningar ger nog inte speciellt stor skillnad i oljeförbrukning så vitt mina erfarenher räcker.

De kommer en extra rökpuff vid växling. Detta eftersom man släpper lite på gasen och får ökat vacum på insugssidan. Då sugs det in lite extra olja och det ryker ut när man sen kliver på gasen igen.

Om det är styrningarna så åker du på alla packningar från topparna och uppåt, bara avgaspackningarna till topparna är ju en rysare...mopedpackningar som kostar uppåt tusingen!

Att borra bort styringarna är enkelt. Nya krymper man i. Ventilerna sätts sedan upp i en slipmaskin och slipas till rätt vinkel på tätningsytan. Ventilsätena fräser man in med tre olika vinklar. Det gäller att få rätt sätesbredd och att placera tätningsytan rätt genom att ta på de olika ytorna om 45 graders tätningen. Detta för att få rätt klämmkraft. Man brukar kunna shimsa upp till 2 mm mer för att få lite hårdare fjädrar.

Sedan slipar man in ventilerna med slippasta, typ carborundum.

Om det ryker under acceleration och är mer än en puff så får du räkna med att en topprenovering inte är tillräckligt utan mycket mer skall bytas.

Kontakta någon med vana så kan du få en vettig bedömning först genom att köra bilen. Det kan ju faktiska vara något annat.

Topplock har jag gjort i ordning många gånger på detta sättet, får du en offert så skulle det var intressant att höra prisnivån. Demontering av motorn respektive motorn bör vara en stor del av det hela.

/AJ
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Alf,

Din bil är ju så snygg i rött! Motorn först, och fortsätt sedan bruksa bilen precis som du gör - "never change a winning team". Tror också att prisuppskattningarna på din kärra är litet väl i underkant här... 8)
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Stefan wrote:Alf, Din bil är ju så snygg i rött!
Jag håller med, Alfs bil har fått mej att tänka om, jag har tidigare varit ganska jävla anti till röda Porschar, men efter att ha sett Alfs 911 (mest i bakspegeln kan tillägga :lol: ) är jag nu klart positiv (obs gäller bara pre 73)
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tack för det!

Helt plötsligt har främsta orsaken till renovering av motorn blivit att kunna haka på Jonas på väg till Taxinge i vår! Sen får rosten vänta :twisted:

Om jag hade haft lite mer pengar och inte ett bröllop som väntade i vinter så hade jag nog försökt göra ett byte och hitta en fin S, men just nu räcker det bara till att fixa motorn eller ordna lack... Får väl spela på lotto i helgen och försöka vinna drömvinsten så att jag kan köpa mig en -73 RS :wink:

-ALF
Post Reply